ADVARSEL! imod SHG.dk garanti "service"
Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 03-07-01 12:31

Hej Gruppe!
Jeg har for nylig købt en ny 1200 AMD Thunderbird og monterede den på et nyt
Epox 8KTA3+ kort (og en masse andet nyt "legetøj")
Efter ca 2 måneder stod maskinen af, jeg fandt frem til at fejlen var et
CPU'en fik for meget strøm.
Så jeg indsendte mit board med CPU til SHG.DK
Jeg kom til at betale 250,- fordi jeg havde fejlmeldt mit bundkort istedet
for min CPU (hvor fejlen viste sig at være)
Moralen er:
SHG.dk forventer du har komplet testudstyr til rådighed når du indsender HW
til REP. ellers skal du betale for det.

mvh
Thomas Nørgaard

PS. jeg har samlet maskiner i ca. 5 år uden problemer så det er ikke fordi
jeg ikke ved hvordan man gør.

Fra : raven

Dato : 03-07-01 13:13

Er det ikke ret normalt, at man må slippe 200 - 250 kr. i arbejdsløn i
forbindelse med reklamationer ? Det er simpelthen timeløn til at
teste.

Billigere kan man vel ikke slippe. Jeg har selv været ude for, at en
forsendelse med bundkort og cpu ikke virkede. Jeg sendte det retur
samlet med mærkaten 'virker ikke'. Det virkede for mig, - jeg fik
pengene retur, pånær omtalte udgift til deres bekræftende test.

hilsen

John

Fra : Deaster

Dato : 03-07-01 13:43

"raven" <john.knuhtsen@mailzone.com> skrev i en meddelelse
> Er det ikke ret normalt, at man må slippe 200 - 250 kr. i arbejdsløn i
> forbindelse med reklamationer ? Det er simpelthen timeløn til at
> teste.

Øhhh, når det er en garanti/reklamationssag indenfor de første 12 måneder
skal du overhovedet ikke betale en disse, så du være blevet tørret i r****.

Jesper (Deaster)
Some people are alive only
because it's illegal to kill them

KLIP>

Fra : Mercenary

Dato : 03-07-01 14:07

Garantien omfatter defekt hardware, og hvis den hardware du har indsendt er
fejlfri kommer du til at betale for test/fejlsøgning fordi du selv har
samlet systemet. Hvis du derimod får forhandleren til at samle systemet skal
du ikke betale en rød reje.

Det er ikke for at forsvare SHG eller andre, det er bare fakta.
SHG´s service er absolut heller ikke hvad den bliver blæst op til, egne
erfaringer

Fra : raven

Dato : 03-07-01 14:12

On Tue, 3 Jul 2001 14:43:07 +0200, "Deaster" <frankatnasa@hotmail.com>
wrote:

>"raven" <john.knuhtsen@mailzone.com> skrev i en meddelelse
>>

>Øhhh, når det er en garanti/reklamationssag indenfor de første 12 måneder
>skal du overhovedet ikke betale en disse, så du være blevet tørret i r****.

når bare det er så små beløb, så er jeg lykkelig for at slippe for en
anklage om at have brændt skidtet af. Så var 2800 kr. forduftet !

John

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-07-01 14:44

raven <john.knuhtsen@mailzone.com> skrev i

> Er det ikke ret normalt, at man må slippe 200 - 250 kr. i
> arbejdsløn i forbindelse med reklamationer ? Det er simpelthen
> timeløn til at teste.

Det er ikke tilladt i de første 12 måneder da der er en lovpligtig
reklamationsret på netop 12 måneder, hvor fejl, der var tilstede ved
købet skal udbedres uden omkostninger for kunden. Dette inkluderer også
fejlsøgning og anden arbejdsløn.

Dog er det tilladt at opkræve et undersøgelsesgebyr, hvis en vare
indsendes til reparation og der ikke findes fejl, der skal repareres
på reklamationsretten. Dette forudsætter dog, at kunden forinden er
blevet oplyst om et sådant undersøgelsesgebyr eksisterer.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 03-07-01 15:01

On Tue, 3 Jul 2001 13:44:17 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

> [...]
>på reklamationsretten. Dette forudsætter dog, at kunden forinden er
>blevet oplyst om et sådant undersøgelsesgebyr eksisterer.
Jeg havde min inde 1 uge efter køb da jeg mente der var noget galt. De
fandt intet og jeg kom ikke af med en krone
Jeg har været meget tilfreds med SHG.

Morten Bowman Hansen
bowman@mail1.stofanet.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-07-01 01:34

Jeg har oxo været tilfreds med SHG.dk indtil nu....

Fra : Bachelor

Dato : 09-07-01 22:31

raven <john.knuhtsen@mailzone.com> wrote in

Øh, vil du ikke købe noget af mig ?
Betaler du for at din sælger kan
finde ud af hvad der er i vejen med
den defekte vare han har solgt dig ?

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 04-07-01 01:38

Ifølge Markedsføringsloven §4 stk 3, omfatter garantien alle udgifter til
reservedele og arbejdsløn.
Ifølge Markedsføringsloven §4 stk 8, skal der, hvis der tages forbehold for
garantien, medfølge en skriftlig vejledning på dansk, om hvordan produktet
skal bruges og vedligeholdes.
Ifølge Markedsføringsloven §4 stk 4, skal garantiperioden forlænges med den
tid produktet har været til rep.
Ifølge Markedsføringsloven §4 stk 5, skal de dele der er blevet repareret
eller udskiftes, ydes samme garanti og vilkår, som var gældende for
produktet i dets helhed. Dvs. at hvis du har fået en ny CPU, skal der gives
1 års garanti på denne.

