MS Windows
briani 27239
Windows XP, ASUS P5B Deluxe og SATA :(
Fra : John

Dato : 05-04-07 20:56

Hej

Jeg har forsøgt at installere Windows XP på en maskine hvor disken er en
320 GB SATA-disk - uden held.

Jeg har uden problemer kunne installere Windows XP med en 80 GB
IDE-disk, men det er ikke den løsning jeg er interesseret i.

Systemet består bl.a. af følgende:

ASUS P5B Deluxe bundkort
Intel Core2Duo E6300 processor
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 16 MB, SATA II harddisk
Kingston HyperX DDR2, 900 MHz CL5, 2x 1 GB RAM

Som nævnt installeres XP fint, hvis jeg installerer det på en IDE-disk,
men ikke hvis jeg forsøger at installere det på en SATA-disk.

Den undersøger fint hardwarekonfigurationen og kopierer filer, men når
den så genstarter (den røde bjælke der tæller ned i 15 sekunder),
begynder den bare forfra.

Jeg har forsøgt med F6, men her beder den bare om en diskette til
A-drevet og den medfølgende CD-ROM til bundkortet er ikke til megen hjælp.

Hvordan får jeg Windows XP til at fungere på SATA-disken?

God påske.

Mvh

John

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 05-04-07 22:20

> Jeg har forsøgt med F6, men her beder den bare om en diskette til A-drevet
> og den medfølgende CD-ROM til bundkortet er ikke til megen hjælp.
>
> Hvordan får jeg Windows XP til at fungere på SATA-disken?

Det er netop dette du skal gøre - på CD'en til bundkortet er der SATA
drivere til dit bundkort - disse skal du have manøvreret over på en diskette
(yes - sådan en gammeldags 3.5" ting....) - der er som regel en utility på
CD'en som kan foreberede sådan en driverdiskette.
Nu skal du så boote op på XP cd'en - bruge F6, og når den så beder om
disketten, skal du give den din nylavede diskette, og så går installationen
uden problemer.

Hvis du nu ikke har et diskettedrev i din maskine, så kan du slternativt
slipstreame en SATA driver over på en ny XP installationsCD - tag og google
på XP slipstream SATA - så burde du finde hjælp.

Sådan en slipstreamet XP installationsCD med både servicepack 2 og den
relevante SATA driver er klart at foretrække.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars Grau

Dato : 05-04-07 22:50

> [...]
>
> Sådan en slipstreamet XP installationsCD med både servicepack 2 og den
> relevante SATA driver er klart at foretrække.

Hej

Du kunne også bruge dette program, http://www.nliteos.com/ der kan du ligge
din sata driver ind på din windows installation cdrom.

/Lars

Fra : John

Dato : 06-04-07 13:19

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> Nu skal du så boote op på XP cd'en - bruge F6, og når den så beder om
> disketten, skal du give den din nylavede diskette, og så går installationen

Hej Andreas

Jeg fandt SATA-driverne på CD'en. Der er også mulighed for at lave
disketter.

Jeg havde dog forstået det sådan, at hvis man i BIOS satte SATA til at
være IDE, så skulle det køre out-of-the-box.

kortlink.dk/3sb4

Her står der, at:

And to clear something up, unless you're going to be using a RAID setup
for your hard drives (which you'll then need a RAID driver), you DO NOT
need to install any drivers for your SATA hard drive.
A SATA hard drive does not need a driver to operate or be recognised by
Windows, newer motherboards (from the 865 chipset onwards) have native
SATA controllers so do not require any special SATA driver.

Nå men der ligger to (fire for at være helt nøjagtige - 32 bit og 64
bit) forskellige drivere på skiven:

Nu vil jeg prøve med den medfølgende JMicron PATA/SATA driver og se om
det virker.

Tak for hjælpen.

Mvh

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-07 09:00

John skrev:

> Jeg har forsøgt at installere Windows XP på en maskine hvor disken er en
> 320 GB SATA-disk - uden held.

Det har jeg gjort med helt helt uden problemer. Da XP var oppe at
køre, lagde jeg drivere ind fra en medfølgende cd, og der var
bl.a. en SATA-driver der blev installeret på et kørende system.
Det virkede fint og speedede tingene op.

Under installationen lod jeg XP slagte hele drevet på 320 GB og
oprette et på 10 GB som så blev brugt til systemet.

--
Bertel