Formateret C drev, hvad nu?
Fra : Kris

Dato : 12-04-07 07:36

Jeg har en gammel bærbar som jeg sent i går aften besluttede mig for
at formatere med henblik på at indstallere ubuntu på den i stedet.

Jeg genstartede maskinen i DOS og tastede format c: og accepterede at
alt ville blive slettet.

Så blev jeg bedt om at angive et disknavn og jeg tastede C

Men hvad gør jeg nu? Maskinen bliver ved med at fortælle mig at der er
en: Ugyldig systemdisk disk i/o-fejl skift disk, og tryk på en tast

jeg har ikke en startdiskette.

Jeg downloadede ubuntu og brændte det på en cd-rom men når jeg smider
den i sker der ikke noget.

Hvad dælen gør jeg nu?

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-04-07 07:54

"Kris" <Kristian.Nissen@gmail.com> writes:

> Jeg har en gammel bærbar som jeg sent i går aften besluttede mig for
> at formatere med henblik på at indstallere ubuntu på den i stedet.

Hvor gammel?

> Jeg downloadede ubuntu og brændte det på en cd-rom men når jeg smider
> den i sker der ikke noget.

Har du sat BIOS op til at forsøge at boote fra cd-drevet? Ofte har jeg
sat maskiner op til at bruge harddisken som første boot-medie.

Hvordan har du brændt cd'en. En ofte set fejl er at man gør det
forkert, så man ikke ender med en korrekt bootbar cd. For eksempel ved
at man laver en cd der indeholder ISO-filen som en fil eller at man
pakker iso-filen ud og brænder indholdet over på en cd.

Hvis dit cd-drev er for gammel kan der muligvis være problemer med at
boote fra brændte cd'er.

//Makholm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 09:14

"Kris" <Kristian.Nissen@gmail.com> writes:

> Jeg downloadede ubuntu og brændte det på en cd-rom men når jeg smider
> den i sker der ikke noget.
>
> Hvad dælen gør jeg nu?

Går i BIOS og beder den starte fra CDROM drevet først.

Kan den ikke det, SÅ må du undersøge Ubuntu's installationsvejlending
mht hvordan man installerer med bootdisketter.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-04-07 09:47

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Går i BIOS og beder den starte fra CDROM drevet først.
>
> Kan den ikke det, SÅ må du undersøge Ubuntu's installationsvejlending
> mht hvordan man installerer med bootdisketter.

Hvis maskinen har indbygget Ethernet, så kan det også være muligt at
boote via PXE.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-07 10:21

Den Thu, 12 Apr 2007 10:47:20 +0200 skrev Peter Dalgaard:

> Hvis maskinen har indbygget Ethernet, så kan det også være muligt at
> boote via PXE.

Hvis maskinen er så gammel at den ikke kan boote fra CD, er PXE nok
også ret usandsynligt.

Mvh
Kent

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-04-07 13:37

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Hvis maskinen er så gammel at den ikke kan boote fra CD, er PXE nok
> også ret usandsynligt.

Toshiba 3440 er et modeksempel. Den kan kun boote fra CD hvis den
sidder i dockingstationen (som er hundedyr!).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 13:58

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Toshiba 3440 er et modeksempel. Den kan kun boote fra CD hvis den
> sidder i dockingstationen (som er hundedyr!).

Jeg går ud fra det betyder den kan boote i PXE alligevel? Ikke noget
som moderne teknik.

Bortset fra det tror jeg alt andet lige at jeg vil anbefale at man
prøver disketter førend man går i gang med at sætte PXE op (men man
KAN godt, Knoppix kan sætte det op uden at blinke (har bootet pxe
knoppix i vmware), og jeg fik EN eller anden distribution i luften med
PXE på et tidspunkt men kan ikke huske hvilken.

Ellers er det måske oplagt at se om der er en Linuxbrugergruppe i
nærheden der kan åndemane over kræet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-04-07 16:11

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Jeg går ud fra det betyder den kan boote i PXE alligevel? Ikke noget
> som moderne teknik.

Netop, for så vidt som 2001 kan kaldes moderne. Maskinen har ikke
noget internt drev, heraf en del af problematikken. Den kan SVJH også
kun boote fra det medfølgende USB floppydrev, udover harddisken
selvfølgelig.

> [...]
> knoppix i vmware), og jeg fik EN eller anden distribution i luften med
> PXE på et tidspunkt men kan ikke huske hvilken.

Man kan jo altid lige checke om dyret overhovedet KAN pxebootes når man
alligevel er inde og rode i BIOS.

