MS Windows
briani 27239
Indlæsning af floppy disk
Fra : Det lille værksted

Dato : 10-04-07 22:31

Hej, jeg håber der er nogen der kan hjælpe med at løse et problem for mig.
Jeg kører XP-home, og nu skal jeg bruge nogle data jeg har liggende på
disketter, der er flere år gamle, de er fra en PC der kørte D.O.S. 5,0. Når
jeg klikke på mit A: drev fortæller XP at disketten ikke er formatteret, det
er vel noget med filsystemet.
Håber på nogle gode løsninger.

Med venlig hilsen
Knud Andreassen

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-04-07 03:12

Det lille værksted skrev:

> jeg bruge nogle data jeg har liggende på disketter,
> der er flere år gamle

Disketter kan godt tabe data efter flere år. Kan du
læse samme disketter på en anden maskine?

> de er fra en PC der kørte D.O.S. 5,0.

Filer er filer, og skulle også gerne kunne læses her.

> Når jeg klikke på mit A: drev fortæller XP at disketten
> ikke er formatteret, det er vel noget med filsystemet.

Prøv først om du kan læse og formatere andre disketter
på dit nuværende system, bare for at udelukke om det
er dit diskettedrev eller disketterne der er fejl på.

Når det er konstateret, ved du allerede meget mere

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-07 09:05

Det lille værksted skrev:

> [...]
> jeg klikke på mit A: drev fortæller XP at disketten ikke er formatteret, det

Nej, det er det ikke. Jeg har disketter med DOS 3.2 som kan læses
af mine XP-maskiner (har dog smidt dem ud nu).

Det lyder som tekniske fejl på disketterne, eller også skyldes
det at de to diskettedrev (det gamle og dit nuværende) ikke
sætter læsehovedet helt på samme måde. Det er dog det første der
er mest sandsynligt.

For nogen tid siden smed jeg stakkevis af disketter ud, men før
da brugte jeg dem af og til, og det var nok en tredjedel af dem
jeg kunne kassere fordi de ikke kunne formateres mere. Og det var
skam ellers kvalitetsdisketter.

Du kan evt. prøve om dine disketter kan læses på nogle bekendtes
pc'er.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-07 10:23

> Når
> jeg klikke på mit A: drev fortæller XP at disketten ikke er formatteret,
> [...]

Hvis de nævnte forslag ikke fører til noget, prøv med et program, der kan
genoplive ødelagte disketter. PC Inspector File Recovery er gratis og kan
indstilles til dansk. Jeg er selv rigtig glad for programmet- og det er da
altid en anbefaling.

PC Inspector File Recovery:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/download.htm

Held og lykke!