Parketgulv giver sig
Fra : Henrik

Dato : 05-04-07 14:09

Vi er netop flyttet ind i en nybygget lejlighed og er nu blevet
opmærksom på at lamelparketgulvet giver sig langs væggene når man
træder på det. Man kan se at mellemrummet mellem gulvet og fodlisterne
bliver større når man træder tæt på væggen. Det giver sig nok 1 til 3
mm. Gulvet er lagt på strøer.

Er der nogen der ved om det i orden at gulvet giver sig eller om vi
skal acceptere at det giver sig?

Henrik

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-04-07 14:17

"Henrik" <schou.olssen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

De har højst sandsynligt sparet den ekstra strø der skal lægges ind imellem
de andre ude ved væggene.

Forsøger en tegning:

-------------------------
---- ----
-------------------------
---- ----
-------------------------
---- ----
-------------------------

De korte streger er strøer på ~1 meters penge, der netop skal sørge for
maximal styrke ved væggene.

Men 1-3 mm, ville jeg nok ikke bekymre mig om. Kan ligesågodt være en
opklodsning er er smuttet. Er det konsekvent hele vejen rundt? I kan nok
høre hvor strøerne er ved at banke på gulvet.

- Martin

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 05-04-07 14:33

On 5 Apr., 15:17, "Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk>
wrote:
> [...]
> opklodsning er er smuttet. Er det konsekvent hele vejen rundt? I kan nok
> høre hvor strøerne er ved at banke på gulvet.

Hej Martin

Det er konsekvent hele vejen rundt langs alle vægge.

Henrik

Fra : Preben

Dato : 05-04-07 16:11

> Hej Martin
>
> Det er konsekvent hele vejen rundt langs alle vægge.

Du skal tænke på at du sikkert skal have en tung reol eller skænk
stående langs væggen. Det er altså ikke praktisk, at der er er f.eks. 3
mm hul under fodpanelet og ingen hul andre steder... Det ser da grimt ud.

Jeg ville absolut ikke acceptere det.. Mine forældre var lige igennem
møllen med et bræddegulv. Tømreren havde lavet flg. fejl:

1. For få opklodsninger
2. For langt mellem strøer generelt set
3. Manglende ekstra strøer i ender og langs sidevægge.

Strøerne skal ligge som følger:

--- ---
--- ---
--- ---
--- ---
--- ---

Hvis du har en metal-søger kan du finde skruerne under gulvet (altså ved
en opklodsning) og finde ud af hvor langt der er imellem.

Du skal dog også finde ud af hvilken tykkelse strøerne er. Det giver
forskel på hvor langt der må være imellem.
Producenten af strøerne kan oplyse hvor langt der må være imellem
opklodsningerne.

Der er lige et par sider her du kan kigge på:
Fyrretræ's strøer:
http://www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D82

Kerto-strøer:
http://www.moelven.dk/docs/kerto%20gulvstr%C3%B8%20mont%20vejld%209-05.pdf

Et gulv fra Hørning Parket:
http://www.boandren.no/PDF/Monteringsanvisning%20H%C3%B8rning%20Generell.pdf

Normalt mener jeg man bruger fyrretræ's strøer hvis materialevalget skal
være billigst muligt, mens kerto-strøer er næsten helt lige, hvilket
giver "kortere arbejdstid".

Fyrretræ's-strøer er vist standard 45x45mm, men jeg ville da nok lige
prøve at finde ud af hvad der er lagt.

Typisk skal du også se på gulvet hvad angår strøafstanden og
læggevejledningen. Det er jo afhængig af tykkelsen på selve gulvet.

Du ved sikkert hvilket gulv der er lagt og så er det sådan set bare at
finde læggevejledningen til det.

Mvh / Preben

Fra : Henrik

Dato : 06-04-07 22:28

On 5 Apr., 17:10, Preben <64bitNONOSPA...@mailme.dk> wrote:

> [...]
> læggevejledningen. Det er jo afhængig af tykkelsen på selve gulvet.
>
> Du ved sikkert hvilket gulv der er lagt og så er det sådan set bare at

Hej Preben

Tak for svaret.

Kan du forklare lidt nærmere hvordan tegningen skal forstås?

mvh
Henrik

Fra : Preben

Dato : 07-04-07 08:40

Henrik skrev:

> Hej Preben
>
> Tak for svaret.
>
> Kan du forklare lidt nærmere hvordan tegningen skal forstås?

Se evt. de dokumenter jeg har linket til. Det står deri.

De yderste strøer (langs væggen) skal ligge med ca. halv afstand for at
støtte der hvor der står tunge møbler.
Der må maksimalt være en afstand x til kanten af fodpanelet (langs strøen).

Dernæst skal der for enderne ligges dobbelt antal strøer i en afstand y
fra væggen.

