Bygningskonstruktør kontra arkitekt
Fra : HamSelv

Dato : 09-04-07 13:03

Hej.

Vi påtænker en ombygning og i den anledning mangler vi nogle ideer og gode
råd og mit spørgsmål er nu, skal vi henvende og til en arkitekt eller kan en
bygningskontruktør kunne hjælpe os. En bygningskontruktør er alt andet lige
sikkert betydelig billigere? Det drejer sig i første omgang om ideer ikke
selve projektet.

På forhånd tak
Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-04-07 15:07

> [...]
> lige sikkert betydelig billigere? Det drejer sig i første omgang om ideer

Bygningskonstruktører kan regne, arkitekter kan lave design.

Mvh Maria

Fra : Mureren

Dato : 09-04-07 15:34

> Bygningskonstruktører kan regne, arkitekter kan lave design.
>
> Mvh Maria

Det er absolut ikke en fair konklusion!
Når det kommer til design afhænger alt af øjet der ser, det er bestemt ikke
tilfældet i matematiske beregninger.

Mvh.
Mureren
(der er røvtræt af arkitekt-øjebæ)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-04-07 16:17

> Det er absolut ikke en fair konklusion!

Nej, men det er rigtigt.

> Når det kommer til design afhænger alt af øjet der ser, det er bestemt
> ikke tilfældet i matematiske beregninger.
> (der er røvtræt af arkitekt-øjebæ)

Design er at man har tænkt over hvordan det ser ud, intet andet. Der findes
masser af dårligt design, der findes arkitekter, der ikke har estetisk sans,
men når man skal vælge hvem der skal hjælpe med idéer til nyt hus eller en
tilbygning, der vil jeg foretrække en arkitekt. De er trods alt uddannet til
det.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 09-04-07 16:24

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> tilbygning, der vil jeg foretrække en arkitekt. De er trods alt uddannet til

Naturligvis meget afhængig af projektet, så synes jeg nu nok, at en
arkitekt kan være at skyde gråspurve med kanoner.

Mange opgaver er rimelig standard, og man kan jo så diskutere, om det er
værd at bruge flere tusinde kroner på en arkitekt. Bygningskontruktøren
eller -ingeniøren skal alligevel ind over det bagefter.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-04-07 21:37

HamSelv skrev:
> [...]
> sikkert betydelig billigere? Det drejer sig i første omgang om ideer ikke

Arkitekter er rigtigt gode til at få en god udnyttelse af arealerne og
sådan noget som lysindfald.
Det kan være guld værd senere i projektet, men det afhænger selvfølgelig
af hvad i skal have lavet.

Fra : HamSelv

Dato : 10-04-07 19:28

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Arkitekter er rigtigt gode til at få en god udnyttelse af arealerne og
> sådan noget som lysindfald.
> Det kan være guld værd senere i projektet, men det afhænger selvfølgelig
> af hvad i skal have lavet.

Prøver at beskrive: Vi har et lille køkken, en lille gang og en spisestue.
Ved væggen mellem køkken og spisestue er der en trappe til vores kælder. Vi
overvejer at udvide vores køkken, men mangler ideer til hvad det evt. kan
blive det bedste resultat. Derfor kunne andre øjne være dejlige.

Mvh
Jan

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-04-07 21:51

HamSelv skrev:

> [...]
> overvejer at udvide vores køkken, men mangler ideer til hvad det evt. kan
> blive det bedste resultat. Derfor kunne andre øjne være dejlige.

Jamen, så synes jeg i skal starte hos et køkkenfirma. Optegn hvordan
rummene ser ud nu med vinduer, døre, afløb osv. Så kan du få nogen helt
gratis råd af køkkenfirmaet.

De forventer godt nok at sælge noget til jer bagefter, men det kan i jo
tage som i har lyst...

Fra : HamSelv

Dato : 12-04-07 06:11

> [...]
> gratis råd af køkkenfirmaet.
>
> De forventer godt nok at sælge noget til jer bagefter, men det kan i jo

Selvfølgelig en ide, men så bliver det kun omkring køkkenet. En evt.
flytning af trappen kunne komme
på tale og så er det jo ikke køkkenfirmaet?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-04-07 20:14

HamSelv skrev:

> Selvfølgelig en ide, men så bliver det kun omkring køkkenet. En evt.
> flytning af trappen kunne komme
> på tale og så er det jo ikke køkkenfirmaet?

Ikke udelukkende, men så har i da en start og måske en bedre ide om hvor
meget og hvor hen trappen skal flyttes.