/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
XJ 600, Tændingsbox 1 / 2 pick ups
Fra : Nana & Leo Stoltze J~


Dato : 26-03-07 14:13

Hej

Jeg har et ganske enkelt problem, som jeg håber, at en eller anden kan
hjælpe med.

Min datter har lige købt en XJ 600 fra 1987. Den har fået monteret en motor
fra 1990 (vil jeg tro - motornr.: 51J-07xxxx). Dette betyder, at den
oprindelige tændingsbox, der er til to pickups, ikke kan bruges, da der kun
er én pickup på de nyere XJ 600.

Da jeg nu skal anskaffe en tændingsbox til én pick up, har jeg derfor brug
for at vide div. numre der er på boxen, således at jeg kan spørge efter den
rigtige. Den gamle hedder "TYPE TID14-31 // 49A-10".

Hvis du har en XJ 600 fra 1990 eller en med en motor fra 1990 eller evt.
blot tændingsboxen, ville jeg være meget taknemmelig for oplysningerne.

mvh

Leo

P.S. Det nyeste jeg har kunnet finde vedr. dette "problem" er Torben Scheels
indlæg fra 27. feb. 2006, men der er desværre ikke de oplysninger jeg søger



 
 
Torben Scheel (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-03-07 14:35

Nana & Leo Stoltze Jessen wrote:

> Hvis du har en XJ 600 fra 1990 eller en med en motor fra 1990 eller evt.
> blot tændingsboxen, ville jeg være meget taknemmelig for oplysningerne.
>
> mvh
>
> Leo
>
> P.S. Det nyeste jeg har kunnet finde vedr. dette "problem" er Torben Scheels
> indlæg fra 27. feb. 2006, men der er desværre ikke de oplysninger jeg søger
>
>
Jeg har desværre ikke noteret typen, og maskinen er solgt videre Jeg
fandt en CDI hos en engelsk brugthandler - LC-racing havde ikke nogen.
Den kom til at koste 600,-

Dit næste problem bliver laderegulatoren, det blev løst med en schnabel
i mit tilfælde.

--
vh
Torben

Nana & Leo Stoltze J~ (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Nana & Leo Stoltze J~


Dato : 26-03-07 16:37


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4607cc0e$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Nana & Leo Stoltze Jessen wrote:
>
> > Hvis du har en XJ 600 fra 1990 eller en med en motor fra 1990 eller evt.
> > blot tændingsboxen, ville jeg være meget taknemmelig for oplysningerne.
> >
> > mvh
> >
> > Leo
> >
> > P.S. Det nyeste jeg har kunnet finde vedr. dette "problem" er Torben
Scheels
> > indlæg fra 27. feb. 2006, men der er desværre ikke de oplysninger jeg
søger
> >
> >
> Jeg har desværre ikke noteret typen, og maskinen er solgt videre Jeg
> fandt en CDI hos en engelsk brugthandler - LC-racing havde ikke nogen.
> Den kom til at koste 600,-
>
> Dit næste problem bliver laderegulatoren, det blev løst med en schnabel
> i mit tilfælde.
>
> --
> vh
> Torben

Det med ladereguleringen er jeg med på. Der er lige "gået" en for 16,39 Euro
(ca. 125 Kr.) på ebay. En ny kan fås for 49 Euro (ca. 375 Kr.), så den er
jeg ikke så bekymret for. En tændingsbox som den jeg har, kan fås for 40
Euro (ca. 300 Kr.). Men som sagt ved jeg ikke hvad den jeg skal bruge
hedder. Dertil kommer også forbindelserne, som jeg har en fornemmelse af er
anderledes - jeg skulle jo nødig brænde den nye af.

Tak for kontakten

mvh

Leo



Torben Scheel (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-03-07 17:13

Nana & Leo Stoltze Jessen wrote:
>
> Det med ladereguleringen er jeg med på. Der er lige "gået" en for 16,39 Euro
> (ca. 125 Kr.) på ebay. En ny kan fås for 49 Euro (ca. 375 Kr.), så den er
> jeg ikke så bekymret for. En tændingsbox som den jeg har, kan fås for 40
> Euro (ca. 300 Kr.). Men som sagt ved jeg ikke hvad den jeg skal bruge
> hedder. Dertil kommer også forbindelserne, som jeg har en fornemmelse af er
> anderledes - jeg skulle jo nødig brænde den nye af.
>
Hvis du har en haynes, så nærstudér diagrammerne. 51J passer ikke/er der
ikke, men FZ600 (tror jeg det er) er det samme som de tidlige (pre 91).
Jeg satte min til korrekt efter lang tids diagramkigning. Jeg pillede
bare spadestikkene ud af den 6-polede holder, og satte de nødvendige
løst på. Som jeg husker det skal de ikke alle bruges (?).

