Trådløs i Ubuntu
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-04-07 16:12

Hej, jeg prøver at hoppe med på Ubuntu bølgen, men maskinen med Ubuntu er
efterhånden på vej ud af vinduet.

Jeg har installeret version 6.10 , (iøvrigt 2 gange) og kan ikke få den på
mit trådløse netværk.

Jeg har fulgt opskriften her:

www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=8199

Men jeg bliver ved med at få denne fejl:

"Network Manager panelprogrammet kunne ikke finde nogæe krævede ressourcer -
kan ikke fortsætte."

Nogle der kan guide mig i den rigtige retning ?

Har også prøvet Wifi-radar og Kwifi manager uden held.

Jeg begriber ikke hvorfor at trådløs netværk skal være så stort et problem,
jeg kan forestille mig mange give op på dette hvis man ikke er inde i linux.

Jeg tror måske der er en fejl i min network manager, men jeg kan ikke finde
en ny jeg kan downloade, eller overskrive for den sags skyld.

Nogle bud der kan gøre mig "løs på tråden" eller skal jeg droppe mit ubuntu
projekt ?

Mvh

Kim

Fra : Kent Friis

Dato : 08-04-07 16:22

Den Sun, 8 Apr 2007 17:12:20 +0200 skrev Kim Jørgensen:

> Jeg begriber ikke hvorfor at trådløs netværk skal være så stort et problem,

Pga. mangel på drivere. Producenter af trådløse netkort ønsker ofte
ikke at frigive dokumentation, så der kan laves en driver, da ting som
regulering af sendestyrken er styret af software, og folk vha.
dokumentationen kan øge sendestyrken til langt over det tilladte
grænse. Det er i hvert fald den officielle undskyldning.

Og uden drivere virker netkortet ikke. Det gælder for alle operativ-
systemer, også Windows. Men da folk typisk køber en PC med Windows,
indeholder den selvfølgelig kun hardware der er Windows-drivere til.

For at kunne hjælpe med at finde en driver, er du nødt til at fortælle
en ting: Hvilket trådløst netkort har du? Gerne chipset og hvorvidt
det er PCI/PCMCIA/USB/...

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-04-07 17:30

On Sun, 8 Apr 2007 17:12:20 +0200, Kim wrote:

> Nogle bud der kan gøre mig "løs på tråden" eller skal jeg droppe mit
> ubuntu projekt ?

Hvilket netkort?

Understøttelsen af forskellige trådløse netkort er til tider
problematisk¹, så det kan være ret vigtigt hvilket kort det præcis er
du prøver med (og hvad chipsæt det indeholder).

Mvh.

Adam

¹ Primært fordi leverandørerne ikke vil eller kan udlevere
oplysninger.

--
"(Phew, it's hard to explain with my poor English.)" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-07 17:43

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> writes:

> Nogle bud der kan gøre mig "løs på tråden" eller skal jeg droppe mit ubuntu
> projekt ?

Er dit netkort understøttet af Ubuntu i første omgang?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-04-07 18:26

Kim Jørgensen wrote:
> [...]
> efterhånden på vej ud af vinduet.
>
> Jeg har installeret version 6.10 , (iøvrigt 2 gange) og kan ikke få den på

De andre har ret.... Du kommer ikke videre med det før du har fortalt
hvilket netkort ud har. Det er ikke så meget GUI programmet du bruger
som driveren, der er afgørende.
.... og så kommer der en 7.04 Ubuntu om få dage. Måske var det en ide at
tage den derfra istedet.

Peter

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-04-07 23:04

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> De andre har ret.... Du kommer ikke videre med det før du har fortalt
> hvilket netkort ud har. Det er ikke så meget GUI programmet du bruger som
> driveren, der er afgørende.

Jeg kan godt se jeg i min frustration over der ikke var hul igennem, burde
have nævnt hvilket kort det handler om, så i får alle svaret her

Det er en Zepto 4200 bærbar, med intel 2200 BG 54 mbit netkort.

