380 stik
Fra : tp

Dato : 20-03-07 19:55

Jaja jeg ved det er ulovligt og alt det der, men der er no way jeg bestiller
en elektriker ud for at sætte et stik på min nyindkøbte kompressor. Så hvis
jeg nu lover at han kontrollerer det når jeg alligevel skal have en ud om et
½ års tid, såe

altså : et 380v stik (400v) har 5 poler. 3 faser, nul og jord.
kompressoren har 4 ledninger.. det må være jord + nul + 2 faser. og så er
der noget med at 2 x 240v kan give 400?!?! . Kan jeg bare tilsluttet de to
faser på to tilfælde eller er der noget jeg skal vide.

info info info

Fra : Jens G

Dato : 20-03-07 20:23

On Tue, 20 Mar 2007 19:55:07 +0100, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> [...]
>der noget med at 2 x 240v kan give 400?!?! . Kan jeg bare tilsluttet de to
>faser på to tilfælde eller er der noget jeg skal vide.

Det lyder som et spændende projekt, og endnu mere spændende fordi du
tilsyneladende ikke ved hvad du har med at gøre. Så mon ikke en
fagmand alligevel er det bedste?

Er der ingen dokumentation med?
Den ene ledning er helt sikkert jord, men de tre andre kan sagten være
faser allesammen.

Det er korrekt at faserne målt i forhold til nul er 230V og i forhold
til hinanden er 400V.

Kan sådan en kompressor tåle at køre den forkerte vej, hvis man får
fasefølgen forkert?

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Henning

Dato : 20-03-07 20:24

> [...]

>der noget med at 2 x 240v kan give 400?!?! . Kan jeg bare tilsluttet de to
>faser på to tilfælde eller er der noget jeg skal vide.

Hvilken vej vender fasen - det afgør hvilken vej motoren drejer Mon
ikke nærmere du skal bruger 3 faser og jord?

Fra : CC

Dato : 20-03-07 20:29

"tp" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> der noget med at 2 x 240v kan give 400?!?! . Kan jeg bare tilsluttet de
> to faser på to tilfælde eller er der noget jeg skal vide.

Bortset fra atdu har skrevet 240V i stedet for 230V, så er din antagelse
helt korrekt.

Jeg antager følgende vedr. kompreesorledningen:
Jord: Grøn/gul
Nul: Blå
2-faser: Brun og sort

Tjek kompressorens brugsanvisning / motorens mærkeplade, at det er 400 V, og
ikke fase+nul+jord+ubrugt ledning

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-03-07 21:05

CC wrote:

> [...]
>
> Tjek kompressorens brugsanvisning / motorens mærkeplade, at det er
> 400 V, og ikke fase+nul+jord+ubrugt ledning

Altså, hvis det er en 400 V enfaset motor (= 2 x 230 V) (en sjældenhed)
er der ikke behov for nul. Tofasede motorer (to faser plus nul og jord)
findes mig bekendt ikke. Der er nok størst chance for at det er en
trefaset motor (tre faser og jord).

Bedste råd: Læs installationsvejledning og mærkeplade.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : tp

Dato : 20-03-07 21:29

> [...]
> trefaset motor (tre faser og jord).
>
> Bedste råd: Læs installationsvejledning og mærkeplade.

farverne er rigtige nok
Jord: Grøn/gul
Nul: Blå
2-faser: Brun og sort

Desværre ingen inst. vejl, men det er en haraldnyborg udgave, så den er
næppe særlig unormal.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-03-07 21:35

tp wrote:

> farverne er rigtige nok
> Jord: Grøn/gul
> Nul: Blå
> 2-faser: Brun og sort
>
> Desværre ingen inst. vejl, men det er en haraldnyborg udgave, så den
> er næppe særlig unormal.

Blå har undertiden været anvendt til fase.i trefaseinstallationer.

Fra : tp

Dato : 20-03-07 21:54

> Desværre ingen inst. vejl, men det er en haraldnyborg udgave, så den er
> næppe særlig unormal.

har kigget på motoren. det er en 400v 2,2kw tre faset induktionsmotor.
inde i strømdåsen sidder tre ledninger på w1, w2, w3, samt jord (gul/grøn)

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-03-07 22:02

tp wrote:

> har kigget på motoren. det er en 400v 2,2kw tre faset
> induktionsmotor. inde i strømdåsen sidder tre ledninger på w1, w2,
> w3, samt jord (gul/grøn)

Sic!

Fra : tp

Dato : 20-03-07 22:10

> Sic!

sic? hvis det var svar på noget, så må du lige uddybe

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-03-07 22:21

tp wrote:

> sic? hvis det var svar på noget, så må du lige uddybe

Sic! betyder sådan circa Sådan!

