Erfaringer med billig maling?
Fra : Mathias

Dato : 05-04-07 20:33

Hej.
Jeg købte sidste år et ældre hus, som jeg har renoveret i løbet af
vinteren.Jeg har brugt littervis af maling og kun købt dyr mærkevaremaling.
Nu kommer tiden snart til det udvendige. Bla. maling af en garage og en
udestue osv.
Og så var det at jeg godt kunne tænke mig at høre om der nogen som har
erfaring med billig maling fra Bilka. Jeg har set noget der hedder Collor og
Solignim. Det koster kun 1\3 af fx. Gori eller Pinotex, men er det ligeså
godt eller kan man ligesågodt ofre den dyre maling først som sidst.

Mvh Mathias.

Fra : Preben

Dato : 05-04-07 20:53

> [...]
> Solignim. Det koster kun 1\3 af fx. Gori eller Pinotex, men er det ligeså
> godt eller kan man ligesågodt ofre den dyre maling først som sidst.

Faktisk er der ret stor forskel på meget maling. Jeg kender ikke lige
til Bilka-malingen, men typisk skal du over det to gange fordi der ikke
er ligeså meget "aktiv maling" i det billige.

Faktisk er der også forskel på kvalitetsmaling. F.eks. Teknos-maling til
køb i butikker dækker 8-10 m^2, men derimod dækker det som maleren kan
købe (også Teknos) 10-12 m^2... Så selv kvalitetsmaling er der forskel på.

Hvis jeg var dig ville jeg købe malingen hos Flügger eftersom det er det
samme maling som malerne også køber. Og så er det vist billigere.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 05-04-07 20:55

> [...]
> og Solignim. Det koster kun 1\3 af fx. Gori eller Pinotex, men er det
> ligeså godt eller kan man ligesågodt ofre den dyre maling først som sidst.

Mine erfaringer siger mig, at når malingen koster en trediedel af det som
ordentlig maling koster, så skal man også bruge tre gange så meget af det -
for slet ikke at smakke om det ekstra arbejde der er i at skulle male 3
gange, hvor man kunne have nøjes med 1 eller højst 2 gange.

Ovennævnte er sat lidt på spidsen, men det illustrerer meget godt mine
erfaringer - jeg køber i dag udelukkende Beckers, Demidekk eller Flügger.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : John Sendsen

Dato : 06-04-07 05:07

Jeg køber ikke billig maling, fordi jeg ikke gider male mere end een
gang. Den billige er vist med vand og mel.

--
Hilsen John

Fra : Michael

Dato : 06-04-07 14:35

"Mathias" <virker@ikke.dk> wrote in message
> [...]
> og Solignim. Det koster kun 1\3 af fx. Gori eller Pinotex, men er det
> ligeså godt eller kan man ligesågodt ofre den dyre maling først som sidst.

Ja, jeg er så delvis uenig med de andre der svarer dig. Jeg har selv købt
Color i Bilka for 2-3 år siden og malet min carport. Den havde aldrig været
malet før, så jeg gav den grundingsolie og 2X maling. Det ser stadig flot ud
og det skaller ingen steder. Jeg har selv brugt kvalitetsmaling indendøre og
her skal man altså også male 2-3 gange - specielt hvis man lige har spartlet
og sat filt op, så det argument med at man kun behøver male én gang holder
efter min mening ikke.

Dermed IKKE sagt, at du bare skal købe det billigste du kan slippe afsted
med for det bliver resultatet ikke godt af. Men lige præcis Color i Bilka
kan jeg godt anbefale.

Fra : Preben

Dato : 06-04-07 17:04

> [...]
> og sat filt op, så det argument med at man kun behøver male én gang holder

Billig maling skal du i hvert fald en gang ekstra over med. Og typisk
kan du sagtens dække en grå farve med en hvid kvalitetsmaling ved at
male EN gang.
Det gik i hvert fald fint med lysgrå farve i min lejlighed.

Da mine forældres carport blev sat op mener jeg kun vi malede EN gang -
og det er stadig den maling som sidder der. Så det passer selvfølgelig
godt nok med at du skulle give 2 gange.

I mine forældres hus blev der for et par år siden nyindrettet stue (den
helt store omgang). Nyspartling af vægge og opsætning af væv. Det
dækkede første gang - ingen grund til at male to gange.