Asbest?
Fra : jsh@edb.dk

Dato : 01-04-07 07:51

Vi bor til leje i et hus med kælder. I kælderen vil vi indrette et
værelse, hvor der ved loftet går nogle varme eller vandrør. Disse rør
er isolerede: Yderst er der viklet noget gazelignende bånd om. Hvor
isoleringen stopper kan man se, at der inderst er isoleret med noget
for mig "ukendt" materiale, udseednet på dette er lidt ligesom
rockwoll, 5 cm tyk. Jeg er i tvivl om, det mon er asbest? Jeg vil
bliver meget glad, hvis nogen kan beskrive for mig, hvordan asbest ser
ud???
Venlig hilsen Birthe

Fra : Preben

Dato : 01-04-07 08:14

jsh@edb.dk skrev:
> [...]
> rockwoll, 5 cm tyk. Jeg er i tvivl om, det mon er asbest? Jeg vil
> bliver meget glad, hvis nogen kan beskrive for mig, hvordan asbest ser

Hmmm.. jeg ved det ikke, men har du nogen sinde prøvet at kigge på et
aspest-loft og et aspest-tag?

Det kan jo være gennemfarvet i forskellige farver, så jeg tror ikke du
kan vurdere det på farven.

Men hvis det er blødt ligesom rockwool, mon så ikke det er enten
rockwool eller glasuld (isover)?

Fra : Kramer

Dato : 01-04-07 12:25

Preben skrev:
> [...]

Asbest ligner typisk 'flødefarvet groft mel' når det er brugt til rør
isolering.
Det er altid i bøjningerne og afgreningerne der er isoleret med asbest,
på de lige stykker er det næsten altid rockwool/pap/lærred.
Så du kan prikke et lille hul i en bøjning, og tage lidt af 'asbesten'
mellem 2 fingre, så er du ikke i tvivl hvis det er.
Hvis det er krid hvidt er det sansynligvis ikke asbest.

Mvh Bøge