Støbning af gulv
Fra : Anders R

Dato : 03-04-07 13:12

Hej Gruppe

Så har jeg fundet ud af at bestille sand, sten, cement og blandemaskine.

Men jeg er stadig totalt uerfaren og har nogle spørgsmål.

Forskalling. Jeg skal have lavet noget forskalling ved døren, samt ved stor
reol som ikke kan fjernes.
Se billede:
http://www.anjaro.dk/ng/7.jpg
Men hvordan ? Jeg har nogen terressebrædder, disse kan vel bruges? Men
underlaget er meget ujævnt, hvordan gør jeg forskallingen tæt?

Når jeg har blandet en maskine beton, hælder jeg så bare den færdige beton
på gulvet ? flyder det selv ud og udjævner sig, eller skal jeg gøre/bruge
noget?

Jeg har hele tiden fornemmelsen af jeg glemmer noget, men det er nok meget
naturligt når man ikke har prøvet det før. Er squ lidt nervøs, så godt det
kun er et gammelt udehus jeg skal forsøge mig på.

Alle svar er meget velkomne
Anders

Fra : tp

Dato : 03-04-07 17:23

> Når jeg har blandet en maskine beton, hælder jeg så bare den færdige beton
> på gulvet ? flyder det selv ud og udjævner sig, eller skal jeg gøre/bruge
> noget?

nej!!! Til nød gør færdigkøbt flydebeton det, men ihvertilfælde ikke det du
blander! Lav nogle "ledere" i gulvet og træk af efter det. Kig på
gør-det-selvs sider eller på portland.dk

Fra : Anders R

Dato : 03-04-07 18:57

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> nej!!! Til nød gør færdigkøbt flydebeton det, men ihvertilfælde ikke det
> du blander! Lav nogle "ledere" i gulvet og træk af efter det. Kig på
> gør-det-selvs sider eller på portland.dk

Tak for svarret.
Rigtig godt link, jeg fandt præsis hvad jeg skulle bruge :), men har stadig
et par spørgsmål.
Men et sted står der at "hvis betonen "glittes", kan man undværre slidlag.
Hvad betyder "glittes" ?

Der står også at man kan bruge "ledere" af træ. Vil det sige at dette træ så
bare bliver støbt ind, og kan man så ikke se træet øverste kant som man har
trukket efter, når man er færdig ?

Med venlig hilsen
Anders

Fra : N/A

Dato : 04-04-07 07:24

Fra : Anders R

Dato : 04-04-07 07:24

"J. E." <jn580@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke det er et pengespørgsmå kan du købe beton eller plastledere som
> forbliver i betonen og hvor der kun er en lille smal kant synlig i det
> færdig
> gulv - fås på de fleste tømerhandler og er typisk 3 m lange.
> De skal dog lægges ud på "betonklumper" dagen før du støber gulvet.

Lyder som en god ide, vil straks få fat i sådanne par ledere.
Tusind tak for dine svar, de betyder meget.
Anders

Fra : Anders R

Dato : 04-04-07 07:40

"J. E." <jn580@sol.dk> skrev i en meddelelse

> at du pudser den efter med et pudsebrædt/stålbrædt.
> (laver overfladen glat, jævn og fri for huller)

Hvornår skal der glittes ?
Når betonen lige præsis er så tør man kan gå på den, eller er det noget man
kan gøre efter flere dage ?

Anders

Fra : Jacob Andersen

Dato : 03-04-07 20:40

> [...]
> naturligt når man ikke har prøvet det før. Er squ lidt nervøs, så godt det
> kun er et gammelt udehus jeg skal forsøge mig på.

Jeg tror du står dig bedst ved at finde en der har prøvet det før som kan
hjælpe dig. Når først betonen er stivnet, er det svært at rette op på den.
Spørg naboen, på arbejdet ...
Støbning er ikke stor kunst, når man først har prøvet det.
Jacob>

Fra : Jesper

Dato : 04-04-07 05:08

> [...]
> naturligt når man ikke har prøvet det før. Er squ lidt nervøs, så godt det
> kun er et gammelt udehus jeg skal forsøge mig på.

Jamen så svarer jeg da.. Efter at have set dine billeder af dit skur så tror
jeg at det bedste ville ha været at vælte det hele og bygge et nyt, du kan
jo stadig bruge det tag du har lagt på, men begynde at lappe på noget der er
så dårligt bliver ofte dårligere og dyrere end at bygge et nyt..

Mvh
Jesper

Fra : Anders R

Dato : 04-04-07 07:21

"Jesper" <none@.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du kan jo stadig bruge det tag du har lagt på, men begynde at lappe på
> noget der er så dårligt bliver ofte dårligere og dyrere end at bygge et

Tak for svar.
Anders

Fra : Anders R

Dato : 04-04-07 07:27

"Anders R" <webmaster@anjaro.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men hvordan ? Jeg har nogen terressebrædder, disse kan vel bruges? Men
> underlaget er meget ujævnt, hvordan gør jeg forskallingen tæt?

Mangler stadig svar på dette lille spørgsmål.
Gulvet er som sagt meget ujævnt, hvad bruger man til at tætne med imellem
forskalling og gulv ?
Klude, sand andet ?