Der er laver langt færre af den nyeste model, så der er laangt mellen
CDI'er til dem på ebay, og priserne er derefter. Har du travlt er bedste
bud en professionel ophugger.

--
vh
Torben

Nana & Leo Stoltze J~ (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Nana & Leo Stoltze J~


Dato : 26-03-07 17:47


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4607f0fc$0$13964$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hvis du har en haynes, så nærstudér diagrammerne. 51J passer ikke/er der
> ikke, men FZ600 (tror jeg det er) er det samme som de tidlige (pre 91).
> Jeg satte min til korrekt efter lang tids diagramkigning. Jeg pillede
> bare spadestikkene ud af den 6-polede holder, og satte de nødvendige
> løst på. Som jeg husker det skal de ikke alle bruges (?).
>
> Der er laver langt færre af den nyeste model, så der er laangt mellen
> CDI'er til dem på ebay, og priserne er derefter. Har du travlt er bedste
> bud en professionel ophugger.
>
> --
> vh
> Torben

Har en Haynes og har læst flittigt.

Jo sjældnere en ting er, jo mindre er man jo interesseret i at brænden den
af.

Problemet med at købe den brugt er, at enhver kan prakke mig alt muligt på,
da jeg ikke ved hvad den rigtige hedder, og derfor ikke kan kontrollere om
det er den rigtige, før det er for sent (jeg er sikker på at den ikke kan
returneres).

mvh

Leo



Steen Gruby (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 26-03-07 18:10

On Mon, 26 Mar 2007 18:46:58 +0200, "Nana & Leo Stoltze Jessen"
<maincoon@post1.tele.dk> wrote:

Hej.
>
>Problemet med at købe den brugt er, at enhver kan prakke mig alt muligt på,
>da jeg ikke ved hvad den rigtige hedder, og derfor ikke kan kontrollere om
>det er den rigtige, før det er for sent (jeg er sikker på at den ikke kan
>returneres).
>
Der findes en meget mere nærliggende løsning.
Ignitech fermstiller tændbokse til mange cykler, og har en der kan
anvendes generelt.
TCIP4 kan programmeres til næsten alle cykler, med alle mulige
kombinationer af antal cylindre, antal PU's, V-motorer, rækkemotorer,
TPS eller YVPS.
Jeg har rodet lidt med TCIP4 - Det var en god oplevelse.
God dokumentation, lige til at forbinde - På med computeren og så
stilles der tænding
Jeg havde min TCIP4 hjemme for 122 Øvro - Det er billigt for et lille
vidunder.
Kig på www.ignitech.cz.
Send dem en mail og spørg til XJ600.
Du kan downloade manualer, diagrammer og programmer fra deres
hjemmeside.
Specielt programmet til TCIP4 er værd at kigge i - Godt nok kan du
ikke programmere uden boksen, men man får et godt indtryk af hvad den
kan.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Nana & Leo Stoltze J~ (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Nana & Leo Stoltze J~


Dato : 26-03-07 19:13

> Der findes en meget mere nærliggende løsning.
> Ignitech fermstiller tændbokse til mange cykler, og har en der kan
> anvendes generelt.
> TCIP4 kan programmeres til næsten alle cykler, med alle mulige
> kombinationer af antal cylindre, antal PU's, V-motorer, rækkemotorer,
> TPS eller YVPS.
> Jeg har rodet lidt med TCIP4 - Det var en god oplevelse.
> God dokumentation, lige til at forbinde - På med computeren og så
> stilles der tænding
> Jeg havde min TCIP4 hjemme for 122 Øvro - Det er billigt for et lille
> vidunder.
> Kig på www.ignitech.cz.
> Send dem en mail og spørg til XJ600.
> Du kan downloade manualer, diagrammer og programmer fra deres
> hjemmeside.
> Specielt programmet til TCIP4 er værd at kigge i - Godt nok kan du
> ikke programmere uden boksen, men man får et godt indtryk af hvad den
> kan.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

Se det var jo genialt - og samtidig til en rimelig pris.

Hvis jeg ikke kan finde den originale, er dette absolut en mulighed.

