Linux/Unix filsystem formatering under Win~
Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 14-04-07 13:32

Hej,

Findes der nogen utility der kan køre under winxp, of formatere disk i et
Unix/Linux format?

Jeg har anskaffet mig en wireless fileserver (SMC EZ Connect g 2.4GHz 54Mbps
Wireless Access Point Storage SMCWAPS-G), således at jeg kan placere den et sted
hvor den forhåbentligt ikke biver fundet i tilfælde af indbrud. Pt backer jeg op
til et usb drev, men det forsvinder sikkert også hvis PCen bliver stjålet.

Filserveren har plads til en 2,5" disk internt, samt har 2 usb stik til externe
drev. Da mit backupbehov er forholdsvis stort, er jeg nødt til at benytte usb
optionen. Desværre vil den indbyggede disk utility kun formattere det interne
drev, så jeg er nødt til at formattere usb diskene andetsteds (og jeg har kun
WinXp). Den kan ikke (har jeg efterhånden fundet ud af) håndtere NTFS korrekt
(kun læse, ikke skrive), så med standard WinXP er jeg nødt til at benytte FAT32,
som den kan benytte, men det sætter jo en bedrøvelig grænse for størrelsen af
hver partition.

Tilsyneladene kører fileservere noget "Samba noget".

Nogen der har et bud på hvorledes jeg under windows kan formattere en disk til
serveren?

Pft.

Kim

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 14-04-07 14:12

Kim Kolmorgen skrev:
> Findes der nogen utility der kan køre under winxp, of formatere disk i et
> Unix/Linux format?

Det gør der utvivlsomt - jeg ved bare ikke hvad.

<snip>

> Tilsyneladene kører fileservere noget "Samba noget".

Samba er windows fil og printdeling

> Nogen der har et bud på hvorledes jeg under windows kan formattere en disk til
> serveren?

Jeg ved det ikke er "under windows", men jeg ville downloade feks ubuntu
og gøre arbejdet derfra. Ubuntu kan køre som licevd og skal derfor ikke
installeres.

/andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-04-07 14:12

On Sat, 14 Apr 2007 14:32:24 +0200
Kim Kolmorgen <kk1@kolmorgen.net> wrote:

> Nogen der har et bud på hvorledes jeg under windows kan formattere en
> disk til serveren?

Mener at partition magic kan lave det ønskede

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-04-07 15:59

Kim Kolmorgen skrev:
> Findes der nogen utility der kan køre under winxp, of formatere disk i et
> Unix/Linux format?

Ja. Ikke nok med det, der findes også en driver, der gør at du kan læse
indholdet bagefter. Jeg bruger denne driver og det virker uden bøvl.
Google er din ven:

http://www.google.com/search?q=ext2+windows

Mvh. Michael.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-07 20:17

Kim Kolmorgen <kk1@kolmorgen.net> writes:

> Nogen der har et bud på hvorledes jeg under windows kan formattere en disk til
> serveren?

Installer din yndingsLinux i en virtuel maskine under XP, og gør det
derinde fra?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 15-04-07 18:23

Tak for inputs.

Lykkedes at formattere i ext2 og få det til at virke.

Desværre har boksen vist sig alt for ustabil med de externe usb diske, så den
returneres og jeg søger videre efter en mere stabil løsning.

Meget glad for hintet on ubuntu fra livecd. Interessant at se.

Mvh
Kim

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 15-04-07 18:58

Kim Kolmorgen <kk1@kolmorgen.net> wrote:

> Desværre har boksen vist sig alt for ustabil med de externe usb diske, så den
> returneres og jeg søger videre efter en mere stabil løsning.

Hvis du har mod på at bruge lidt tid på projektet, så kan jeg anbefale
en Asus WL-500g Premium med OpenWRT på. Det er egentlig en wireless
router, men den har to USB 2.0 porte og den fungerer glimrende som både
Samba og NFS server.

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"Look what I found here! A bagpipe!" -- Tom Servo

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 15-04-07 21:53

> [...]
>en Asus WL-500g Premium med OpenWRT på. Det er egentlig en wireless
>router, men den har to USB 2.0 porte og den fungerer glimrende som både

Jo, men den løsning betyder jo at router og diske will være i umiddelbar nærhed
af bredbåndsforbindelsen (forbundet med kabel), og dermed forholdsvis lette at
finde for ubudne gæster.

Jeg ønsker en løsning hvor der ikke fysisk er forbindelse mellem fileserver og
netværk, således at det kan gemmes af vejen, i det håb at forsvinder mit øvrige
it udstyr, så bliver (forhåbentligt) i det mindste en up to date kopi af mine
data tilbage efter et evt indbrud. Hardware og programmer kan man jo altid
genanskaffe (det er trods alt kun et spørgsmål om økonomi), men egne data er jo
tabt for evigt hvis både udstyr og backup forsvinder samtidigt.

Boxen fra SMC kunne netop konfigureres til at connecte some wireless klient til
et eksisterende wireless netværk og dermed placeres hvor som helst (inden for
netværkets rækkevidde).

mvh
Kim
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-04-07 21:58

> [...]

>genanskaffe (det er trods alt kun et spørgsmål om økonomi), men egne data er jo
>tabt for evigt hvis både udstyr og backup forsvinder samtidigt.

Husk at tage hensyn til brand, oversvømmelse og den slags. Uanset
hvordan man vender og drejer det, skal backup involvere to fysiske
lokationer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-07 07:00

> [...]

> data tilbage efter et evt indbrud. Hardware og programmer kan man jo altid

Hvis din internetforbindelse er "god nok" så overvej at rsynce data
ud på dit backupsystem.

Så kan den stå i en anden by, hvis det er.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 16-04-07 11:41

> [...]

> af bredbåndsforbindelsen (forbundet med kabel), og dermed forholdsvis lette at

Hvorfor det? Tænk lidt bredere og lad være med at lade dig binde af at
kassen sælges som en router/wireless AP.

> Boxen fra SMC kunne netop konfigureres til at connecte some wireless klient til
> et eksisterende wireless netværk og dermed placeres hvor som helst (inden for
> netværkets rækkevidde).

OpenWRT kan konfigureres til både at lege wireless klient og repeater.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I'm a wind demon, it's my job." Crow T. Robot