Identifikation af hæk
Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 09:58

Hej Gruppe.

Min hæk har været lidt sløj. Sidste år sprang den ikke ud som den plejer, og
så temelig træls ud.

Men hvad er det for en hæk ?
Jeg troede oprindeligt at det måske er en Bøgehæk, men naboen siger at det
er Elmesyge hækken har fået.

Så det store spørgsmål, kan en Bøgehæk få Elmesyge ? og er det overhovedet
en Bøg... Eller for den sags skyld Elm ?

Tjae, jeg er ny i haven, så jeg håber ikke at der er dumme spørgsmål :)

Anders

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 10:01
Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-03-07 10:24

"Anders R" <webmaster@anjaro.dk> skrev i en meddelelse

> Ups, her er lige nogle billeder ?

Døde den helt sidste år?
Hvis det var en levende bøgehæk, ville den stå med brune blade nu, og så
lyder det rimeligt, at det er en elmehæk, og at den er død af elmesyge.

Naboer plejer at have rimeligt styr på hækkene i nabolaget.

Hilsen inger

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 10:46

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lyder det rimeligt, at det er en elmehæk, og at den er død af elmesyge.
>
> Naboer plejer at have rimeligt styr på hækkene i nabolaget.

Nej, den døde ikke helt sidste år, men spang heller ikke ud som den plejer.
Meget gennemsigtig.
Der er stadig ikke nogen blade på, men der er nye knubber hist og her.

Jeg har læst at Bøgen holder på bladene hele året, men hvor utroligt det end
lyder, så kan jeg ikke huske det :(
Har ikke synderligt interreseret mig for haven før, så det er bare gået
forbi mit hoved. Men det skal der laves om på nu :)

Men kan man ikke identificere hækken på billerne ? eller ligner de to typer
hække hinanden for meget ?

Anders

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-03-07 11:08

> [...]

> Der er stadig ikke nogen blade på, men der er nye knubber hist og her.
> Jeg har læst at Bøgen holder på bladene hele året, men hvor utroligt det

Hvis der ikke er nogen brune blade på nu, er det ikke en bøgehæk.

> Men kan man ikke identificere hækken på billerne ? eller ligner de to
> typer hække hinanden for meget ?

Jeg kan ikke - bortset fra, om der er blade på eller ej.
Andre kan måske se det ud fra grenbygningen (som jeg nu heller ikke
umiddelbart kan genkende som bøg).

Hilsen Inger

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 11:42

> Jeg kan ikke - bortset fra, om der er blade på eller ej.
> Andre kan måske se det ud fra grenbygningen (som jeg nu heller ikke
> umiddelbart kan genkende som bøg).
>
> Hilsen Inger
Jammen så må jeg næsten gå ud fra at det er en elme hæk, med elmesyge, øv.
Så er der vel ikke nogen grund til at udsætte pinen, men få fjernet hækken.
Der er vel ikke nogen håb for redning ?

Tak for dit svar
Anders

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-03-07 12:30

"Anders R" <webmaster@anjaro.dk> skrev i en meddelelse

> Der er vel ikke nogen håb for redning ?

Ikke, hvis det er elm, nej.
Trøsten kan være, at du har en god lang sommer til at få den gamle hæk
fjernet - og hvis der er brug for store maskiner, er lejligheden der, uden
at hækken tager skade.
Til efteråret har du så muligheden for at plante en pæn bøgehæk

Hilsen Inger

Fra : Anders R

Dato : 29-03-07 12:50

> [...]
> at hækken tager skade.
> Til efteråret har du så muligheden for at plante en pæn bøgehæk

Hej Inger og tak for svar.
Vil lige se tiden an om der kommer andre svar på omkring det vitterlig er en
syg elmehæk.

Men ellers er der vist ikke andet for at finde to øl frem og gå ind til
naboen for at høre om han vil indvistere i ny hæk eller plankeværk :)

Anders

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-07 20:51

On Thu, 29 Mar 2007 10:58:07 +0200, "Anders R" <webmaster@anjaro.dk>
wrote:

> [...]
>
>Så det store spørgsmål, kan en Bøgehæk få Elmesyge ? og er det overhovedet
>en Bøg... Eller for den sags skyld Elm ?

Det er en elm kan jeg se på billederne. Og den ser ud til at være død i
nogle af grenene, mens der er liv i nogle smågrene på et par af
billederne.

(Bøg får ikke elmesyge, heldigvis).

Hvis din hæk ser træls ud allerede, så fjern den selv om der stadig er
lidt liv i den. Er det elmesyge, så bliver den aldrig god igen. Hvis den
sidste år var angrebet er der stor risiko for at resten dør denne
sommer.

Elm er ikke så frygtelig slemme at grave op, og hvis du har muligheden
så få den væk allerede i foråret, og få sat en bøg eller anden hæk, også
her i foråret. Inger siger godt nok efteråret, det er da også den
allerbedste tid at plante en bøgehæk på, men du "vinder" et helt år ved
at plante den nu i stedet for til efteråret, Og med lidt vand hvis det
bliver tørt, er der ingen problemer ellers, i at plante bøg nu.

>Tjae, jeg er ny i haven, så jeg håber ikke at der er dumme spørgsmål :)

Alle starter jo et sted, så nej, der findes ikke dumme spørgsmål
(Hvis du stiller samme spørgsmål 2-3 gange mere i de næste to uger vil
jeg dog nok kalde det dumme spørgsmål )
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders R

Dato : 03-04-07 09:01