Jeg synes det er mystisk at det ikke er supporteret, alt andet hardware
virker (tror jeg)

Jeg takker på forhånd for hjælpen

Mvh

Kim

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 08-04-07 23:18

Kim Jørgensen skrev:
> [...]
>
> Det er en Zepto 4200 bærbar, med intel 2200 BG 54 mbit netkort.
>
> Jeg synes det er mystisk at det ikke er supporteret, alt andet hardware

Jeg kører på en zepto 6014w med et intel 3945 ABG og her virker det "out
of the box"

Ved en googling på "ubuntu intel 2200 BG" ledes jeg i retning af
http://ipw2200.sourceforge.net/ der vist lige er det du skal bruge.

/Andreas

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 08-04-07 23:20

Andreas Lorensen skrev:
> Ved en googling på "ubuntu intel 2200 BG" ledes jeg i retning af
> http://ipw2200.sourceforge.net/ der vist lige er det du skal bruge.

Og her en lang vejledning i hvordan du gør
http://www.debuntu.org/2006/03/27/9-how-to-ipw2200-getting-intel-pro-wireless-2200-bg-to-work-on-debian-ubuntu

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-04-07 23:26

"Andreas Lorensen" <andlo@sodemark.dk> wrote in message

> Ved en googling på "ubuntu intel 2200 BG" ledes jeg i retning af
> http://ipw2200.sourceforge.net/ der vist lige er det du skal bruge.

Damn, nu er det godt nok sent, men det ser sgu lidt mere end end "download
denne og kør den" besværligt ud.

Jeg må prøve at kigge nærmere på det imorgen, ellers må jeg vente på 7.10 og
håbe den har driver fra starten af.

Jeg begynder ihvertfald at blive lettere langhåret hvis jeg skal skrive min
egen driver

Mvh

Kim

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 08-04-07 23:35

Kim Jørgensen skrev:
> [...]
> denne og kør den" besværligt ud.
>
> Jeg må prøve at kigge nærmere på det imorgen, ellers må jeg vente på 7.10 og

Ja 7.10'eren er lige på trapperne.

> Jeg begynder ihvertfald at blive lettere langhåret hvis jeg skal skrive min
> egen driver

Ja nu ikke helt skrive din egen men tæt på ;) Det er jo altid surt npr
OS'et ikke har hardwareundersøttelse.
Da jeg købte min zepto valgte jeg netop specifikt et wireles kort jeg
vidste var understøttet.

/Andreas

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-04-07 23:42

> Ja nu ikke helt skrive din egen men tæt på ;) Det er jo altid surt npr
> OS'et ikke har hardwareundersøttelse.
> Da jeg købte min zepto valgte jeg netop specifikt et wireles kort jeg
> vidste var understøttet.

Hej Andreas, jeg har lige kørt en længere smøre af i et andet indlæg.

Mht. til mit netkort, anede/troede/håbede jeg ikke for 2-3 år siden jeg
skulle køre ubuntu *S*

Mvh

Kim

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-04-07 23:46

Kim Jørgensen wrote:
> Mht. til mit netkort, anede/troede/håbede jeg ikke for 2-3 år siden jeg
> skulle køre ubuntu *S*

ipw2200 er understøttet. Hvorfor det ikke lige virker out-of-the-box hos
dig er et godt spørgsmål, men chancen er at det virker med 7.04

Peter

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 09-04-07 10:00

Andreas Lorensen wrote:

> Ja 7.10'eren er lige på trapperne.

Det er 7.04 der kommer ud
år.månede < 2007.april => 7.04
7.10 er... oktober udgaven.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-04-07 10:12

"Jesper Staun Hansen" <jeshan@tnb.aau.dk> wrote in message

> Det er 7.04 der kommer ud
> år.månede < 2007.april => 7.04
> 7.10 er... oktober udgaven.

er netop nu ved at smide 7.04 på maskinen, så må jeg se om jeg har mere held
med denne......

Følg med i næste afsnit

Mvh

Kim

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-04-07 14:25

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote in message

> Følg med i næste afsnit

Kommer her.....

7.04 er på, den har fundet mit netkort, og også de netværk der er tilstede.

Endelig kører den ligenu perfekt remote desktop over mod min XP maskine,
faktisk føles det hurtigere end med remote desktop fra min XP klient, men
det er måske bare glæden over det virker der gør det

Takker alle for hjælpen, so far....

