Hævet terræn på tilstødende grund
Fra : Peter Andersen

Dato : 01-04-07 07:06

Hej

Vi har et problem. For nogle år siden blev grunden ved siden af vores solgt
og der blev bygget 4 huse på den (havde tidligere være en stor have).
Problemer er, at man har hævet grunden ganske meget fra 20 -50cm (den
skråner).

Det jeg efterlyser er først og fremmes om man må det? jeg kunne forestille
mig er, at der må være nogle regler der siger at jorden måske skal ligge i
en bestemt vinkel, fx. 45 grader op fra skel e.l. Det eneste jeg ved er, at
naboen i sådanne tilfælde skal sørge for at der ikke løber overfladevand ind
på den tilstødende grund.

Peter

Fra : Henning Sørensen

Dato : 01-04-07 08:09

On 1 Apr., 08:06, "Peter Andersen" <peterander...@mespilus.dk> wrote:
> [...]
> naboen i sådanne tilfælde skal sørge for at der ikke løber overfladevand ind

Hej Peter

Der er så mange lokale bestemmelser at det kan være svært at give et
konkret svar på - generelt må du ikke ændre højden i skel og du skal
sørge for at holde vand inde hos dig selv (som du også nævner) - men i
sidste ende er det Teknisk Forvaltning som skal tage stilling til om
den pågældende opfyldning er ok. Prøv derfor at ringe til dem for at
høre hvordan de præcise regler er - mange gange er der
lokalplanbestemmelser som fastlægger hvordan grundene må
terrænreguleres.

Mvh

Henning

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-04-07 08:50

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at naboen i sådanne tilfælde skal sørge for at der ikke løber
> overfladevand ind på den tilstødende grund.

Hej Peter,

Jeg havde lidt samme problemstilling, min grund har også et fald. OG i min
lokalplan står der at man ikke nå niveau reguler grunden.
Det vil sige, at man godt må på det stykke hvor man skal have terasse, men
ikke der hvor der er have og indkørsel.
Min lokale forvaltning skelede til "nice to have" og "need to have".

Mvh
Leon