stampning af sten og kantsikring med cemen~
Fra : Hans Nielsen

Dato : 04-04-07 06:50

hej,

jeg har nu lagt sten til indkørsel.

2 spørgsmål:

- er det korrekt, at man skal feje sand ned mellem fliserne, før man kører
pladevibratoren over?

- til kantsikring vil jeg lave noget med cement. Skal man bruge "jordfugtig
beton"?
Nogen siger, at man bare skal smide almindelig cement ned uden vand, da
fugten, så klarer resten.
Man skal vel blande den ene eller anden cement med sand og evt ral?
Skal man købe jordfugtig beton og blande det med sand og evt. ral og uden
vand eller med vand?
Hvad vil I anbefale?

/hans

Fra : Benny Andersen

Dato : 04-04-07 08:05

On Wed, 4 Apr 2007 07:49:53 +0200, Hans Nielsen wrote:

> [...]
> pladevibratoren over?
>
> - til kantsikring vil jeg lave noget med cement. Skal man bruge "jordfugtig
ja
> Nogen siger, at man bare skal smide almindelig cement ned uden vand, da
> fugten, så klarer resten.
De mener nok tørbeton altså blanding af cement og grus i forholdet 1:3. Det
er hørt før og også rigtigt nok, at tørbetonen med tiden vil suge den fugt
til sig, som afhærdningen kræver. Men det er der i mine øjne 2 gode grunde
til at den skal være jordfugtig:

1. Veldefineret styrkeudvikling:
Beton under afhærdning har 50% af sin slutstyrke efter et par dage og 90%
efter en måned

2. komprimering:
Den nyblandede beton skal bankes sammen til den er hård, ellers har den
ringe styrke. Det kan man kun hvis den er jordfugtig.

> Man skal vel blande den ene eller anden cement med sand og evt ral?
netop
> Skal man købe jordfugtig beton og blande det med sand og evt. ral og uden
> vand eller med vand?
> Hvad vil I anbefale?

Blot et lille råd omkring vand tilsætning: pas på ikke at tilsætte for
meget. Betonen må på ingen måde blive plastisk. Den skal være så tør som
overhoved muligt, idet det samtidigt skal være muligt at forme en kugle i
hænderne, som kan holde sammen. (brug handsker - beton er basisk)

Benny Andersen

Fra : Aksel

Dato : 04-04-07 09:46

> De mener nok tørbeton altså blanding af cement og grus i forholdet 1:3.

Der er absolut igen grund til at bruge så kraftig en blanding, 1:7 er
rigeligt hvis du bruger støbemix i stedet for grus

> [...]
> overhoved muligt, idet det samtidigt skal være muligt at forme en kugle i
> hænderne, som kan holde sammen. (brug handsker - beton er basisk)

Jordfugtig beton skal være så tør at den ikke kan klemmes til en kugle

Mvh Aksel

Fra : Benny Andersen

Dato : 04-04-07 11:54

On Wed, 4 Apr 2007 10:45:39 +0200, Aksel wrote:

> Der er absolut igen grund til at bruge så kraftig en blanding, 1:7 er
> rigeligt hvis du bruger støbemix i stedet for grus
Hvem har snakket om støbemiks? I kantstensbeton er tilslaget bakkegrus 0-4
alene. 1 del cemnet til 3 dele 0-4 bakkegrus er hvad der skal til for at
opnå fuld styrke - dvs den bliver ikke stærkere selvom der var mere cement
i. Nogle gange vurderer man så at fuld styrke ikke er påkrævet og bruger
mindre, andre gange som f.eks sålbænke og afretningslag ville det være
tåbeligt at spare på krudtet.

> Jordfugtig beton skal være så tør at den ikke kan klemmes til en kugle
Hvis du med klemme mener plastisk har du ret. Men kugle skal holde sammen -
dvs betonen skal ikke falde fra hinanden når man slipper. Ligesom med sne
når man vil forme en snebold. Falder betonen fra hinanden som sneen når det
er fygesne, så er betonen for tør.
Benny Andersen

Fra : Aksel

Dato : 04-04-07 21:57

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> i. Nogle gange vurderer man så at fuld styrke ikke er påkrævet og bruger
> mindre, andre gange som f.eks sålbænke og afretningslag ville det være

Du har helt ret i at en 1:3 blanding giver en beton med maksimal styrke, men
der er meget stor forskel på om betonen skal bruges til at sikre kantstenene
i en rundkørsel, eller om den, som her, skal støtte de yderste sten i en
belægning så de ikke skrider ud.
Grunden til at jeg nævnte støbemix er at en blanding med mix giver samme
styrke med meget mindre cementforbrug.

