Laserwaterpas
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 19-03-07 22:06

Hej

Nogen der har erfaringer med laserwaterpasser ?

Jeg skal have hængt en del ting op på væggen (reoler, billeder, skabe
etc), og tænkte, om det var et godt tidspunkt at udvide sin
værktøjssamling med sådan et.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-03-07 22:47

>Nogen der har erfaringer med laserwaterpasser ?

Ja - idéen er god, men det skal indstilles ekstremt nøjagtigt for at virke
bare nogenlunde. Vi skulle have muret op, så alle vinduer i huset sad lige
højt, men det dur det altså ikke til. Det målte 5 cm galt på 8 m. Til
gengæld er det fremragende når der skal sættes gipsplader op og man lige kan
mærke for hvor reglarne er, så man ikke rammer ved siden at når der skal
skrues.

Mvh Maria

Fra : Gunna007

Dato : 20-03-07 22:24

> [...]
> gengæld er det fremragende når der skal sættes gipsplader op og man lige
> kan mærke for hvor reglarne er, så man ikke rammer ved siden at når der

Mit købt i det hedengangne Råd og dåd, ny xlbyg
Virker som det skal, men det kostede også 2000 kr.
Det har målt helt lige på 15 meter..

Så prisen er ganske sikkert afgørende for kvaliteten.
Men er det ikke næsten altid det ?

Hilsen G

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-03-07 08:50

> Mit købt i det hedengangne Råd og dåd, ny xlbyg
> Virker som det skal, men det kostede også 2000 kr.
> Det har målt helt lige på 15 meter..

Problemet er at få det stille nøjagtigt nok op. Hvordan sikrer du dig at du
har stillet det lige?

Mvh Maria

Fra : Slaine

Dato : 21-03-07 20:23

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> Problemet er at få det stille nøjagtigt nok op. Hvordan sikrer du dig
> at du har stillet det lige?
>
> Mvh Maria

normalt sidder der en dåse libelle på sokklen, så justere man med de 3
stilleskruer indtil den i vater, dernæst kontrolmåler man så ved at aflæse
vaterpas (som nu også helst skal være i vater) drejer vaterpasset 180
grader og aflæser igen, og den skal nu stadig være i vater.
Ved at vende vaterpasset de 180 grader sikrer man sig at den sidder helt
lige på holderen

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-03-07 20:25

> Problemet er at få det stille nøjagtigt nok op. Hvordan sikrer du dig at
> du har stillet det lige?

Køb et med rund libel. Ligesom man ser på nivelleringsapparater.

Eller køb et nivelleringsapparat. :) De er efterhånden nede i pris:
http://www.laser-prof.dk/laser/nivelle/GF-F210003-5.html

- Martin

Fra : Gunna007

Dato : 24-03-07 15:39

> Problemet er at få det stille nøjagtigt nok op. Hvordan sikrer du dig at
> du har stillet det lige?

Det gør det dyre selv, det er fjederophængt inden i laseren, så det hænger
altid lige..

Hilsen G.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 20-03-07 08:35

Brug et alm vaterpas til at kontrollerer loftet og mål ud fra dette og brug
vaterpasset det skal være 1,5 til 2m

Fra : Ivan

Dato : 20-03-07 16:34

Dav

Min mening er at det ikke dur til noget. Hvis du skal have noget laser skal
du over i noget porf. Det koster kassen, og det har du vel ikke lige kr.
til?

Fra : Slaine

Dato : 20-03-07 20:42

"mbk112@hotmail.com" <mbk112@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Jeg skal have hængt en del ting op på væggen (reoler, billeder, skabe
> etc), og tænkte, om det var et godt tidspunkt at udvide sin

jeg har et og er meget glad for det, man skal bare være meget nøjeregnende
med at stille det op.
jeg brugte det til at sætte højden på de lodrette stolper i min garage, på
en eksisterende sokkel (pisseskæv, der var ikke to stolper der skulle være
lige høje) men efter ca 32 meter rundt og 22 stolper ramte den sidste ca 4
mm ved siden af og det mener jeg er rimeligt af et vaterpas til 99,-

Mvh
Martin