Ubuntu, ntfs-3g og tegnsæt
Fra : Kasper Johansen

Dato : 20-04-07 17:08

Hej gruppe.

Når jeg mounter en ntfs-partition med ntfs-3g (eller vfat eller ntfs),
så bliver tegnsættet på filnavne og mapper forkerte. Altså æ, ø og å.

Kan jeg mounte med en bestemt parameter for at fikse det? Og hvis ja -
hvilken?

I øjeblikket ser min mount-kommando således ud:
mount /dev/sda1 /home/knj/Windows/ -o uid=1000,gid=1000 -t ntfs-3g

Kasper Johansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-04-07 22:41

On Fri, 20 Apr 2007 18:08:23 +0200
Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> wrote:

> Kan jeg mounte med en bestemt parameter for at fikse det? Og hvis ja
> - hvilken?

Mener parameteren hedder iocharset. Prøv: man mount

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 22-04-07 00:22

Michael Rasmussen skrev:

> Mener parameteren hedder iocharset. Prøv: man mount

Kasper nævner tre forskellige filsystem typer: ntfs-3g, vfat og ntfs. Og
iocharset fungerer mig bekendt kun for de to sidste, hvor der for
ntfs-3g i stedet skal anvendes et locale-option:
<http://www.ntfs-3g.org/support.html#locale>

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 22-04-07 00:10

Kasper Johansen skrev:
> [...]
>
> I øjeblikket ser min mount-kommando således ud:
> mount /dev/sda1 /home/knj/Windows/ -o uid=1000,gid=1000 -t ntfs-3g

For ntfs-3g gælder, at hvis du bruger ISO-8859-1, er dit mount option
'locale=da_DK', og hvis du bruger UTF-8 er dit mount option
'locale=da_DK.UTF-8'.
Prøv evt. at kig på:
<http://www.ntfs-3g.org/support.html#locale>

Det ovenstående gælder kun for ntfs-3g, hvor du for vfat og ntfs i
stedet skal anvende enten 'iocharset=iso8859-1' og/eller 'utf8' options.
Prøv evt. at kigge på 'man mount'...