Fra : Q

Dato : 20-03-07 22:24

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> sic? hvis det var svar på noget, så må du lige uddybe

Manden sukker og ryster på hovedet..

1: Du har fat i en 3 faset motor, ikke noget med 2 faser + nul!!
2: Det er ikke ligemeget hvordan du planter de 3 fase-ledninger..

Spørgsmålet er om selve kompressoren kan holde til at blive trukket den
forkerte vej rundt, som der er risiko for hvis du får byttet rundt på
faserne..

Ring til en elektriker!

/peter

Fra : Bjarne

Dato : 21-03-07 08:31

In article <46005106$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
   "Q" <Q@Q.Q> writes:

> [...]
>
> Spørgsmålet er om selve kompressoren kan holde til at blive trukket den
> forkerte vej rundt, som der er risiko for hvis du får byttet rundt på

Sådan en Harald ting har jeg også. Jeg knaldede bare tre faser på og
holdt øje med om den drejede den rigtige vej rundt. Det gjorde den og har
nu kørt i 10 år. Det er altså ikke noget højteknologisk produkt.

> Ring til en elektriker!
Hvordan vil en elektriker bestemme hvor de tre faser skal sidde ?

mvh,
Bjarne

Fra : tp

Dato : 21-03-07 09:17

> Sådan en Harald ting har jeg også. Jeg knaldede bare tre faser på og
> holdt øje med om den drejede den rigtige vej rundt. Det gjorde den og har
> nu kørt i 10 år. Det er altså ikke noget højteknologisk produkt.

tak for den lidt mindre restriktive mail

Har nu været nede og slutte til. 3 faser og en jord.
faser i samme rækkefølge som de sidder på fordelerboksen på motoren.
strøm på.... YES... der bliver produceret luft som min gamle hobbykompresser
aldrig har set magen før

takker for input!! Nu ved jeg en del mere om 380 v

Fra : Carsten Keller

Dato : 21-03-07 09:25

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> kompressor. Så hvis jeg nu lover at han kontrollerer det når jeg
> alligevel skal have en ud om et ½ års tid, såe

Hvis du får kolde fødder efter at have læst resten af indlæggene i tråden
(det ville jeg nok gøre) så kunne du jo også smide kompressoren ind bag i
bilen og selv køre forbi en elektriker. I så fald koster det nok ikke så
mange basseører, han gider nok ikke engang skrive en regning hvis du tager
en stang wienerbrød med...

Keller

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-03-07 09:26

> [...]
> der noget med at 2 x 240v kan give 400?!?! . Kan jeg bare tilsluttet de
> to faser på to tilfælde eller er der noget jeg skal vide.

Du må hellere benytte en fagmand.
En motor beregnet til 400 V skal forbindes til alle 3 faser.
Beviklingerne genererer et drejefelt, der trækker rotoren rundt.
Ombyttes 2 af faserne vil den dreje modsat.
Forbindes alle 3 faser i et punkt vil spændingen her være NUL.
Den metode bruges, hvis man f.eks. vil etablere 240 V.
Hvis du selv bakser med strækstrøm dækker forsikringen ikke - du får en
bøde, hvis der sker noget.

Per A. Hansen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-03-07 11:49

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ombyttes 2 af faserne vil den dreje modsat.
> Forbindes alle 3 faser i et punkt vil spændingen her være NUL.

Den vil jeg meget gerne have uddybet lidt.
Som du beskriver det, så tror jeg mere på at der kommer røg.
Eller at sikringerne står af.

> Den metode bruges, hvis man f.eks. vil etablere 240 V.

Nej, det gør man ikke.

--
mvh Uffe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-03-07 14:11

On Wed, 21 Mar 2007 11:48:48 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:
klip
> [...]

Ja, efter 1/10 sek- ha ha

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-03-07 15:21

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> On Wed, 21 Mar 2007 11:48:48 +0100, "Uffe Bærentsen"
> <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:
> klip
>
> Ja, efter 1/10 sek- ha ha

Lige præcis, men det kan jo ikke bruges til noget.
Andet end at afprøve sikringer.

--
mvh Uffe

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-03-07 09:45

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den vil jeg meget gerne have uddybet lidt.
> Som du beskriver det, så tror jeg mere på at der kommer røg.

Jo - jeg så man anvendte det i en messehal her i landet - der var ikke
nok 220V grupper til at klare belastningen.
..
Og man anvender det i Norge, hvor man kun har 3 faseledninger - ikke
den 4. nulleder, som i DK.
F.eks. vises princippet i alle fysikbøger, der omtaler
stjerne-trekantomskiftere.
Man starter i stjerne (3-230 V) - og skifter over til I trekant (400 V) når
motoren
er kommet op i fart.

Per A. Hansen