Opdatere til Debian 4.0 / etch ?
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 10-04-07 09:17

Jeg ser at stable version den anden dag er ændret til etch / Debian 4.0.
I nyhedsmailen står at aptitude skulle håndtere en opdatering, dog med
forbehold i release notes. Og et hurtigt kig der siger bl.a. noget om visse
problemer med 2.4 kernen, som jer anvender i øjeblikket.
Bruger også iso-8859-1 og samba, og mener fra tidligere forsøg at UTF-8
giver mig problemer.

Da jeg har en sarge kørende på en produktionsserver er jeg selvfølgelig
interesseret i at have en stabil udgave, men ikke risikere evt. problemer
ved opdatering.

Jeg kan se at min sources.list i givet fald omgående skal ændres fra stable
til sarge henvisninger for at bibeholde den gamle version. Har måske
allerede fået forkerte input ved kørslen i dag?

Mht. til sikkerhedsopdateringer kan jeg ikke umiddelbart finde ud af om
sarge fortsat bliver sikkerhedsopdateret, og i givet fald hvor længe. Og
hvad skal der stå i sources.list?
deb http://security.debian.org/ sarge/updates main
giver fejlmeddelelse

Hvad gør jeg / andre?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-04-07 10:10

On 2007-04-10, Lars P. Magnussen <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> wrote:
> [...]
> forbehold i release notes. Og et hurtigt kig der siger bl.a. noget om visse
> problemer med 2.4 kernen, som jer anvender i øjeblikket.

Alle applikationer burde virke med kerne 2.4 også. (bortset fra 2.6
specifikke ting som udev og lignende). Generelt skulle opdateringsvejen
være beskrevet i releasenotes.

> Jeg kan se at min sources.list i givet fald omgående skal ændres fra stable
> til sarge henvisninger for at bibeholde den gamle version. Har måske
> allerede fået forkerte input ved kørslen i dag?

Så længe du ikke har kørt apt-get upgrade eller apt-get dist-upgrade, så
er der ikke sket nogle ireversible ændringer.

> Mht. til sikkerhedsopdateringer kan jeg ikke umiddelbart finde ud af om
> sarge fortsat bliver sikkerhedsopdateret, og i givet fald hvor længe. Og

Det plejer at være mindst 12 måneder efter ny udgave er udkommet.

/Sune

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 10-04-07 12:03

> Generelt skulle opdateringsvejen være beskrevet i releasenotes.

Ja, der er jo en del læsning

> Så længe du ikke har kørt apt-get upgrade eller apt-get dist-upgrade, så
> er der ikke sket nogle ireversible ændringer.

Det var næsten det jeg gjorde (aptitude update og aptitude upgrade) inden
jeg opdagede at der står stable i sources.list.
Men det kører da endnu.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Preben Bohn

Dato : 10-04-07 11:45

Lars P. Magnussen wrote:
> Jeg ser at stable version den anden dag er ændret til etch / Debian 4.0.

Ja, det bliver "spændende" at prøve at opgradere... :)

> Mht. til sikkerhedsopdateringer kan jeg ikke umiddelbart finde ud af om
> sarge fortsat bliver sikkerhedsopdateret, og i givet fald hvor længe. Og
> [...]

Sarge bliver stadig sikkerheds opdateret. Ved ikke om et år er
officielt; sidste gang blev der vist (ekstraordinært?) lavet 1½ år (?).
Din sources.list er korrekt; hvad er fejlmeddelelsen?

> Hvad gør jeg / andre?

Min holdning er at jeg generelt venter et godt stykke tid før jeg
prøver. Så har andre prøvet før mig, og kan videregive deres erfaringer.
Hvis alle har dén holdning er det naturligvis et problem... :)

Sidste gang jeg lavede en opgradering tog jeg en backup, restorede den
på en anden identisk maskine, huskede at slukke de services der kunne
interferere med den "gamle" server, ændrede ip'en (der var statisk) og
lavede opgradering + test på denne "nye" server for at se om der var
nogle problemer. Derefter på den "gamle" server. Det gik fint; eneste
problem var med Zope, og jeg kan se at der igen er problemer med den,
men jeg er lykkeligvis ved at udskifte det meste af Zope til noget der
er nemmere at vedligeholde.

På større produktionssystemer kan det sagtens være ikke-trivielt da der
er mange services der skal prøves af i forbindelse med hinanden, brugere
der skal kunne logge af/på, osv....

Med venlig hilsen Preben