Bedste båndbreddebegrænser
Fra : Tom

Dato : 19-04-07 08:30

Jeg anvender FC6 og vil gerne begrænse den mængde data der kan komme ned på
en given port, f.eks. 80

Der findes sikkert en masse projekter men er der et der skiller sig ud?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-04-07 11:12

Tom skrev:

> Jeg anvender FC6 og vil gerne begrænse den mængde data der
> kan komme ned på en given port, f.eks. 80

Du ku' prøve med trickle:
http://monkey.org/~marius/pages/?page=trickle

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Tom

Dato : 19-04-07 12:55

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> Du ku' prøve med trickle:
> http://monkey.org/~marius/pages/?page=trickle

Æv:

../configure
checking for strsep... yes
checking for libevent... no
configure: error: libevent not found
[root@adsl trickle-1.06]# rpm -qa | grep libevent
libevent-1.1a-3.2.1

Hvad gør man så?

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-07 13:03

Den Thu, 19 Apr 2007 13:55:10 +0200 skrev Tom:

> "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]

rpm -qa | grep libeventd
(eller libeventdev)

Mvh
Kent

Fra : Tom

Dato : 19-04-07 13:33

> rpm -qa | grep libeventd
> (eller libeventdev)

Den kom videre da libevent-devel kom ind. Tak.

Men kun lidt videre

[root@adsl trickle-1.06]# make
gcc -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I. -Wall -Icompat -g -O2 -c trickle.c
gcc -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I. -Wall -Icompat -g -O2 -c util.c
gcc -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I. -Wall -Icompat -g -O2 -c getopt.c
gcc -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I. -Wall -Icompat -g -O2 -c strlcat.c
gcc -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I. -Wall -Icompat -g -O2 -c strlcpy.c
/bin/sh ./libtool --mode=link gcc -Wall -Icompat -g -O2 -o trickle
trickle.o util.o getopt.o strlcat.o strlcpy.o -lnsl -ldl
mkdir .libs
gcc -Wall -Icompat -g -O2 -o trickle trickle.o util.o getopt.o strlcat.o
strlcpy.o -lnsl -ldl
gcc -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I. -Wall -Icompat -g -O2 -c trickled.c
In file included from trickled.c:33:
/usr/include/netinet/in.h:136: error: two or more data types in declaration
specifiers
/usr/include/netinet/in.h:136: error: two or more data types in declaration
specifiers
make: *** [trickled.o] Error 1
[root@adsl trickle-1.06]#

Hvis den henviser til linie 136 i in.h står der typedef der:

/* Internet address. */
typedef uint32_t in_addr_t;
struct in_addr
{
in_addr_t s_addr;
};

Hvad mon man gør nu?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-04-07 14:24

Tom skrev:

> In file included from trickled.c:33:
> /usr/include/netinet/in.h:136: error: two or more data types in declaration specifiers
> make: *** [trickled.o] Error 1
> [root@adsl trickle-1.06]#

Det skete osse for mig, men så opdagede jeg at trickle allerede var
i både Debian og Ubuntu. Kan du ikke snuppe en pakke derfra [og lave
den om til .rpm med alien] hvis trickle ikke er i FC?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tom

Dato : 19-04-07 15:02

> Det skete osse for mig, men så opdagede jeg at trickle allerede var
> i både Debian og Ubuntu. Kan du ikke snuppe en pakke derfra [og lave
> den om til .rpm med alien] hvis trickle ikke er i FC?

He, det er nok lidt over mit niveau

Den seneste rpm til FC var version 3 på DAG, men den brokkede sig over at
libevent.so.0 manglede.

Men er det til at have med at gøre at vælge den rette pakke fra Debian
/Ubunto og konvertere?
Altså, kan man skrive et par linier om det?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-04-07 15:09

Tom skrev:

> Men er det til at have med at gøre at vælge den rette pakke
> fra Debian/Ubunto og konvertere?

Jeg har af og til lavet debian-pakker ud af en .rpm, så mon ikke?

> Altså, kan man skrive et par linier om det?

Download en passende trickle fra
http://packages.ubuntu.com/trickle
http://packages.debian.org/trickle

Og lav den om til .rpm med
$ alien --to-rpm trickle*.deb

Sværere burde det ikke være (du skal stadig ha' et libevent).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Tom

Dato : 19-04-07 16:11

> [...]
>
> Og lav den om til .rpm med
> $ alien --to-rpm trickle*.deb
>
> Sværere burde det ikke være (du skal stadig ha' et libevent).

Nice!
Så er den installeret. Opretter en ny tråd om brugen af den når den fejler

Takker