/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mazda 323 batteri-/generatorproblem?
Fra : Tommy Nielsen


Dato : 21-04-07 15:15

Hej ng

Min ellers meget trofaste 323 fra 1995 kunne pludselig ikke starte i dag.
Der var meget lidt strøm på batteriet, slet ikke nok til at trække
starteren - den var ellers ude at køre så sent som i går aftes.

Jeg køber et 60 amp 12V batteri, og sætter det i.

Den starter fint, MEN: Efterfølgende kører jeg en tur for at lade batteriet
godt op. Efter 10 kilometer sætter motoren ud ifm. at jeg kobler ud gennem
rundkørsler og op til rødt lys. Den starter dog fint igen ved drej på
nøglen og jeg undgår for det meste at den sætter ud ved at skifte gear meget
hurtigt :o.

Der er lys i alle lamper, det er kun motoren, som sætter ud.

Er der nogen, som har et bud på hvad der er galt? Det kan jo ikke være fordi
batteriet er helt nyt og derfor kun fx 80% ladet op, at motoren sætter ud?
Den kan jo snildt starte umiddelbart efter.

PFT

Tommy



 
 
Tom (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-04-07 15:35


"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote in message
news:462a1c6d$0$13986$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej ng
>
> Min ellers meget trofaste 323 fra 1995 kunne pludselig ikke starte i dag.
> Der var meget lidt strøm på batteriet, slet ikke nok til at trække
> starteren - den var ellers ude at køre så sent som i går aftes.
>
> Jeg køber et 60 amp 12V batteri, og sætter det i.
>
> Den starter fint, MEN: Efterfølgende kører jeg en tur for at lade
> batteriet godt op. Efter 10 kilometer sætter motoren ud ifm. at jeg kobler
> ud gennem rundkørsler og op til rødt lys. Den starter dog fint igen ved
> drej på nøglen og jeg undgår for det meste at den sætter ud ved at skifte
> gear meget hurtigt :o.
>
> Der er lys i alle lamper, det er kun motoren, som sætter ud.
>
> Er der nogen, som har et bud på hvad der er galt? Det kan jo ikke være
> fordi batteriet er helt nyt og derfor kun fx 80% ladet op, at motoren
> sætter ud? Den kan jo snildt starte umiddelbart efter.

Hvis jeg var dig så havde jeg startet med at MÅLE spændingen på det gamle
batteri før jeg havde købt et nyt. Men pyt, du bør nok stadig måle
spændingen på det nye batteri.
Hvis spændingen er mindre end 13.5V når motoren kører, så er det din
generator som er defekt (og ikke dit batteri)

--
Tom



Tommy Nielsen (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Tommy Nielsen


Dato : 21-04-07 15:52

> Hvis jeg var dig så havde jeg startet med at MÅLE spændingen på det gamle
> batteri før jeg havde købt et nyt. Men pyt, du bør nok stadig måle
> spændingen på det nye batteri.
> Hvis spændingen er mindre end 13.5V når motoren kører, så er det din
> generator som er defekt (og ikke dit batteri)
>
> --
> Tom
>

Jeg skal ha' anskaffet mig sådan noget måle-lade-grej, men i første omgang
håbede jeg at det bare var batteriet, der var færdigt.

Defekt generator...lyder dyrt :o/ Kan man selv sætte sådan een på, hvis det
er den, det er galt med?



Tom (21-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-04-07 16:01


"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote in message
news:462a251d$0$13955$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hvis jeg var dig så havde jeg startet med at MÅLE spændingen på det gamle
>> batteri før jeg havde købt et nyt. Men pyt, du bør nok stadig måle
>> spændingen på det nye batteri.
>> Hvis spændingen er mindre end 13.5V når motoren kører, så er det din
>> generator som er defekt (og ikke dit batteri)
>>
>> --
>> Tom
>>
>
> Jeg skal ha' anskaffet mig sådan noget måle-lade-grej, men i første omgang
> håbede jeg at det bare var batteriet, der var færdigt.

Koster ca. 50 Kr i A-Z eller Føtex

> Defekt generator...lyder dyrt :o/ Kan man selv sætte sådan een på, hvis
> det er den, det er galt med?

Ja med lidt tålmodighed. Man plejer maksimalt at skulle løsne en 7-8
skruer/bolte så er den afmonteret. Det er faktisk ikke så svært at skifte
den hvis det er den.
Men du bør nok sætte er ladeapparat på batteriet, da man hurtigt ødelægger
et batteri hvis det er afladet for længe. Man kan heller ikke køre ret langt
hvis det er sådan at generatoren ikke lader.

--
Tom



alexbo (21-04-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 21-04-07 16:49


"Tommy Nielsen" skrev

> Er der nogen, som har et bud på hvad der er galt?

Motorstyringen har været uden strøm og glemt sine indstillinger, som regel
kommer det af sig selv.

På min egen Mitsubishi skal man holde i tomgang i 5 min, med motoren på 1000
omdr., men jeg kører bare og i løbet af et par dage er alt i orden.

Det er altid tomgangen der drille, kører op og ned, går ud o.s.v.

Vent en uges tid med at gøre noget, men derfor kan du jo godt måle
ladningen.

mvh
Alex Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste