Grøn terrasse..
Fra : Heidi Hansen

Dato : 25-03-07 14:14

Hej

Efter vinteren er min terrasse blevet grøn... hvad gør man ved det?

Jeg giver terrassen olie et par gange om året :)

Heidi

Fra : Mads

Dato : 25-03-07 16:31

On Sun, 25 Mar 2007 15:14:04 +0200, "Heidi Hansen"
<he@hotmail.com.com> wrote:

>Hej
>
>Efter vinteren er min terrasse blevet grøn... hvad gør man ved det?

Noget af det nemmeste er at lave en 10% Rodalon eller Premin opløsning
og så sjaske det ud over terrassen med en kost eller en havesprøjte.
Efter et par dage er det grønne væk.

Rodalon og Premin kan f.eks fås i Bilka og byggemarkeder og det koster
vel en ca 30 kr for en liter

mvh Mads

Fra : Elmer Fjort

Dato : 25-03-07 19:12

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Efter et par dage er det grønne væk.
>
> Rodalon og Premin kan f.eks fås i Bilka og byggemarkeder og det koster

Hvad så med fliser??

Det er da ikke sagen at hælde Rodalon ud som siver ned i jorden.
Der er jo en masse rødder fra træer og ign. som ikke har godt af rodalon.

Elmer

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-03-07 19:57

On Sun, 25 Mar 2007 20:11:54 +0200, "Elmer Fjort"
<Whoknows@Whocares.com> wrote:

> Det er da ikke sagen at hælde Rodalon ud som siver ned i jorden.
> Der er jo en masse rødder fra træer og ign. som ikke har godt af rodalon.

Rodalon skader ikke planter.
(Uden dermed at sige at kemi altid er den rigtige løsning.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads

Dato : 25-03-07 21:46

> [...]

> Det er da ikke sagen at hælde Rodalon ud som siver ned i jorden.
> Der er jo en masse rødder fra træer og ign. som ikke har godt af rodalon.

Jeg har brugt Rodalon til min terrasse i mange år og selv de
planter der vokser lige op ad terrassen er sunde og raske.

Kemikalierne i Rodalon og lignende algemidler er kun giftige
for alger.

mvh Mads

Fra : Elmer Fjort

Dato : 26-03-07 08:30

> Jeg har brugt Rodalon til min terrasse i mange år og selv de
> planter der vokser lige op ad terrassen er sunde og raske.
>
> Kemikalierne i Rodalon og lignende algemidler er kun giftige
> for alger.

Den er jeg nu ikke helt sikker på holder.
Alger er almindelige grønne planter, de er blot bitte små.

Elmer

Fra : Mads

Dato : 26-03-07 09:04

On Mon, 26 Mar 2007 09:29:33 +0200, "Elmer Fjort"
<Whoknows@Whocares.com> wrote:

> Den er jeg nu ikke helt sikker på holder.
> Alger er almindelige grønne planter, de er blot bitte små.

Korrekt at alger er planter, men rent kemisk er de altså
en hel del forskellige fra større planter som græs og
blomster. F.eks. er alger utroligt følsome over for
desinficerende midler som Rodalon.

Bevares, hvis du vander græsplænen med ufortyndet
Rodalon, så vil den da nok ikke have godt af det, men
en 10% opløsning påført terrassen med kost eller havesprøjte
kan altså ikke gøre den mindste skade på andet end alger
og nogen af de bakterier der er i jorden.

mvh Mads

Fra : Elmer Fjort

Dato : 26-03-07 14:06

> [...]
> kan altså ikke gøre den mindste skade på andet end alger
> og nogen af de bakterier der er i jorden.

Ok! Det må prøves!

Elmer

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-03-07 17:21

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev
> Den er jeg nu ikke helt sikker på holder.
> Alger er almindelige grønne planter, de er blot bitte små.

Alger ligger tættere på bakterier. Der er bakterier med grønkorn. Og der er
alger der kan bevæge sig. Grænsen er udflydende.

Om 'den holder' er ligeså meget et spørgsmål om mængde og metode, end om
hvilket stof man arbejder med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Nielsen

Dato : 25-03-07 23:01

> [...]
> planter der vokser lige op ad terrassen er sunde og raske.
>
> Kemikalierne i Rodalon og lignende algemidler er kun giftige

Og vistnok for bakterier, da det er et gammelkendt desinfektionsmiddel.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
--
Venligst Erik N.

Fra : Mads

Dato : 26-03-07 08:58

On Mon, 26 Mar 2007 00:01:09 +0200, "Erik Nielsen" <dur@durikke.dk>
wrote:

>Og vistnok for bakterier, da det er et gammelkendt desinfektionsmiddel.
>Ret mig hvis jeg tager fejl.

Nej, du har helt ret. Rodalon er et desinficerende middel.

mvh Mads

Fra : Esben I.

Dato : 25-03-07 21:46

Heidi Hansen wrote:
> Hej
>
> Efter vinteren er min terrasse blevet grøn... hvad gør man ved det?
Hvis du ikke er til kemi: vand og sæbespåner + en kost
mvh
Esben I.

Fra : Lasse Skovsager

Dato : 25-03-07 23:18

Heidi Hansen wrote:
> [...]
> det?
> Jeg giver terrassen olie et par gange om året :)

Jeg har med stort held udvandet/sprøjtet en 23% opløsning af
saltvand på mure, fliser og træværk
24 timer - så er algerne døde

--
Lasse Skovsager