Ergo: Ring du til SHG, og bed om at få dine penge tilbage.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-07-01 08:47

"Flemming Nielsen" <fn@edb.dk> skrev i

> Ifølge Markedsføringsloven §4 stk 3, omfatter garantien

SHG giver ikke garanti men derimod kun den lovpligtige reklamationsret.

Garanti bliver meget ofte forvekslet med reklamtionsretten. Forskellen
på de to ting er, at et løfte om garanti skal stille køber væsentligt
bedre end købeloven foreskriver.

Iøvrigt er det ikke særligt smart at forfalske lovgivning. MFL §4 stk.
4 eksisterer ikke det samme gør sig gældende med stk. 5.

Du kan finde markedsføringsloven på http://www.retsinfo.dk
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000069929

og købeloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19800002829-REGL

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 04-07-01 13:02

Hej Morten

Idet jeg kan se at du ved hvor man kan finde oplysninger om
markedsføringsloven, synes jeg at du også skulle læse den. Garanti og
reklamationsret har INTET med hinanden at gøre. Der er 1 års
forretningsgaranti på alt hvad du køber (der findes dog enkelte
undtagelser). Dén 1 års garanti markedsføringsloven foreskriver er
ufravigelig, medmindre det er en forbedring af garantien (eks. 2 års
garanti).
Med hensyn til forfalskning af lovgivningen: Idet jeg ikke har råd til at
give 15.000 - 25.000,- kroner om året til at købe Karnovs lovsamling, må jeg
ty til mine skolebøger. Intil jeg ser andet, eksisterer MFL §4 stk. 4 og 5
stadig for mig. Det link til Retsinfo du har sent, er kun et uddrag af
Markedsføringsloven, og underbygger desuden heller ikke din påstand.
Igen forfalskning: Hvis det skulle vise sig at MFL §4 stk. 4 og 5 ikke
eksisterer mere, har det selvfølgelig intet med forfalskning at gøre. Hvis
jeg endelig skulle kunne blive dømt for noget, kan det kun være for dumhed.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-07-01 17:33

Korrekt og hvad var det jeg skrev:
"
Garanti bliver meget ofte forvekslet med reklamtionsretten. Forskellen
på de to ting er, at et løfte om garanti skal stille køber væsentligt
> [...]

Nej der er 1 års reklamationsret! på alt, hvad du køber. Garanti er og
bliver noget ekstra i forhold til den lovpligtige reklamationsret.

> (der findes dog enkelte
> undtagelser). Dén 1 års garanti markedsføringsloven foreskriver er
> ufravigelig, medmindre det er en forbedring af garantien (eks. 2
> års garanti).

Det er Købeloven, der sikrer den etårige reklamationsret. Mere
specifikt er det Købelovens §83.

> [...]

> lovsamling, må jeg ty til mine skolebøger.
> Intil jeg ser andet,
> eksisterer MFL §4 stk. 4 og 5 stadig for mig.

Nej de eksisterer ikke. Man kan aldrig og jeg gentager aldrig bruge
henvisninger til forældet lovgivning til noget som helst. Da sådanne
bestemmelser netop ikke er gældende.

> Det link til Retsinfo
> du har sent, er kun et uddrag af Markedsføringsloven,

Retsinfo er en officiel kilde til al dansk lovgivning. Det der er
ekstra i Karnov er kommentarer til lovene og henvisninger til domme mv.

> og
> underbygger desuden heller ikke din påstand.

Jeg påstår ingenting men fortæller, hvordan verden er skruet sammen.

Hvis du vil diskutere videre kan vi meget passende gøre det i
dk.videnskab.jura, hvor der sættes opfølgning til. Dvs. evt. svar på
dette indlæg ender i dk.videnskab.jura.

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 04-07-01 22:10

> Nej der er 1 års reklamationsret! på alt, hvad du køber. Garanti er og
> bliver noget ekstra i forhold til den lovpligtige reklamationsret.

OK. Så forklar lige §4, som er hentet fra Retsinfo. Hvis der IKKE står, at
forbrugerne efter lovgivningen får garanti, så kan jeg ikke forstå Danmarsk.

§ 4. Over for forbrugere må erklæring om ydelse af garanti eller
lignende kun anvendes, såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig
bedre retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen.

> Jeg påstår ingenting men fortæller, hvordan verden er skruet sammen.

Bravo!!! Verden består af en overflod af advokater, som står og slår
hinanden i hovedet med paragraffer, retssager varer i flere år,
tilsyneladende ens strafforseelser får forskellige udfald på grund af
forskellige dommere. Hvorfor i alverden spørger de ikke bare dig, DU ved
hvordan verden (staves verdenen) er skruet sammen.

> Hvis du vil diskutere videre kan vi meget passende gøre det i
> dk.videnskab.jura, hvor der sættes opfølgning til. Dvs. evt. svar på
> dette indlæg ender i dk.videnskab.jura.

Gør du det!!!

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-07-01 10:27

"Flemming Nielsen" <fn@edb.dk> skrev i

[SNIP]

Debatten fortsætter i dk.videnskab.jura og ikke her. dk.videnskab.jura
er den gruppe, hvor spørgsmål om emner som dette diskuteres og det er i
den gruppe dit indlæg med samme ordlyd som dette er havnet (som angivet
i det indlæg du svarer på) og svar på dit indlæg kan du også finde i
nævnte gruppe.