Jordblanding til "skovbundsbed"
Fra : Puk Tutein

Dato : 10-04-07 21:26

Hej alle,

Jeg er igang med planlægningen af anlæg af et hævet skovbundsbed i min have.

Da der er tale om et ret stort bed planlægger jeg at bestille jorden til
bedet fra en lokal vognmand.

Men hvilken slags jord bør jeg bestille?

Jeg forestiller mig selv, at det bedste vil være en god muldjord men måske
blandet med noget spagnum for at gøre den lidt mere porøs. Men kan man
bestille det? Altså jeg ved, at jeg kan bestille harvet muldjord. Men hvad
så med spagnum'en? Der er tale om et ret stort bed (ca. hævet en halv
meter, ca. 16 meter langt, der så bugter sig langs hegnet og nogle steder
rager 1 meter ud i haven og andre steder op til 3 meter ud i haven), så det
der med at købe sække på planteskolen ville være ret dyrt og ørkesløst.

Jeg går ikke ud fra, at man ligefrem kan bestille skovjord, hvilket jo
ellers ville være oplagt.

Måske er det ikke engang nødvendigt at blande noget i muldjorden? Eller
måske er spagnum ikke det rigtige at blande i?

I bedet vil der komme til at stå to halvstore thuja'er, et par bitte små
fyrretræer af en slags og så vil plante en masse bregner, hosta,
liljekonvaller, skyggetålende geranier, violfrøstjerne, høstanemoner,
astilber og en masse løg. Op af selv hegnet vil jeg sætte nogle clematis.

Så giv mig et godt råd til, hvad jeg gør med jordblandingen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-07 07:10

On Tue, 10 Apr 2007 22:25:34 +0200, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

> [...]
>der med at købe sække på planteskolen ville være ret dyrt og ørkesløst.
>
>Jeg går ikke ud fra, at man ligefrem kan bestille skovjord, hvilket jo

Sikkert ikke, men god muldjord med lidt spagnum iblandet vil være godt.
Spagnummen vil gøre jorden lidt lettere, og en vognmand kan
sandsynligvis godt klare den slags. Det kan min lokale vognmand
(www.sejlstrup.dk) i hvert fald.

Men almindelig muldjord kan gøre det - og det vil være noget billigere
end hvis der er spagnum blandet i.

>Måske er det ikke engang nødvendigt at blande noget i muldjorden? Eller
>måske er spagnum ikke det rigtige at blande i?

Jeg ville selv nøjes med en ren, harpet muldjord.

> [...]
>liljekonvaller, skyggetålende geranier, violfrøstjerne, høstanemoner,
>astilber og en masse løg. Op af selv hegnet vil jeg sætte nogle clematis.

Det lyder flot
Lidt det samme som jeg skal i gang med hen over sommeren, jeg vil bare
også have nogle rhododendron med. Nåja, så skal jeg også lige af med
skvalderkålen først, og jeg går ikke i gang med at plante noget som
helst før de er helt væk. Så i år bliver det nok ikke.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 11-04-07 12:33

> [...]

> Spagnummen vil gøre jorden lidt lettere, og en vognmand kan
> sandsynligvis godt klare den slags. Det kan min lokale vognmand

Tusind tak for dit svar

Jeg vil prøve at høre min vognmand, om han kan hjælpe mig, så jeg kan få
noget spagnum i mulden.
Jeg er dog også i tvivl om forholdet mellem muld og spagnum. Altså er det
4/5 muld og 1/5 spagnum eller måske noget helt andet. Har du nogen idé ?

> Men almindelig muldjord kan gøre det - og det vil være noget billigere
> end hvis der er spagnum blandet i.

Det må også blive løsningen, hvis det viser sig at blive for svært med
spagnum i. Jeg vil bare så gerne sikre mig, at jeg giver planterne de bedst
mulige vilkår fra starten.

> [...]
> skvalderkålen først, og jeg går ikke i gang med at plante noget som
> helst før de er helt væk. Så i år bliver det nok ikke.

Jeg skal såmænd også have rhododendron, men det bliver først i næste etape.
Planen er nemlig at udvide dette bed med tiden, så det til sidst bugter sig
hele vejen langs havens grænser. Starter som skovbed, går over i surbund,
hvor der er lidt mere sol og ender i frugtbuske, hvor der er fuld sol hele
dagen. Gerne med glidende overgange.

Men jeg må tage en etape af gangen, så nu starter jeg med skovbund

Mange hilsner
Puk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-07 21:30

On Wed, 11 Apr 2007 13:32:36 +0200, "Puk Tutein"
> [...]

>4/5 muld og 1/5 spagnum eller måske noget helt andet. Har du nogen idé ?

Hvis du skal have spagnum i, så vil noget med 1/3-del spagnum og 2/3
jord være det bedste. Måske endda halvt om halvt. Mindre end 1/3-del
spagnum tror jeg vil være spild af spagnum.
Men det kommer meget an på hvordan jorden er og hvilken kvalitet spagnum
der bruges. Spagnum er ikke bare spagnum.

>Det må også blive løsningen, hvis det viser sig at blive for svært med
>spagnum i. Jeg vil bare så gerne sikre mig, at jeg giver planterne de bedst
>mulige vilkår fra starten.

Spagnum er ikke et vidundermiddel. Almindelig godt muldjord vil være
godt nok, men hvis du skal gå meget i bedet inden det er planeret ud og
tilplantet, så kan muldjorden nok blive trykket lidt mere sammen end
godt er. Med spagnum blandet i vil der være mere luft i jorden trods
megen trampen i den.

Men jeg ville nøjes med almindelig muldjord.

> [...]
>dagen. Gerne med glidende overgange.
>
>Men jeg må tage en etape af gangen, så nu starter jeg med skovbund

Når man ved hvad det skal ende i, så er det også nemmere at tage en del
ad gangen. Og tager man en mindre, velafgrænset del ad gangen, så løber
man heller ikke sur i det.
Jeg har også planen for mit bed nogenlunde på plads - i hovedet. De
store linier er der, når jeg går i gang med at føre de store linier ud i
verden, så vil der komme flere og flere detaljer på.
Jeg er egentlig også glad for ikke bare at have begyndt på det for længe
siden. Nu har jeg gået og kigget på det så tilpas længe, at jeg er
_helt_ sikker på hvordan det skal være.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 12-04-07 12:25

> [...]
> Men det kommer meget an på hvordan jorden er og hvilken kvalitet spagnum
> der bruges. Spagnum er ikke bare spagnum.

Ja jeg tænkte nok, at jeg faktisk burde bruge en del.

Den harpede muldjord er af super kvalitet. Jeg fik som sagt et læs til at
udjævne grunden med, der hvor den store hæk var fjernet, og jeg havde helt
ondt ved bare at sprede den ud på den måde. Den var SÅ lækker og duftede
dejligt af land og lidt af gødning.

Jeg overvejer at bestille en bigbag med spagnum med 6 kubikmeter i.
Umiddelbart ville jeg bestille grov spagnum, for når jeg går ud i skoven og
roder i jorden, så er jorden der jo også grov.

> [...]
> tilplantet, så kan muldjorden nok blive trykket lidt mere sammen end
> godt er. Med spagnum blandet i vil der være mere luft i jorden trods

Jeg ved godt, at spagnum ikke er et vidundermiddel. Men det er netop for at
opnå den der porøse sammensætning, som så mange skovbundsplanter elsker, at
jeg overvejer det.

Jeg vil jo også være nødt til at bevæge mig lidt rundt i bedet, både når jeg
anlægger det og senere, når det skal luges.

Har du iøvrigt et godt tip til, hvad jeg kan bruge som en slags "trædesten"?
Jeg overvede selv at tage nogle store stubbe af træ og skære tykke skriver
af dem med motorsaven, og så lægge dem ud i bedet, som noget jeg kan gå på
og dermed fordele min vægt lidt mere, så jeg netop ikke presser jorden for
hårdt sammen.

> Når man ved hvad det skal ende i, så er det også nemmere at tage en del
> ad gangen. Og tager man en mindre, velafgrænset del ad gangen, så løber
> man heller ikke sur i det.

Netop.

> [...]
> Jeg er egentlig også glad for ikke bare at have begyndt på det for længe
> siden. Nu har jeg gået og kigget på det så tilpas længe, at jeg er

Sådan har jeg det faktisk også, selvom det er lidt svært at være tålmodig.
Det tager bare lidt tid for de rigtig gode ideer at udvikle sig, så det
bliver rigtig godt i første hug.

Mange hilsner
Puk