Pilehytter
Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 04-04-07 07:43

Hejsa

Ville gerne lave en pilehytte til min søn. Men er det forsent at plante pil
nu? har læst et sted det skulle være i marts.

Desuden vil jeg gerne henvise til sider hvor man kan hente inspiration og
læse om at lave pilehytter.

Mvh.
BK

It's only pain, it only hurts. I'm only down on the floor, where I've been
before, and I'll be here again.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-04-07 09:29

"Brian, Rikke og Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE>
skrev i en meddelelse news:461348d5$0$13954$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Ville gerne lave en pilehytte til min søn. Men er det forsent at plante
> pil nu? har læst et sted det skulle være i marts.

Det skal gøres i februar-marts-april.... når frosten er gået af jorden. Jo
senere det gøres (på grund af varme og tørke) desto svagere bliver
rodnettet. Og desto større er risikoen for, at pilene ikke slår rødder, får
fat og vokser ordentligt. Og jeg tror, at denne april måned bliver for varm
og tør..... Du
skal i hver fald vande flittigt, hvis du kaster dig ud i det.

> Desuden vil jeg gerne henvise til sider hvor man kan hente inspiration og
> læse om at lave pilehytter.

Der er flere på nettet. Hop ind på Google og søg på "pilehytte" så ligger de
lige til højreklikket:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=pilehytte&meta=

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 04-04-07 10:03

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:461361c8$0$4175$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> varm og tør..... Du
> skal i hver fald vande flittigt, hvis du kaster dig ud i det.

Ja jeg må nok vente til næste år så

> Der er flere på nettet. Hop ind på Google og søg på "pilehytte" så ligger
> de
> lige til højreklikket:
>
> http://www.google.dk/search?hl=da&q=pilehytte&meta=

Takker!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-07 19:14

On Wed, 4 Apr 2007 11:03:13 +0200, "Brian, Rikke og Kristian"
<brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE> wrote:

>Ja jeg må nok vente til næste år så

Vi er stadig meget tidligt i april, så jeg tror roligt du kan sætte dem.
Det kommer jo også an på hvordan du har tænkt dig at lave hytten. Er det
lange pilegrene uden rod du vil sætte i jorden, er der større risiko for
udtørring, end hvis det er "rigtige" stiklinger, hvor kun 4-5 cm stikker
over jorden.

Er det de lange kan de evt bruses over med vand en eller to gange
dagligt - hvis det bliver meget varmt.

Selv om stiklingerne var sat i starten af marts, ville de ikke være ret
meget længere fremme end hvis de sættes nu. Jorden er stadig kølig, så
væksten foregår langsomt.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-07 23:37

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Det skal gøres i februar-marts-april.... når frosten er gået af
> jorden. Jo senere det gøres (på grund af varme og tørke) desto
> svagere bliver rodnettet.

Det er nu min erfaring, at pil er ret svær at slå ihjel. Er pilegrenene
friskskårne og holdes jorden fugtig de første par måneder efter stikning,
skal det nu nok gro.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 05-04-07 08:40

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er nu min erfaring, at pil er ret svær at slå ihjel. Er pilegrenene
> friskskårne og holdes jorden fugtig de første par måneder efter stikning,
> skal det nu nok gro.

Jamen så kan det da godt være jeg prøver alligevel

BK

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-04-07 20:31

> Ville gerne lave en pilehytte til min søn. Men er det forsent at plante
> pil nu? har læst et sted det skulle være i marts.

Du kan sagtens sætte dem nu. Køb stiklinger på ca. 30 cm længde og stik dem
i jorden så kun 2 cm stikker op. Der må ikke være græs rundt om. Lav en
cirkel på 3-4 m og med "hul" på 50 cm til åbning. I løbet af sommeren bliver
de ca. 2 m lange og kan så bindes i toppen til et lukket rum. Klipper du
hver anden af til jul, så vil de afklippede lave en masse skud, der kan
bruges til at flette med. På den måde har du på 2 år en perfekt hytte.

Kommer du i nærheden af Ringsted, så har jeg pil stående til formålet.

Mvh Maria