Punktfundament.
Fra : Jorgen [DK/2200]

Dato : 07-04-07 15:47

Hej,

jeg har søgt og søgt efter noget fornuftigt omkring, hvordan og hvorledes
man skal lave et punkt fundament.

Det drejer sig om ca. 9m2 tilbygning, som skal isoleres med 100mm rockwool.
(Badeværelse + skur til vores kolonihave)

Hvilke sokkelsten/-fødder skal man vælge ?

Hvis fundamentet er 3,1m x 2,7m (med en gennemgående væg ca 1,2m fra ene
ydervæg) - hvor mange "punkt sten" skal man så bruge ?

Kan man nøjes med en i hvert hjørne og så almindelig sokkelsten til
understøtning - eller vil disse vride huset skævt ?

Hvordan får man fastspændt sin rem (10cm x 10cm stolper) ?

Så mange spørgsmål og kun en måned til jeg skal være færdig !

mvh
Jørgen Andersen

Fra : Ivan

Dato : 09-04-07 12:47

> Så mange spørgsmål og kun en måned til jeg skal være færdig !

støb dog en sokkel, det er jo ikke meget der skal graves og blandes.
Så for du noget der kan holde.
Blot mit bud.

Fra : Jorgen [DK/2600]

Dato : 09-04-07 15:42

desværre tager en støbt sokkel en uges tid til at tørre..

Fra : CC

Dato : 09-04-07 21:24

"Jorgen [DK/2200]" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan får man fastspændt sin rem (10cm x 10cm stolper) ?
>
> Så mange spørgsmål og kun en måned til jeg skal være færdig !

Så kunne det jo være at du skulle prøve Google med fx. "punktfundament" -
Eller er du allerede ved, at grave

Køb 6 stk ø16 cm betonrør (længde 1 m, alternativt kan pvc rør vel også
bruges), og 6 stk 50x50 fliser samt bjælkesko (for nedstøbning.).
Grav fliser ned i frostfri dybde, placer rørene og kast jord på.
Fyld røren med beton og placer bjælkeskoene således, at alt træværk er
mindst 10 cm over jorden.

Fra : Jorgen [DK/2600]

Dato : 10-04-07 14:32

> Så kunne det jo være at du skulle prøve Google med >fx. "punktfundament" -
jeg har googlet i timevis for at finde noget interessant. Men finder absolut
intet. Har dog ikke søgt på engelsk, da jeg ikke lige ved hvad et
punktfundament hedder på engelsk.

> Eller er du allerede ved, at grave
Jeps....

> [...]
> Grav fliser ned i frostfri dybde, placer rørene og kast jord på.
> Fyld røren med beton og placer bjælkeskoene således, at alt træværk er
Dette var min oprindelige plan, men har hørt fra flere, at det er nok med 40
cm sokkelsten. Frosten når kun så dybt ned ved ekstreme temperaturer...

Ruster bjælkesko ikke op med tiden ??

Tak,
Jørgen

Fra : CC

Dato : 11-04-07 00:00

"Jorgen [DK/2600]" skrev i en meddelelse

> Dette var min oprindelige plan, men har hørt fra flere, at det er nok med
> 40 cm sokkelsten. Frosten når kun så dybt ned ved ekstreme temperaturer...

Smag og behag - jeg skal ikke have klinket noget. Det skal ned i frostfrit
dybde, eller risikerer du, at frosten skubber fundamentet op.

> Ruster bjælkesko ikke op med tiden ??
Alt ruster vel med tiden - de er galvaniseret, så med mindre du hælder
saltsyre på dem, eller skraber galvanisering af så går det nok.
Ellers kan du vel altid give dem en gang med noget rustebeskyttende, inden
de er dække ind af brædder / stolper etc.

Den del af jernet, der er nedstøbt i beton - ruster ikke, da jern passiviere
i beton.
Ruster jernet er det fordi vand er trukket ind i betonen, og frostsprængt
betonen. Så kan der komme "friske" ioner til jernet, og det udfældes som
jernoxid (det røde rust, vi vel alle kender).