start X via ssh
Fra : Leonard

Dato : 13-04-07 10:32

Jeg forbinder til en Fedora 2 installation fra en Fedora 6 med ssh.
Når jeg skriver et programnavn, fx guidedog, får jeg svaret at X server
ikke kunne startes. Før da jeg brugte samme version af Fedora i begge
ender, kunne jeg godt starte programemr med grafisk brugerflade op. Der
kom godt nok et par linier med nogle fejl, men det virkede.

Hvordan kommer jeg videre og får det til at virke igen?
Helst via ssh, da der er 170 km til den fjerne maskine.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-04-07 10:34

Leonard <piper28a@gmail.com> skrev 2007-04-13:
> [...]
> ender, kunne jeg godt starte programemr med grafisk brugerflade op. Der
> kom godt nok et par linier med nogle fejl, men det virkede.
Hvad siger den helt præsist?

HVad gør startx?

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-07 10:39

Den 13 Apr 2007 09:33:48 GMT skrev Martin Schultz:
> Hvad siger den helt præsist?
>
> HVad gør startx?

Ikke noget sundt. Vi snakker om remote X over SSH.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-07 10:39

Den Fri, 13 Apr 2007 11:32:05 +0200 skrev Leonard:
> [...]
>
> Hvordan kommer jeg videre og får det til at virke igen?
> Helst via ssh, da der er 170 km til den fjerne maskine.

ssh -X maskine program

X forwarding kan være en sikkerhedsrisiko hvis den maskine du
connecter til ikke er din egen, derfor er det slået fra som default.

Mvh
Kent

Fra : Leonard

Dato : 13-04-07 10:59

On 13 Apr 2007 09:38:37 GMT, Kent Friis wrote:

> ssh -X maskine program

Og det virker men giver dog en fejl om at DCOPServer ikke er startet.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-07 13:14

Leonard <piper28a@gmail.com> writes:

> Helst via ssh, da der er 170 km til den fjerne maskine.

Husker du -X i dit ssh-kald?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Leonard

Dato : 13-04-07 13:28

On 13 Apr 2007 14:14:07 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Husker du -X i dit ssh-kald?

Ja, det gør jeg nu, efter at Kent har vist mig, at det er det der skal
til.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-07 16:23

Leonard <piper28a@gmail.com> writes:

> Ja, det gør jeg nu, efter at Kent har vist mig, at det er det der skal
> til.

Der er en del gode tutorials og manualsider om emnet - ssh kan nemlig
en hel del.
--
Thorbjørn Ravn Andersen