Dvs. de stiblede streger angiver ca. hvordan strøerne skal ligge, hvis
du forestiller dig væggen ligger "udenom" kassen som strøerne danner.

Det som tømreren glemte var i vores tilfælde at der ikke var lagt ekstra
strøer langs siderne samt for enderne. Dernæst var afstanden godt
15-20cm for stor mellem opklodsningerne og 10-15cm for stor afstand
mellem strøerne.
Resultatet var at tømreren lagde gulvet om uden beregning efter vi havde
de store beviser fremme på bordet.
Vi havde taget billederne imens gulvet blev lagt og da vi kendte
afstanden mellem væggene kunne vi regne gennemsnits-afstanden mellem
strøerne ud. Og tømrerens søger gav ca. samme resultat.
Der blev i dette tilfælde anvendt kerto-strøer i 39xYY (husker det ikke
lige præcist), men tømreren var vandt til at bruge 45x45 alm. strøer.

Han havde dog selv købt det, så det var helt hans skyld. Og uanset hvad,
så manglede der ekstra strøer langs vægge og ved enderne.

/ Preben

Fra : Henrik

Dato : 07-04-07 14:45

Hej Preben

Dine oplysninger er til stor hjælp. Vi har købt et lejlighed ved
projektsalg og her er der en del der er gået alt for hurtigt og
hovedentreprenøren, KPC, er vant til at sno sig som en glat ål for at
komme uden om at skulle udbedre noget som alle med lidt sund fornuft
kan se ikke er lavet ordentligt. Vi er vant til at høre ord som under
tolerancegrænsen eller bagatelgrænsen...

Jeg skal lige forstå - er der en forskel på en opklodsning og en strø?

Henrik

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-04-07 15:31

> [...]

tolerancegrænsen eller bagatelgrænsen...

Jeg skal lige forstå - er der en forskel på en opklodsning og en strø?

------------------------

Ja.
Du har betongulv under, og strøen er så klodset op pr. et eller andet.

- Martin

PS: Hvorfor er det lige at min outlook ikke laver ">" foran din tekst? Det
sker også ved besvarelse af andre, men for det meste virker det...

Fra : Preben

Dato : 07-04-07 21:02

> [...]
> kan se ikke er lavet ordentligt. Vi er vant til at høre ord som under
> tolerancegrænsen eller bagatelgrænsen...

Hvis du ved hvad gulv der er lagt ligger der helt klart en
læggevejledning fra producenten og med den kan entreprenøren ikke sno
sig uden om uden at "tabe sagen".

> Jeg skal lige forstå - er der en forskel på en opklodsning og en strø?

Ja, hver strø ligger opklodset på nogle klodser. Det er fordi det
betongulv der ligger nedenunder med garanti ikke er helt lige.
For at det kan blive lige sætter man klodser under strøen og sørger for
alle strøer ligger i samme højde og vandret.

Afstanden mellem opklodsningen betyder så noget for hvor meget gulvet
(strøen) kan give sig langs selve strøen.
Det er klart et dumt sted at spare for det koster ikke meget ekstra tid
at sætte en ekstra opklodsning (og materialer er stort set lig nul i
omkostninger)

Fra : Ivar Holm

Dato : 07-04-07 16:04

Du bør overveje, at betale en bygningsingeniør til at deltage i
overtagelsesforretning og garantisyn. Dette gjorde min søn for cirka seks år
siden i en lignende situation. Han betalte omkring 6.000 kr. for
assistancen, men ingeniører fandt knapt 200 fejl og mangler, som blev
udbedret. Bagfald på badeværelset, løse fliser, defekte vandhaner,
konstruktionsfejl omkring facadedør, ridser i termoruder, "helligdage" i
malerarbejdet er blot nogle eksempler. Diskussionen får et andet forløb med
sagkyndig bistand, og pengene var givet godt ud.

Ivar Holm

Fra : Preben

Dato : 07-04-07 21:03

Ivar Holm skrev:
> [...]
> malerarbejdet er blot nogle eksempler. Diskussionen får et andet forløb med
> sagkyndig bistand, og pengene var givet godt ud.

Ja, det er faktisk en ting jeg ikke lige glemte at sige til dig.
Det er helt klart en god ide. Det er billigt i forhold til alle andre
udgifter og du er fri for selv at være "bussemand".

Fra : Henrik

Dato : 05-05-07 08:49

On 7 Apr., 22:03, Preben <64bitNONOSPA...@mailme.dk> wrote:

> Ja, det er faktisk en ting jeg ikke lige glemte at sige til dig.
> Det er helt klart en god ide. Det er billigt i forhold til alle andre
> udgifter og du er fri for selv at være "bussemand".

Tak for hjælpen til alle.

Vi havde en bygningssagkyndig med ude ved overtagelsen - han fandt da
også de mest graverende ting - bl.a. fliser der ikke var lagt
ordentligt omkring afløbet på badeværelset.