Rengøring af plastik
Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 20-03-07 13:39

Hejsa

Jeg har købt mig en gammel computer (Commodore64) som desværre har stået
hos nogle rygere. Den er gul i plastikken og lugter ikke så godt. Kan
jeg på nogen måde rense den, uden at ødelægge plastikken?

mvh.
Rasmus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-03-07 16:00

Hej!

Rasmus Lauritsen wrote:

> Jeg har købt mig en gammel computer (Commodore64) som desværre har stået
> hos nogle rygere. Den er gul i plastikken og lugter ikke så godt. Kan
> jeg på nogen måde rense den, uden at ødelægge plastikken?

Plastikken bliver gul med tiden (pga. UV stråler fra solen), og det er der ikke
det store at gøre ved.

Lugten kan du fjerne overfladisk med ajax og en klud. Brug ikke eksempelvis
acetone e.lign. da det opløser plastik :)

Det bedste ville være at vaske hele maskinen i en opløsning af brun sæbe og vand
+ grundig tørring. Har du mod på det...?

Elektronikken tager ikke skade af det.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-07 19:42

On Tue, 20 Mar 2007 16:00:01 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Det bedste ville være at vaske hele maskinen i en opløsning af brun sæbe og vand
>+ grundig tørring. Har du mod på det...?
>
>Elektronikken tager ikke skade af det.

Jeg tvivler ikke på det er muligt, men jeg turde i hvert fald ikke. Men
jeg er også lidt øm over de 64'ere jeg har - selv om de for tiden er
gemt af vejen i et skab.
Ethvert hjem bør have en original C64
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Holst

Dato : 20-03-07 19:59

Mads Lie Jensen wrote:

> Ethvert hjem bør have en original C64

Hvis du kan give én rigtig god grund til det, vil jeg straks anskaffe
mig en.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-07 21:01

On Tue, 20 Mar 2007 19:59:10 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

>Hvis du kan give én rigtig god grund til det, vil jeg straks anskaffe
>mig en.

Nostalgi - "de gode gamle dage".
Man skulle måske have været der for at forstå det .....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Holst

Dato : 20-03-07 22:15

Mads Lie Jensen wrote:

> Nostalgi - "de gode gamle dage".
> Man skulle måske have været der for at forstå det .....

Jeg var der!

Og ja, C64 var en skøn computer. Jeg lavede utallige programmer i især
BASIC på den, og min bror spillede løs. Så nostalgi, ja, men det er nu
ikke en tilstrækkelig god grund til at jeg gider investere i en sådan.

Efter et par år blev den udskiftet med en Amiga, og disse computere
benyttede jeg så i næsten tyve år. En langt, langt mere interessant
computer end C64'eren og med mindst lige så meget nostalgi, hvis ikke mere.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-03-07 21:43

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev

> Hvis du kan give én rigtig god grund til det, vil jeg straks anskaffe
> mig en.

Spillet Quixx?....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Holst

Dato : 20-03-07 22:16

Preben Riis Sørensen wrote:

> Spillet Quixx?....

Man kan vel bare køre sig en emulator under Windows.

Jeg husker ikke Quixx, prøv at beskriv det.

Generelt brugte jeg ikke C64'eren til at spille. Det lod jeg min bror
om. Jeg brugte den til at programmere. Jeg har aldrig rigtig spillet på
mine computeren.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-03-07 23:13

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev

> Man kan vel bare køre sig en emulator under Windows.
>
> Jeg husker ikke Quixx, prøv at beskriv det.

Jo, det har jeg også prøvet, men det virker bedst på en fjernsynsskærm. Det
drejer sig om at indtegne erobret 'land' uden at blive ramt af den underlige
'streg/streger-figur' der kører hidsigt rundt på banen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Holst

Dato : 20-03-07 23:43

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jo, det har jeg også prøvet, men det virker bedst på en fjernsynsskærm. Det
> drejer sig om at indtegne erobret 'land' uden at blive ramt af den underlige
> 'streg/streger-figur' der kører hidsigt rundt på banen.

Åh ja, der er en svag klokke, der ringer. Det var meget sjovt. Mit bror
havde utallige spil på hans turbotapes.

Fra : Mads

Dato : 21-03-07 00:52

On Tue, 20 Mar 2007 21:43:03 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Spillet Quixx?....

Som også er lavet i utallige PC versioner.
Faktisk kan man lige nu hente en helt ny version
af Quix ganske gratis lige her :
http://game.giveawayoftheday.com/
Men I skal skynde jer, for tilbuddet udløber
om 7 timer fra nu. ( kl 8 i morgen tidlig )

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-03-07 21:21

Hej!

Mads Lie Jensen wrote:
> Jeg tvivler ikke på det er muligt, men jeg turde i hvert fald ikke.

Hvorfor ikke? Man renser da også elektronik i industrien (for at fjerne
fluss-rester o.a.).

> Men jeg er også lidt øm over de 64'ere jeg har - selv om de for tiden er gemt
> af vejen i et skab. Ethvert hjem bør have en original C64

Enig :) Har selv een og en A1200 :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-07 22:19

On Tue, 20 Mar 2007 21:21:16 +0100, Kim Voss Schrader

>Hvorfor ikke? Man renser da også elektronik i industrien (for at fjerne
>fluss-rester o.a.).

Fordi det ikke er noget jeg har prøvet før, og jeg har ikke lyst til at
risikere en C64 på forsøget.

>Enig :) Har selv een og en A1200 :)

Kun en? Jeg har tre. Plus en A1200 og en A500.

Nå, vi må hellere stoppe med at nørde sådan - det er offtopic her.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Keller

Dato : 21-03-07 09:47

"Rasmus Lauritsen" <rasmus.lauritsen@ggmail.com> wrote in message
> [...]
> hos nogle rygere. Den er gul i plastikken og lugter ikke så godt. Kan jeg
> på nogen måde rense den, uden at ødelægge plastikken?

Du kan skrue elektronikken ud af den så du kun har "skallen" tilbage og
pille tasterne af. Så smidder du det hele i opvaskemaskinen og det bliver
rent helt ind i hjørnerne. Har gjort det flere gange med gamle telefoner,
det virker uden problemer.

Keller