Jeg har ikke set andre systemer med kun en pick up (uden strømfordeler). Jeg
ved derfor ikke om måden signalerne genereres på er standard.

Der er 4 positive pulser med "samme afstand" og 4 negative, hvoraf én er
forskudt (ved cyl 1-4). Det kan være at polariteten er omvendt, det ved jeg
ikke, da jeg kun har signalet fra pickuppen.

Generelt vil jeg helst have cyklen så original som mulig, da det er min
datters (som ikke aner hvad elektronik er). Skulle hun få brug for hjælp
udenlands vil jeg foretrække det originale.

Var det min, var der allerede en microcontroller i breadboarded og
programmeringen i fuld gang. Enten som simpelt interface mellem den ene pick
up og den originale tændingsbox til to pickups, eller som en komplet
tændingsenhed (selvfølgelig gerne selvkalibrerende med bankesensor osv. -
men så kører vi jo heller ikke i næste uge).

Tak for et godt link - jeg vil kontakte dem om XJ 600.

mvh

Leo

P:S: NSU bringer jo minder frem.



Steen Gruby (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 26-03-07 19:51

On Mon, 26 Mar 2007 20:12:30 +0200, "Nana & Leo Stoltze Jessen"
<maincoon@post1.tele.dk> wrote:

Hej Leo.
>
>Jeg har ikke set andre systemer med kun en pick up (uden strømfordeler). Jeg
>ved derfor ikke om måden signalerne genereres på er standard.
>
Systemer med kun een PU er der mange af.
Ingen nævnt, ingen glemt.
Fidusen er færre dele der kan gå i stykker - Ulempen er en mere
kompliceret elektronik.

>Der er 4 positive pulser med "samme afstand" og 4 negative, hvoraf én er
>forskudt (ved cyl 1-4). Det kan være at polariteten er omvendt, det ved jeg
>ikke, da jeg kun har signalet fra pickuppen.
>
Den forskudte "knast" er til at synkronisere computeren til motoren
med - "Her bor cylinder 1".
Normalt er knasten bredere end den maksimale fortænding idet man
anvender den negative flanke til "low RPM / Startindstilling" af
tændingen idet computeren ikke kan beregne fortænding før vi er op mod
1000 RPM og højere.
Man kan så nøjes med den ene knast og lade computeren beregne tiden
til den næste tænding som funktion af vinklen og omdrejningstallet.
Derfor kan man faktisk nøjes med een knast og een PU selv om de fleste
vælger den med flere knaster og et index.
Nogle Ducati Paso har kun een PU, een knast og Bosch tænding.
Min har to PU'er og to Kokusan tændbokse a' 4-5 K stykket - Der ryger
en Ignitech i ved given lejlighed.
Jeg har leget med tanken om at starte en "produktion" af en tændboks
med en PIC processor som basis - Det var før jeg så Ignitech.
Til den pris kunne det ikke betale sig at rode med det.
Det jeg skulle bruge var i første omgang omdrejningsbegrænseren.
Man kan ikke have en Classic Race Bike uden en sådan.
Shift indikatoren var en gave - Lysdioden er stillet til at tænde lige
før motoren topper på effektkurven - "Få nu lagt et hak mere ind din
sløve padde"
Den har også "kill switch" hvor man kan montere en switch på f.eks.
koblingsgrebet der lige lader tændingen sætte ud et antal omdrejninger
man selv kan programmere sig til.
Læg pres på gearpedalen og vip let til koblingen - Næste hak ryger ind
- Det er ikke monteret, men det er let at lave det hvis piloten en dag
vil have det.

>Generelt vil jeg helst have cyklen så original som mulig, da det er min
>datters (som ikke aner hvad elektronik er). Skulle hun få brug for hjælp
>udenlands vil jeg foretrække det originale.
>
Den er jeg helt med på - KISS ------
Keep It Simple Stupid!

>Var det min, var der allerede en microcontroller i breadboarded og
>programmeringen i fuld gang. Enten som simpelt interface mellem den ene pick
>up og den originale tændingsbox til to pickups, eller som en komplet
>tændingsenhed (selvfølgelig gerne selvkalibrerende med bankesensor osv. -
>men så kører vi jo heller ikke i næste uge).
>
Til den pris man giver for en Ignitech ----- Glem det
Ellers er du større elektroniknørd end jeg )
>
>P:S: NSU bringer jo minder frem.
>
Kig her: http://www.gruby.dk/foto's9.htm
Så er tårerne der også

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste