Mit nye drivhus
Fra : Claus-Ole Olsen

Dato : 09-04-07 13:46

Nu har jeg været så heldige at få fat i et drivhus, og vil gerne have
tomater og argurker, men da jeg ikke altid vil være i stand til at vande
dagligt, tænkte jeg på de her selvvandingskasser, er det noget man skal
tænke på, når man bruger dem ?

Hvordan sørger man nemmest for at planterne har noget at støtte sig til, er
det nok med den snor der hænger ned fra taget, eller hvordan gør man ?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-04-07 14:33

"Claus-Ole Olsen" <junk@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tomater og argurker, men da jeg ikke altid vil være i stand til at vande
> dagligt, tænkte jeg på de her selvvandingskasser, er det noget man skal

Jeg bruger dem med mulighed for løs jord, og har en plastbøtte uden bund i
midterste hul, så er det let at se vandstanden. Der skal altid gødning i
vandet, og så er det rart at kunne se hvor meget plads der er.

> Hvordan sørger man nemmest for at planterne har noget at støtte sig til,
er
> det nok med den snor der hænger ned fra taget, eller hvordan gør man ?

Bruger en pind i starten, pas på ikke at stikke den gennem plasten der forer
og tætner kassen.

Sphagnummen der skal suge vand, skal være af den lyse type og stampes godt,
kan evt. holde to sæsoner.

God fornøjelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben

Dato : 09-04-07 14:37

"Claus-Ole Olsen" <junk@mail.dk> wrote in message
> [...]
> tomater og argurker, men da jeg ikke altid vil være i stand til at vande
> dagligt, tænkte jeg på de her selvvandingskasser, er det noget man skal

Bruger selv de selvvandingskasser, og det fungerer bare upåklageligt - så
nej, der er ikke sådan lige umiddelbart noget man skal "tænke på".

> Hvordan sørger man nemmest for at planterne har noget at støtte sig til,
> er det nok med den snor der hænger ned fra taget, eller hvordan gør man ?

En pind samt snore ja.

God fornøjelse.

mvh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 09-04-07 19:35

> [...]
> er det nok med den snor der hænger ned fra taget, eller hvordan gør man ?

Hvis du ikke har sat drivhuset op så tøv en kende ...

Vi har gravet ud i den ene side af vores med sider af fundablokke. Deri er
der så kommet en plastdug og lærkebrædder på tværs. Ovenoer står planterne
så i plstør ned i vandet. Altså samme princip som kapilærkasserne bare i
større målestok... Vandet fra taget af drivhuset ledes ned i bassinet og
sidste sommer behøvede vi slet ikke at vande i drivhuset - det klarede sig
helt selv.

Min inspiration var en fortælling herinde med link til hjemmeside hvor der
var bygget kasser/render i begge sider - jeg tog det bare et step dybere da
jeg alligevel skulle til at grave ud til soklen

Fra : Old Meower

Dato : 09-04-07 20:05

Claus-Ole skrev:
> [...]

Jeg bruger selvvandingskasser. De skal fyldes efter ca. 1x pr. uge.
Gødning i hver gang (det billige er godt nok).

(Tomat-) planterne er startet i store potter (ca 20 cm Ø). Når de er
store nok klipper jeg bunden af potten (genbrug evt. dem fra sidste år),
og stikker denne ned i plantesækken (2 i hver sæk) lige over røret, og
anbringer planterne heri.

I potterne bruger jeg en alm. blomsterpind.

Når de kommer i kasserne bruger jeg bare en 3-4 mm snor der hænger ned
fra loftet.

Anders Mejland skrev:
> [...]
> var bygget kasser/render i begge sider - jeg tog det bare et step dybere da
> jeg alligevel skulle til at grave ud til soklen

Det lyder smart. Har du ikke problemer med alger o.l. i bassinet?

/Joakim

Fra : Dan Andersen

Dato : 10-04-07 21:41

> [...]
> var bygget kasser/render i begge sider - jeg tog det bare et step dybere
> da jeg alligevel skulle til at grave ud til soklen

Du behøver faktisk ikke at grave det ned. Se billeder og tegninger på min
hjemmeside uner "Hus og have" - har kørt me dette sysem i flere år..

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 11-04-07 08:57

> Du behøver faktisk ikke at grave det ned. Se billeder og tegninger på min
> hjemmeside uner "Hus og have" - har kørt me dette sysem i flere år..

> [...]

Lige præcis dig der inspirerede mig - Men vandet skal jo have et sted så det
kunne ligeså godt blive under drivhuset. Og det giver så også maksimal
voksehøjde til planterne.

Og joakom, nej jeg har ikke problemer med alger i vandet da der stort set
ikke kommer lyd derned. Jeg kan da godt mærke at folien er lidt fedtet at
røre ved, men det er ikke et problem.