Du har sikkert ret. Jeg havde bare det ekstra problem at der ikke
findes bootdisketter til Fedora. Men når man først har set fidusen med
PXE kan man faktisk installere hele molevitten over nettet uden at
svine en eneste skive til.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-04-07 16:34

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Man kan jo altid lige checke om dyret overhovedet KAN pxebootes når man
> alligevel er inde og rode i BIOS.

Så lige at der i en anden gren af tråden (sic) stod at det var en
Presario 12XX, hvor XX er ca. 15. I så fald har den net via PCMCIA, og
så kan man vist godt glemme PXE. CD drevet skulle være en ATAPI så jeg
gætter på at man trykker F10 under opstart og sætter bootrækkefølgen
til at starte med (eller i det mindste inkludere) D:

Check op via
http://www.linux-on-laptops.com/compaq.html

Der er ikke nogen 1215, men der er noget om 1210.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 12:04

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Hvis maskinen har indbygget Ethernet, så kan det også være muligt at
> boote via PXE.

Fra hvad? PXE kræver jo der er noget at hente fra.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-04-07 13:42

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Fra hvad? PXE kræver jo der er noget at hente fra.

Ja, men manden må jo have adgang til mindst en maskine med netadgang
siden han kan poste i nyhdesgrupper... Hvis man har en Linux box, så
er der ikke (særlig) mange ben i at sætte den relevante DHCP/TFTP
server op. Med Windows mener jeg at jeg engang fandt nogen hints til
hvordan det kan gøres.

Fra : Thore

Dato : 12-04-07 10:49

On 11 Apr 2007 23:36:24 -0700, "Kris" <Kristian.Nissen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>jeg har ikke en startdiskette.
>
>Jeg downloadede ubuntu og brændte det på en cd-rom men når jeg smider

Du skulle have skrevet format c:/s for at få systemfilerne
installeret...

Boot op på en diskette med sys.com på og skriv sys c:

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 12:05

Thore <dinotec@mail.invalid> writes:

> Du skulle have skrevet format c:/s for at få systemfilerne
> installeret...
>
> Boot op på en diskette med sys.com på og skriv sys c:

Er du helt sikker på det er den rigtige måde at installere Ubuntu på?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thore

Dato : 14-04-07 11:02

On 12 Apr 2007 13:05:05 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Er du helt sikker på det er den rigtige måde at installere Ubuntu på?

Næh....
Men det var jo også dos han ville have på (til at starte med) :

snip--
>Men hvad gør jeg nu? Maskinen bliver ved med at fortælle mig at der er
>en: Ugyldig systemdisk disk i/o-fejl skift disk, og tryk på en tast
snip-

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-07 11:15

Den Sat, 14 Apr 2007 12:02:27 +0200 skrev Thore:

> Næh....
> Men det var jo også dos han ville have på (til at starte med) :

Hvor ser du det?

Og hvis det var, ville det nok være smartere at spørge i en dos/win
gruppe, end i en unix-gruppe.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-07 20:13

Thore <dinotec@mail.invalid> writes:

> Men det var jo også dos han ville have på (til at starte med) :
>
> snip--

Næh, det er ikke det der står, og det lader alt andet lige til at det
er *buntu der skal ind.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kris

Dato : 12-04-07 11:08

On Apr 12, 11:49 am, Thore <dino...@mail.invalid> wrote:

> [...]
> Venlig hilsen / Best regards
> Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
> (Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)

ha ha ha... ja så blev jeg så klog :)
Lad mig bare sige, den er så gammel at den ikke længere findes på
hp.com :) den kørte indtil i går windows 98 og det var det OS den blev
solgt med. Det er en gammel Compaq presario. Den minder meget om denne
www.waltermorales.net/images/presario1215.jpg men har en skærm på
800x600.
Jeg har intet ændret ved BIOS, har du en god guide til hvordan? Jeg
hentede edubuntu som iso fra en download side - kan ikke lige huske
hvilken - brændte det som det var og smed cd-rommen i den bærbare.

Hvad skulle jeg have skrevet da maskinen bad mig navngive disken?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-04-07 12:11

"Kris" <Kristian.Nissen@gmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> hentede edubuntu som iso fra en download side - kan ikke lige huske
> hvilken - brændte det som det var og smed cd-rommen i den bærbare.

Er maskinen så gammel at den ikke understøtter boot fra CD?