Lur mig, om jeg ikke kommer til at opleve andre Ubuntu problemer på min vej,
men så ved jeg hvor i er *S*

Mvh

Kim

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 09-04-07 14:33

Kim Jørgensen skrev:
> Lur mig, om jeg ikke kommer til at opleve andre Ubuntu problemer på min vej,
> men så ved jeg hvor i er *S*

Fedest du fik det til at køre. Et godt råd er at kun bruge programmer
der findes i synaptic (pakkehåndteringen), og bedst dem der har
ubuntulogoet. Så ved du det virker :)

Også installation af Automatix2 (søg på nettet) er en super hjælp til
let at installere extra fonte, codex'er m.m.

MvH

/Andreas

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-04-07 14:57

> [...]

> findes i synaptic (pakkehåndteringen), og bedst dem der har ubuntulogoet.

Det skriver jeg mig bag øret, sommetider hælder man jo noget på i
desperation over det ikke virker (som man forventer).

// Kim

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-04-07 14:38

Kim Jørgensen wrote:
> 7.04 er på, den har fundet mit netkort, og også de netværk der er tilstede.
> Lur mig, om jeg ikke kommer til at opleve andre Ubuntu problemer på min vej,
> men så ved jeg hvor i er *S*

Bemærk at du har installeret en beta-version. Den endelige version er
ikke frigivet endnu. Du kan potentielt opleve problemer af forskellige
slags på den konto... mest interessant er nok at de for nylig lavede en
opdatering, der fik det trådløse netværk på den ene af mine maskiner til
at holde op med virke OG at jeg syntes at have set folk, der klager over
ext3-korruption med nogle Feisty-installationer. Så gem ikke vigtig data
på den før den er ude af beta.

Peter

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-04-07 14:58

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

Så gem ikke vigtig data
> på den før den er ude af beta.

Lige nu "øver" jeg mig også blot som ubuntu bruger.

Når den går ad af beta, vil den så automatisk opdatere til "non-beta" eller
skal man køre en ny iso ind, evt. ovenpå beta'en ?

Mvh

Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 15:47

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> writes:

> Når den går ad af beta, vil den så automatisk opdatere til "non-beta" eller
> skal man køre en ny iso ind, evt. ovenpå beta'en ?

Du vil bare skulle hente et bjerg af opdaterede filer via Synaptic.
Det er meget, meget nemt a tbruge.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-04-07 15:00

Her kommer så lidt.

Jeg synes jeg oplever at min CPU blæser kører rimelig ofte i forhold til XP,
hvor den nærmest aldrig starter.

Er det et sted man man justere sig ud af dette ?

Mvh

Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 15:49

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> writes:

> Er det et sted man man justere sig ud af dette ?

Skud fra hoften: Har du fortalt den den er en bærbar?

Det skal ofte til for at drosle systemet ned, så den ikke bliver så varm.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 09-04-07 16:09

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Skud fra hoften: Har du fortalt den den er en bærbar?

Nej det har jeg ikke, den har dog selv spottet det ved at fortælle når den
kørte batteri eller stod til opladning.

Men kiggede lige på strømstyring, og her kan jeg ikke rigtigt se der er
noget muligheder for at justere den op/ned mht. til strømforbrug.

Mvh

Kim, der føler han er ved at lære at cykle igen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 15:46

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> writes:

> 7.04 er på, den har fundet mit netkort, og også de netværk der er tilstede.

Dejligt. Det har taget dem og Gnome et godt stykke tid at få det til
at fungere fornuftigt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-04-07 15:55

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Dejligt. Det har taget dem og Gnome et godt stykke tid at få det til
> at fungere fornuftigt.

Det har vel også langt hen af vejen ventet på at der blev et
standardiseret interface til trådløst i kernen.

Peter

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-04-07 23:40

> Jeg begynder ihvertfald at blive lettere langhåret hvis jeg skal skrive
> min egen driver

Hmm, egentlig bliver jeg i tvivl om jeg har forvirret mere end forklaret ?

Sagen er jeg ikke aner om Ubuntu har fundet mit netkort, jeg har kæmpet med
at forsøge at finde mit accesspoint, og ledt som en gal, og prøvet at
installere diverse software, så jeg kunne se trådløse netværk i området.

