Meldug på vindruer?
Fra : Frede Hansen

Dato : 02-07-01 22:30

Jeg har en stor vindrue, den er plantet udenfor,
ført gennem et hul i vægen ind på terrassen.
Der er god udluftning, men nu på andet år, er
den igen begyndt at få noget der ligner meldug
på vindrueklaserne. Ryster jeg en klase støver
den meget, der er over 100 klaser, så det er
kedeligt hvis de igen i år bliver uspiselige.
Vil blive meget glad for et godt råd.

Frede Hansen

Fra : Lars Fischer

Dato : 03-07-01 20:22

Hej
Meldug Kommer når der er tør luft gerne hvor der er træk
du kan kun få melduggen væk ved at sprøjte Jeg ved ikke lige hvad man kan få
i håndkøb.men forebyggende skal du sørge for at der er højere luftfugtighed
og ingen træk (husk Luk Døren). Igartnerier hænger vi svovlfordampere op for
at hindre meldugangreb, jeg ved ikke om det er tilladt på terresser
Problemet er blevet lidt større de seneste år da der ikke er så meget svovl
iluften (renere miljø)
Hilsen Lars

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 04-07-01 22:38

Jeg har købt noget svovlkalk ( svovlpermin) hos Materialisten. Mon ikke det
skulle virke også mod meldug?
Det skulle efter sigende ( Helge Pedersen ) virke mod svampeangreb.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Lars Fischer <lars-fischer@email.dk> skrev i en

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-07-01 10:46

> [...]
>på vindrueklaserne. Ryster jeg en klase støver
>den meget, der er over 100 klaser, så det er
>kedeligt hvis de igen i år bliver uspiselige.

En mulig årsag til svampeangreb på vindrueklaser
er berøring. Det gælder f.eks. hvis man har udtyndet
klaserne eller man på anden måde har haft fingrene
på dem engang.
Hvis det er et mere omfattende angreb er Lars
forklaring den rigtige.

Per A. Hansen