--
Bjarke Andersen

Fra : Kris

Dato : 12-04-07 11:10

> [...]
> Venlig hilsen / Best regards
> Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
> (Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)

Jeg downloadede edubuntu fra http://releases.ubuntu.com/edubuntu/6.06/
og valgte den version der hedder "hvis du er i tvivl så vælg denne" :)

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 12-04-07 12:57

Kris wrote:
> [...]
>
> jeg har ikke en startdiskette.
>
> Jeg downloadede ubuntu og brændte det på en cd-rom men når jeg smider

Med 'format c:' Har du slettet disken totalt. Det giver selvfølgekig
disk i/o- fejl, fordi der ikke noget at læse på den disk.
En startdiskette ville heller ikke hjælpe, der er stadigvæk ikke noget
bootsystem på disken.
Der kun et at gøre: vælg bootrækkefølgen i BIOS, så CD booter før HD.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Kris

Dato : 12-04-07 14:05

On Apr 12, 2:58 pm, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> [...]
> PXE på et tidspunkt men kan ikke huske hvilken.
>
> Ellers er det måske oplagt at se om der er en Linuxbrugergruppe i

Jeg har mere end 1 maskine i hjemmet, min gamle compaq skal min søn
overtage og jeg ville installere edubuntu på den.

Jeg formaterede disken og hentede edubuntu fra http://releases.ubuntu.com/edubuntu/6.06/
Jeg hentede "PC (Intel x86) install CD" idet der står "Choose this if
you are at all unsure". Jeg downloadede denne version som .iso og
brændte den som data disk.

Men hvordan kommer jeg videre? hvis jeg skal ændre i bios hvad skal
jeg så ændre?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 14:25

"Kris" <Kristian.Nissen@gmail.com> writes:

> Men hvordan kommer jeg videre? hvis jeg skal ændre i bios hvad skal
> jeg så ændre?

Du skal ændre opstartsrækkefølgen således at den kigger på CDROM
drevet før harddisken. Jeg tror din ISO er ok, prøv at kigge på den
på den maskine der virker.

Der er en masse, masse instruktion på

https://help.ubuntu.com/community/Installation

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen

Dato : 12-04-07 19:06

Kris wrote:

> [...]
> install CD" idet der står "Choose this if you are at all unsure". Jeg
> downloadede denne version som .iso og brændte den som data disk.

Et ISO image skal brændes som et ISO-billede, ikke som en datadisk.
Måske det hedder noget andet i dit brænderprogram. Kun ved at brænde den som
et ISO-billede bliver disken bootbar.

Lykke til.

Fra : Kris

Dato : 12-04-07 14:20

On Apr 12, 1:57 pm, Jørgen Heesche <hees...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
> Jørgen Heesche
> mailto:hees...@webspeed.dk
> Linux user siden 1998- Hide quoted text -

Hvordan gør jeg dette? jeg forsøgte at komme ind i bios ved at trykke
på F1 mens maskinen bootede men uden held.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 14:38

"Kris" <Kristian.Nissen@gmail.com> writes:

> Hvordan gør jeg dette? jeg forsøgte at komme ind i bios ved at trykke
> på F1 mens maskinen bootede men uden held.

Det varierer fra maskine til maskine. Nogen viser det på
opstartsbilledet, og ellers må du kigge i manualen til maskinen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 12-04-07 14:54

Kris wrote:

> Hvordan gør jeg dette? jeg forsøgte at komme ind i bios ved at trykke
> på F1 mens maskinen bootede men uden held.

På min stationære vises ved opstart en besked:
"Press DEL to enter Setup"
Men kig i manualen.
Det er også bedst at have manualen ved hånden, når man skal navigere i
menuen.
Hvis ikke du har en manual, må du prøve dig forsigtigt frem. Følg
anvisningerne og naviger med piltasterne og returtasten. Der afsluttes
med ESC.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-07 15:21

Den Thu, 12 Apr 2007 13:53:47 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> [...]
> Hvis ikke du har en manual, må du prøve dig forsigtigt frem. Følg
> anvisningerne og naviger med piltasterne og returtasten. Der afsluttes

Det kommer også an på BIOS'en. Jeg mener før at have set at man skulle
bruge F1, F2 eller F10 for at afslutte, og der findes faktisk bios'er
hvor man navigerer med musen.