Men jeg har ikke kunnet finde et noget der gav mig denne mulighed.

Under netværk, har jeg forsøgt at taste mit SSID og passfrase ind, men jeg
kom ikke online af dette.

Faktum er, jeg er i tvivl om det er manglen på driver specifikt til netkort,
eller manglende software til at finde netværk jeg har de største problemer
med ?

Håber jeg måske nu har belyst mit problem lidt nærmere ?

Mvh

Kim

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 08-04-07 23:51

Kim Jørgensen skrev:
> [...]
> installere diverse software, så jeg kunne se trådløse netværk i området.
>
> Men jeg har ikke kunnet finde et noget der gav mig denne mulighed.

Du vil kunne se om kortet findes ve bla. at skrive lspci i en shell
(kommandoprompt)
evt hvis du skriver lspci |grep Intel får du kun linier med ordet Intel i.
Og en dmesg |grep Intel viser om kortet ses ved opstart.

Yderligere vil en ifconfig fortælle om du har et eller flere netkort.

en iwconfig fortæller om et eller flere af kortene understøter wireless.

Håber du kommer videre, da ubuntu (og andre linuxer) er virkelige
dejlige når man først er igang.

/Andreas

Fra : claus

Dato : 15-04-07 08:22

skrev:
> "Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote in message

Jeg har en zepto magen til der kører med linux uden problemer.

Her en guide til en lidt ældre ubuntu men mon ikke den kan bruges endnu.

http://www.student.dtu.dk/~s971652/index.shtml

Mvh Claus

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-04-07 23:44

Kim Jørgensen wrote:
> [...]
> denne og kør den" besværligt ud.
>
> Jeg må prøve at kigge nærmere på det imorgen, ellers må jeg vente på 7.10 og

Jeg vil også mene at ipw2200 er understøttet fra starten. Jeg ved ikke
hvad der er sket med din installation for at det ikke virker. Jeg har 2
laptops med ipw2100 og en med ipw3945 og det virker (i Dapper (6.06)
godtnok kun med nogle besværgelser overfor NetworkManager.

Men efter hvad jeg kan se på Feisty (7.04) så har de ændret lidt i
hvordan wireless fungerer. Sikkert for at strømline det lidt og samle
administrationen i et GUI-program. ... tidligere kom nogle drivere med
deres egen WPA-implementation, hvilket gjorde at de skunne sættes
anderledes op.

Prøv du at lave en re-installation fra scratch, når Feisty Fawn (7.04)
kommer om en 10-12 dage og hvis det stadig ikke virker, så post
outputtet fra "lsmod" og "iwconfig" her.

Peter

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 09-04-07 19:55

On Mon, 9 Apr 2007 15:59:35 +0200

> Her kommer så lidt.
>
> Jeg synes jeg oplever at min CPU blæser kører rimelig ofte i forhold til XP,
> hvor den nærmest aldrig starter.
>
> Er det et sted man man justere sig ud af dette ?

sudo bash -i
apt-get -f install powernowd
vi /etc/default/powernowd
man powernowd
for i in $(echo $(dpkg -L powernowd | grep etc | grep -v init | grep
powernowd )) ; do if [ -f ${i} ] ; then vi ${i} ; fi ; done
/etc/int.d/powernowd start
exit

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 09-04-07 21:42

On Mon, 9 Apr 2007 21:39:54 +0200
"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote:

> "Jacob Gaarde" <-dont@dev.null> wrote in message

log ind som root :
> sudo bash -i

installer powernowd :
> apt-get -f install powernowd
læs man-siden til powernowd :
> man powernowd
find de filer hørende til powernowd-pakken, der ligger i /etc , hvis navm eller sti inkluderer ordet powernowd, og åbn dem i vi med henblik på tilretning :
> for i in $(echo $(dpkg -L powernowd | grep etc | grep -v init | grep
> powernowd )) ; do if [ -f ${i} ] ; then vi ${i} ; fi ; done
start powernowd
> /etc/int.d/powernowd start
log ud af din root-shell
> exit
>

> Hej Jacob, tager man hele teksten og smider den i texteditoren ?
eh ?

> Hvad gør ovenstående konkret ?
se svar inline