Hvilken Linuxdistribution
Fra : ttdifferent@gmail.co~

Dato : 17-04-07 16:07

Jeg skal sætte en server op for en boligforening. Den skal bruges til
foreningens hjemmeside og mailkonti til de forskellige brugere.
Netværket er allerede op at køre med en ciscorouter.

Hvilken distribution vil anbefale ?
Er det muligt at opsætte sådan en server hjemmefra over internet når
først distributionen er installeret ?

Jeg har selv kubuntu derhjemme men der behøver jo ikke være gui på
serveren.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 17-04-07 16:11

On 2007-04-17, ttdifferent@gmail.com <ttdifferent@gmail.com> wrote:
> Hvilken distribution vil anbefale ?

i prioriteret rækkefølge

1) Den du kender
2) den dine venner
3) Noget udbredt.

Selv kører jeg helst debian stable på servere.

> Er det muligt at opsætte sådan en server hjemmefra over internet når
> først distributionen er installeret ?

Jep. HVis blot ssh er installeret burde du let kunne hvad du ville
hjemmefra.

/Sune

Fra : ttdifferent@gmail.co~

Dato : 17-04-07 17:30

Kan det lade sig gøre via et gui i en browser ?

Jeg har hørt om noget der hedder webmin til kubuntu.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 17-04-07 20:25

ttdifferent@gmail.com wrote:
> Kan det lade sig gøre via et gui i en browser ?
>
> Jeg har hørt om noget der hedder webmin til kubuntu.

Webmin er et administrationssystem, og det tror jeg egentligt er bedst
du ikke giver adgang til "ude-fra" - eller i hvertfald kun fra
lokalnetværket. Det benyttes til at administrere de forskellige services
på maskinen - ikke til afvikling af programmer som jeg forventer man
bruger en GUI til.

Men vælg den distro som dine venner benytter - de kan alle næsten de
samme, og forskellene er minimale. Kernen er den samme, og de kan alle
kører de samme programmer. Forskellen er primært indpakningen. Prøv evt
flere forskellige, for at se hvilken smagsvariant du bedst kan lide. Du
kan hente live udgaver af mange distributioner, som gør du kan teste den
uden at installere den - men direkte fra en CD/DVD.

Jeg bruger selv Mandrake (nu mandriva) men Ubuntu og Suse er også gode
distributioner. Mit valg var meget et tilfælde.

Jørn

Fra : ttdifferent@gmail.co~

Dato : 17-04-07 17:33

Jeg har lige set på webmin.com
Det må prøves når jeg har valgt distribution

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 17-04-07 18:45

ttdifferent@gmail.com skrev:
> [...]
> først distributionen er installeret ?
>
> Jeg har selv kubuntu derhjemme men der behøver jo ikke være gui på

Så ville jeg anbefale en ubuntu server - for den kender du jo.

Og oven på den ville jeg lægge en ISPConfig - www.ispconfig.org. Dermed
kan du du lave sites til de enkelte boliger som de derefter selv kan
administrere (mailkonti og alt muligt)

/andreas

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 18-04-07 22:43

ttdifferent@gmail.com wrote:

> Hvilken distribution vil anbefale ?

Jeg tror jeg i den givne situation ville kikke på SME Server eller
Debian Stable.

http://www.smeserver.org/
http://www.debian.org/

> Er det muligt at opsætte sådan en server hjemmefra over internet når
> først distributionen er installeret ?

Ja - men brug noget krypteret: fx HTTPS, SSH eller VPN.

Knus
Regnar

Fra : Peter Jespersen

Dato : 19-04-07 18:06

> [...]
> først distributionen er installeret ?
>
> Jeg har selv kubuntu derhjemme men der behøver jo ikke være gui på

Brug den du kender, langt de fleste distributioner, selv såkaldte
desktop distributioner kan sættes ganske fint op som server.

Selv bruger jeg idag OpenSUSE (Kører administration via SSH og Webmin)
til det hele og det er 10 gange nemmere end førhen hvor der var
forskellige distributioner ud over det hele.

--

Live long and prosper ...
Peter Jespersen

Dijkstra probably hates me (Linus Torvalds, in kernel/sched.c)