Lidt om blandingsforhold: Unicon bruger 100 kg cement til en kubikmeter
færdigbeton til svage klaplag.
Ålborg Portland anbefaler 1:3,5:5 til fundamenter til parcelhuse.
Derfor mener jeg det er totalt spild af materialer at bruge 500 kg til en
kubikmeter kantstensbeton på et sted hvor der ikke er ret stor belastning.
(jeg går ud fra at der ikke kommer til at køre lastbiler ude på kanten)

> [...]
> dvs betonen skal ikke falde fra hinanden når man slipper. Ligesom med sne
> når man vil forme en snebold. Falder betonen fra hinanden som sneen når

Beton kan næsten ikke være for tør, har du set de blandinger der bruges til
fliser, tagsten og cementrør, jeg har i mit tidligere job været ude for at
man ikke kunne støbe fordi der var rim i materialerne.

Mvh Aksel

Fra : Aksel

Dato : 05-04-07 12:49

> [...]
> til fliser, tagsten og cementrør, jeg har i mit tidligere job været ude
> for at man ikke kunne støbe fordi der var rim i materialerne.

Det blev vist lidt vrøvlet, deres beton blev for våd fordi det vand der kom
i som rim var mere end der skulle bruges til blandingen, så vidt jeg husker
var der 50 l for meget til 0,6 m3

Fra : Hans Nielsen

Dato : 04-04-07 16:44

> [...]
> Man skal vel blande den ene eller anden cement med sand og evt ral?
> Skal man købe jordfugtig beton og blande det med sand og evt. ral og uden

Tak for svar indtil videre, men vil i lige skære det ud i pap for mig, da i
var lidt uenige?
Jeg vil gerne have en så simpel løsning som muligt uden kantsten.

Jeg har noget granit ral liggende, og jeg har også flisesand liggende.
Kan jeg ikke blande ral, sandet med en form for cement?

Hvilke blandeforhold?

Og hvad med stampningen? Skal der først sand ned mellem fliserne?

/Hans

Fra : Hans Nielsen

Dato : 04-04-07 17:34

Ingen der ved nogen om stampningen?
Skal der sand ned mellem fliserne før vibrering?

Fra : F. Hansen

Dato : 04-04-07 17:47

"Hans Nielsen" <1hans1@> skrev i en meddelelse
> Ingen der ved nogen om stampningen?
> Skal der sand ned mellem fliserne før vibrering?

Ja der skal fejes sand ned i fugerne først og så fejes fladen helt ren og
stenene vibreres og derefter
fejer du sand ud over fladen igen.

Finn

Fra : Erling Jensen

Dato : 04-04-07 21:41

> [...]
>
> Hvilke blandeforhold?
>
> Og hvad med stampningen? Skal der først sand ned mellem fliserne?

Hvis du med fliser mener belægningssten, så har jeg aldrig strøget sand ud
før jeg kører med pladevibratoren, jeg har set engang en der havde smidt
sand først, og når han kørte henover samlede sandet sig i fuger på hver side
af vibratorpladen og da der så blev skiftet retning lå sandet så i et
tykkere lag og det resulterede i at stenene blev trykket dybere end dem hvor
snadet lå i tyndere lag, derfor har jeg altid vibreret på rene og fejet
sten...... Fliser vibreres IKKE og det er producenten du skal rette dig
efter hvad der betegnes som fliser og belægningssten. til sidst skal du så
feje sand ned i fugerne jeg plejer at smide nogle trillebøre og bruge nogle
dage med at feje, der er mange slags fugesand, f.eks nogle der hærder op i
fugerne og forhindre at ukrudtet skal få fæste, om det virker ved jeg ikke.

din tørbeton til kantsikring kan du sagtens lave af Ålborg cement, Sand og
småsten i 1:3:7 sådan ca.

Fra : Aksel

Dato : 05-04-07 12:50

> din tørbeton til kantsikring kan du sagtens lave af Ålborg cement, Sand
> og småsten i 1:3:7 sådan ca.

Det lyder som en fornuftig blanding, i modsætning til den 1:3 som andre har
foreslået.

Hilsen Aksel