Rhododendrun gødning
Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 10:30

Jeg har nogle gamle rhododendron.
Den ene ser efterhånden lidt trist ud.
Kan jeg gøde med noget?
Kan jeg gøde nu?
Er der andet jeg kan gøre for at give den gode betingelser ?

Den er dengang plantet i spagnum, med en pressening i hullet.
Har aldrig fået nogen form for gødning før.

http://www.anjaro.dk/ng/8.jpg
http://www.anjaro.dk/ng/9.jpg

Med venlig hilsen
Anders

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-03-07 13:06

In news:460b86de$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Anders R <webmaster@anjaro.dk> typed:
> [...]
>
> Den er dengang plantet i spagnum, med en pressening i hullet.
> Har aldrig fået nogen form for gødning før.

Der står bl.a. om rhododendron her:

http://www.dueplant.dk/artikler/art19.html

Der er en hel del artikler hvis du googler på rhododendron.

Jeg bruger selv en speciel rhododendron-gødning, og kommer desuden et
lag nyt sphagnum rundt om planten hvert år.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 13:25

> [...]
>
> Der er en hel del artikler hvis du googler på rhododendron.
>
> Jeg bruger selv en speciel rhododendron-gødning, og kommer desuden et lag

Jo, det er rigtigt at jeg kunne google, hvilket jeg også har gjort, men
syntes der er for mange forskellige forslag, til mange forskellige
situationer, så jeg tænkte jeg hellere ville spørge eksperterne herinde :)
og så fortælle om lige netop min situation.

Men artiklen var fin og jeg tror jeg har fået det svar som jeg skulle bruge.
Tak for det.

Hilsen
Anders

Fra : Ole C

Dato : 29-03-07 14:00

Anders R skrev blandt andet:

> Den er dengang plantet i spagnum, med en pressening i hullet.
> Har aldrig fået nogen form for gødning før.

Jeg tror i hvert fald ikke det er en god idé med den pressening. Den vil
godt nok holde på vandet, men de fleste planter lider mere af for meget vand
end af for lidt. Som der blandt andet står i den artikel der bliver link'et
til: "Det er vigtigt, at jorden under surbundsbedet er så porøs, at
overskydende vand i bedet kan dræne væk."

--
vh
Ole C.

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 14:19

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> link'et til: "Det er vigtigt, at jorden under surbundsbedet er så porøs,
> at overskydende vand i bedet kan dræne væk."

Det kan der være noget om. Men den kan ihvertilfælde ikke fjernes nu.
Men måske kunne jeg jage en stang igennem jorden og penetrere preseningen,
så den kan aflede vandet.
Skal siges at bedet står under overdækket terresse, dog helt ud til kanten
og får kun det vand den kan få fra slagregn.
Så måske er problet egentligt for lidt vand ???

Anders

Fra : Ole C

Dato : 29-03-07 19:13

Anders R skrev blandt andet:

> Det kan der være noget om. Men den kan ihvertilfælde ikke fjernes nu.

Det kan den sagtens. Rhododendron har ikke noget særligt stort og dybt
rodnet. Ved samme lejlighed kan du så også smide nogle sække frisk sphagnum
i hullet. Sæt en haveslange til sækkene, fyld dem godt op og lad dem stså
mindst en dag. På den måde skal du nok igen få en fin plante.

> Skal siges at bedet står under overdækket terresse, dog helt ud til
> kanten og får kun det vand den kan få fra slagregn.
> Så måske er problet egentligt for lidt vand ???

Det er nok lidt af begge dele. Alle rhododendron bør vandes, da det faktisk
ikke regner nok i Danmark til dem! Men når din plante så en gang i mellem
får regn eller I har vandet den, vil den stå og soppe i vandet når
presenningen ligger i bunden, med risiko for at rødderne "drukner".
Med den våde vinter vi har haft, er det måske det der har skadet din
rhododendron. Når gartnerne ofte råder til at bygge surbundsbed oven på
jorden, er det netop af hensyn til drænet, fordi jorden i mange haver er så
fast, at planterne ellers vil få de samme dårlige vilkår som din
rhododendron.

--
vh
Ole C.

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 20:32

Mange tak for dit uddybende svar.
Så er der kun en vej frem, og det er op med det hele og om igen.
Men sjovt nok at det alligevel er gået i så mange år (11år) uden problemer ?

Anders

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-07 20:57

On Thu, 29 Mar 2007 21:31:39 +0200, "Anders R" <webmaster@anjaro.dk>
wrote:

>Mange tak for dit uddybende svar.
>Så er der kun en vej frem, og det er op med det hele og om igen.
>Men sjovt nok at det alligevel er gået i så mange år (11år) uden problemer ?

I mange havebøger om rhododendron er der anvisninger på anlæg af bede,
hvor man graver et dybt hul, fulder plastik i bunden, laver huller i
plasten, fylder spagnum i og planter sin rhodo'.
Så jeg er nu rimelig sikker på der er huller i den presenning, men de
sidste par år har vi fået en hel del regn. Det kan måske være derfor.

Fat spaden, grav planten op, det går nemt, de har ikke tykke rødder som
træer har, fjern presenningen, fyld ny rhododendronspagnum i bedet og
plant den igen. Og pas den lidt ekstra godt med vand især dennne første
sommer. Så skal den nok blive pæn igen i løbet af et år eller to. De
blade som nu er brune bliver ved med at være brune, men der ser ud til
at være knopper nok, som kan skyde nye grene allerede i sommer.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/