Anders

Fra : Benny Andersen

Dato : 04-04-07 08:37

On Tue, 3 Apr 2007 14:12:15 +0200, Anders R wrote:

> [...]
> Men hvordan ? Jeg har nogen terressebrædder, disse kan vel bruges? Men
> underlaget er meget ujævnt, hvordan gør jeg forskallingen tæt?
Det ser ud som om det blot er et afretningslag du mangler. Støb du blot
reolbenene ind - så bliver det også lettere at feje under reolen.

> Når jeg har blandet en maskine beton, hælder jeg så bare den færdige beton
> på gulvet ? flyder det selv ud og udjævner sig, eller skal jeg gøre/bruge
> noget?
Nej, du skal blot anvende jordfugtig beton. Hæld ud fra trillebør - fordel
- træd det fast med føderne - afret langs leder (som laves dagen før)
Husk kontakten med den gamle beton. Vand og ren cement som børstes rundt på
gulvet, inden betonen hældes ud. Gulvet skal være så vådt at den
jordfugtige beton suger (ganske lidt) til sig. Minumum tykkelse på
afretningslaget: 3cm
> Jeg har hele tiden fornemmelsen af jeg glemmer noget, men det er nok meget
> naturligt når man ikke har prøvet det før. Er squ lidt nervøs, så godt det
> kun er et gammelt udehus jeg skal forsøge mig på.
Sådan er jo - held og lykke med det.

Benny Andersen

Fra : Anders R

Dato : 04-04-07 17:05

Tusind tak for rådene.
Det er rigtig god hjælp.

Anders

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 04-04-07 17:19

> [...]
> naturligt når man ikke har prøvet det før. Er squ lidt nervøs, så godt det
> kun er et gammelt udehus jeg skal forsøge mig på.

Jeg tror også at du er lidt galt på den, Hvor tykt har du tænkt dig at det
ny gulv lag skal være?

Som jeg ser det er det du skal lave et nyt slidlag, det laves af
"gulvslidlagsmørtel" som består af 1 del cement og 2-3 dele groft grus. se
side 19 i AAP's instruktion.
Der skal ikke anvendes forskalling idet mørtelen skal være så tør at den
ikke flyder ud. der skal "glittes" med et mellemstort pudse el. træk bræt
(side 21)
Det håndværksmæssige med at få lagt mørtel ud og få glittet med det rette
fald skal man nok ha prøvet før, det burde ikke være nødvendigt med ledere i
så lille et rum.

Måske skulle du prøve at lægge et gulv i fugtigt sand og så lave nogle
mærker på væggen til senere, Mørtelen sætter sig på kort tid (max 20 min) og
er gå fast efter 3-4 timer.

Aalborg portlands gør det selv instriktion:
http://www.aalborg-portland.dk/media/pdf_filer/inspi_goer_det_lettere.pdf

Mvh Peter

Fra : Anders R

Dato : 04-04-07 18:08

"Peter A. Jensen" <PeterFUP@danmark.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror også at du er lidt galt på den, Hvor tykt har du tænkt dig at det
> ny gulv lag skal være?

Hej Peter
Gulvet er pilskævt, med masser af huller, så det bliver et lag på 5 cm til
17 cm (2kubik på 20kvm)

> Som jeg ser det er det du skal lave et nyt slidlag, det laves af
> "gulvslidlagsmørtel" som består af 1 del cement og 2-3 dele groft grus. se
> side 19 i AAP's instruktion.

Jeg har bestilt således jeg kan lave beton af Cement:Støbemix i forholdet
1:4 efter side 19 i AA
Efter anvisnig hos XL.

> Der skal ikke anvendes forskalling idet mørtelen skal være så tør at den
> ikke flyder ud. der skal "glittes" med et mellemstort pudse el. træk bræt
> (side 21)

Ok, jeg har nemlig været meget i tvivl om hvor "levende" sådan noget skal
være.
Men jeg kan forstå at jeg skal spare på vandet, således at jeg har en
rimelig fast masse.
Det vil jeg forsøge mig med.

> Det håndværksmæssige med at få lagt mørtel ud og få glittet med det rette
> fald skal man nok ha prøvet før, det burde ikke være nødvendigt med ledere
> så lille et rum.

Jeg har lyttet til tidligere råd og har idag lavet forskalling samt lavet et
skinnesystem til at rette efter.
Nå, men så har jeg da lært det, så ingen skade sket :)
Mht at lægge mørtlen ud og glitte, så må jeg prøve mig frem og håbe det
bliver nogenlunde.
Da jeg stod i tømmerhandlen idag, overhørte jeg en sige, "enhver idiot kan
sku da finde ud af at støbe et gulv".
Jeg sagde absolut intet. Der er ikke andet for at jeg må prøve mig frem, og
så glæde mig over at det blot er et gammelt udehus og ikke inde i stuen jeg
skal lege med den slags første gang.

Med hensyn til fald, så var jeg meget i tvivl, så lederne står i vatter pt.
Dette kan nemt rettes hvis du har andet råd.
Men der er ikke noget afløb i skuret, så jeg har ikke noget sted at lede evt
vand hen. Er det helt forkert båret af ?

> [...]
> og
> er gå fast efter 3-4 timer.

> Aalborg portlands gør det selv instriktion:

Mange tusind tak for dine svar, de er meget præsise og meget velkomne.
Anders