Sæbebehandle bord
Fra : Heidi Hansen

Dato : 08-04-07 13:39

Hej

Jeg har et sæbebehandlet egetræsbord.

Hvordan sæbebehandler man et det? (fremgangsmåde/opskrift)

Tak

Heidi

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-04-07 16:36

Man køber en pose gammeldags sæbespåner (kan købes i alle
supermarkeder/Matas/byggemarkeder til ca. en 10'er.).

Så pisker man omhyggeligt en lille mængde spåner ud i en lille mængde meget
varmt/kogende vand, til de er helt opløst.

Derefter tilsætter man varmt vand som piskes i lidt efter lidt til den
anbefalede dosis vand er nået (læs på pakken hvor mange spåner der skal
bruges til hvor meget vand - det er mindre end man tror, vist ca. ½ dl.
spåner til 10 liter, hvis jeg husker ret).

Lad blandingen stå og blive kold og "slimet" til næste dag hvor den skures
ind i træet med en hårdt opvredet klud, en svamp eller en børste. Skur altid
langs med årerne. Giv flere gange hvis det er nødvendigt. Får du givet
bordet for meget sæbe, så overfladen bliver lidt fedtet, så skurer/tørrer du
det bare over med rent vand til det ikke er fedtet mere.

Husk at lade det blive koldt. Det er den det kolde sæbevand der giver den
specielle silkeagtige overflade.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Ønsker man et ekstra hvidt "look" kan man tilsætte lidt pibeler til
vandet. Det fåes i Matas.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-04-07 16:46

Hvis du vil gå lidt videre, så nano behandel dit bord...det er SUPER, alt
preller af...hvid int. så giv et hint..

Mich.

Fra : Peter Fischer

Dato : 09-04-07 09:08

Michael Nielsen skrev:

> Hvis du vil gå lidt videre, så nano behandel dit bord...det er SUPER, alt
> preller af...hvid int. så giv et hint..

Lyder interessant.

Har du flere oplysninger?

m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 09-04-07 09:38

Hejsa Heidi!

Behandle det med gulvsæbe, fx. faxe, men der findes også andre produkter.
Vask bordet af 5 - 6 gange med dobbelt dossering af sæbe. Du kan gøre det
hen over en uge. Husk også at vaske undersiden af bordet, så bordpladen ikke
slår sig. Køb noget fint sandpapir ca. korn 200 og slib overfladen let, da
fibrene rejser sig.

Metoden virker, da vores egetræsbord står i sommerhuset, hvor der til tider
kan være et voldsomt slid. Selv rødvin, som har ligget nogle dage forsvinder
ved afvaskning med gulvsæben.

Fordelen ved gulvsæbe, er at sæben hærder (har jeg fået at vide), så den er
nem at rengøre.
Hvis du vil have en hvid overflade, køber du blot produktet med hvidpigment.

Kurt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-07 14:09

On 8 Apr., 14:39, "Heidi Hansen" <h...@hotmail.com.com> wrote:
> Hej
>
> Jeg har et sæbebehandlet egetræsbord.
>
> Hvordan sæbebehandler man et det? (fremgangsmåde/opskrift)

Jeg kan fortælle dig hvordan vi har gjort med vores Skovby langbord
til ca. 12.000 kr.
Vi blev rådet til at give det 6 gange inden vi tog det i brug og vi
har købt noget færdigblandet til ca. 100 kr / bøtte. Der gik ca. 3
bøtter til de 6 gange. De sælger det i alle de forretninger som sælger
møbler.
Der findes også en hvidpigmenteret.

--
Christian.....MSN: spørg...