Mvh
Kent

Fra : Kris

Dato : 12-04-07 15:20

On Apr 12, 3:53 pm, Jørgen Heesche <hees...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> Hvis ikke du har en manual, må du prøve dig forsigtigt frem. Følg
> anvisningerne og naviger med piltasterne og returtasten. Der afsluttes

Enig, men jeg har ikke manualen, jeg fik maskinen fra mit gamle
arbejde men der fulgte ikke manual eller noget med.

jeg forsøger om det virker, så vidt jeg husker vises der et
opstartsbillede hvor der står Compaq og så skifter den over til "disk
fejl bla bla".

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 16:55

"Kris" <Kristian.Nissen@gmail.com> writes:

> Enig, men jeg har ikke manualen, jeg fik maskinen fra mit gamle
> arbejde men der fulgte ikke manual eller noget med.

Prøv at studere maskinen nærmere og se om du ikke kan diske op med
noget info. Modelnummer og sårn er nok oplagte kandidater.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kris

Dato : 12-04-07 18:22

On Apr 12, 4:21 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Det kommer også an på BIOS'en. Jeg mener før at have set at man skulle
> bruge F1, F2 eller F10 for at afslutte, og der findes faktisk bios'er
> hvor man navigerer med musen.
>
> Mvh
> Kent
> --
> "So there I was surrounded by all these scary creatures
> They were even scarier than what Microsoft call features"
> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Nu har jeg ændret min boot rækkefølge så jeg booter fra cd-rom først
men der sker ikke noget, jeg får stadig samme besked "Ugyldig
systemdisk disk i/o-fejl skift disk"

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 12-04-07 19:44

Kris wrote :

> Nu har jeg ændret min boot rækkefølge så jeg booter fra cd-rom først
> men der sker ikke noget, jeg får stadig samme besked "Ugyldig
> systemdisk disk i/o-fejl skift disk"

Er du sikker på at du ikke hele tiden har fået fejlmeldingen fordi enten
CD'en eller drevet er b0rken?
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Kris

Dato : 12-04-07 18:40

On Apr 12, 5:10 pm, Peter Dalgaard <p.dalga...@biostat.ku.dk> wrote:

> [...]
> c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
> (*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918

Hvad er PXE?

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-07 19:24

Den 12 Apr 2007 10:39:31 -0700 skrev Kris:

> Hvad er PXE?

Netboot.

Mvh
Kent

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-04-07 20:54

"Kris" <Kristian.Nissen@gmail.com> writes:

> Hvad er PXE?

"Preboot eXecution Environment" -- en boot-over-net protokol. I store
træk:

1. "Er der nogen PXE server på linjen?"
2. "Hvem er jeg, og har du noget til mig?"
3. "Send mig venligst min kerne"
4. "Send mig også lige min init-ramdisk"

(Minder ganske meget om hvad diskløse SUN arbejdsstationer gjorde i
gamle dage, og kan faktisk stadig bruges til "thin clients" som det
hedder i vore dage.)

Fra : Kris

Dato : 12-04-07 19:30

On Apr 12, 5:33 pm, Peter Dalgaard <p.dalga...@biostat.ku.dk> wrote:

> [...]
> c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
> (*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918

For at være præcis så er det en presario 1200 og den har ikke net
adgang.

Fra : Kris

Dato : 12-04-07 19:48

On Apr 12, 5:54 pm, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Prøv at studere maskinen nærmere og se om du ikke kan diske op med
> noget info. Modelnummer og sårn er nok oplagte kandidater.
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen

har måske fundet fejlen. da jeg brændte edubuntu blev den brændt som
fil og ikke som image...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 22:35

"Kris" <Kristian.Nissen@gmail.com> writes:

> har måske fundet fejlen. da jeg brændte edubuntu blev den brændt som
> fil og ikke som image...

Det var derfor jeg bad dig kigge på CD*en for at se hvilke filer der
lå på - da du ikke nævnte noget, gik jeg ud fra den side af sagen var
i orden.

Går det så bedre nu?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kris

Dato : 14-04-07 12:05

On 14 Apr., 12:15, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> They were even scarier than what Microsoft call features"
> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).- Skjul tekst i anførselstegn -

nu har jeg hentet en start disk til windows 98 fra nettet og sat den
ind, når jeg nu starter maskinen op vises windows 98 logoet kort og så
står der

"Microsoft windows 98...
c:\>"

hvad gør jeg nu?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-07 20:15

> [...]

> nu har jeg hentet en start disk til windows 98 fra nettet og sat den
> ind, når jeg nu starter maskinen op vises windows 98 logoet kort og så

Har du ikke en teenagedreng i din nærhed som du kan forklare at du
gerne vil boote fra CD-drevet, og om han vil sætte det op i din bios?

--
Thorbjørn Ravn Andersen