"Christina og Henrik" <cogh@email.dk> skrev i en meddelelse
news:eulvh3$1a3o$1@newsbin.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Vi skal en tur sydpå til sommer og overvejer i den forbindelse at købe en
> køleboks med tilslutning til 12V når vi køre og 230V når vi er på
> campingpladsen, nu er udvalget jo ligesom så meget andet stort og priserne
> er meget forskellige, vi havde regnet med at den maks. skulle koste 1000
> kr.
>
> Er der nogen herinde der har erfaringer med dette, og kan det betale sig i
> forhold til en "gammeldags" med alm. fryselegemer?
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Christina & Henrik
Hejsa Det her intersserer mange nye, derfor så udførligt.
Næsten uanset hvad man komme frem til kan der være behov for ekstra køl i
det man har.
Det være sig pga. gæster en dag det er meget varmt - eller en længere tur i
bilen, der ikke alle har A/C og derfor kan komme over de 30-40 gr. Ja
parkeret i solen - over 60 - hvor en boks, bortset fra kompressorboksene
stensikkert står af.
De fleste campingpladser har et fælleskøkken - og nogen med frysere i det,
eller også er der er en fryser i receptionen.
Lav noget IS til at putte med i boksen. Ja i den helt lille kniber det
selvfølgelig med plads, men selv der kan i fylde "noget" med saft eller
juice - fryse og har så en sidste kold drikkereserve. Det er utroligt som
det hjælper. Med mere simple sager er man sikker på at det ikke forsvinder
fra fælles faciliteterne inden man selv skal bruge det.
Vi har i mangel på frostelementer også bare fyldt en plastikpose med vand og
frosset den ned inden vi så skulle flytte plads, 40 - 50 grader på
motorvejen, Ja så blev der lige kastet 3-5 kg bundfrossen minus18 l is i
køleskabet. Ja det kan jo også være i en sprinklerdunk eller - find selv
på.
Vi har cc teltvogn RC 1600 Adsorptionsboksen, men også en Waeco coolfun 40
kompressorboks 230 volt og den køler/fryser fortrinligt. Under hedebølgen
sidste sommer var vi i Harzen over 30 gr. Boksen sat til minus 5-7 grader på
knappen og frøs saftevand og sodavand i bunden i løbet af natten - og kød og
pålæg i øverste lag ku så lige akkurat holdes frostfri. Øl frøs en gang i
mellem, hvis de fik lov til at vente for længe.
Men det frosne sodavand og saft blev ved behov flyttet over i de
almindelige mindre iglos kølebokse ( vi var 2 familier i 2 biler ) og det
hele kørte fint. Kompressor virker bare.
Om den i CC en siges det, at man over de 30 - 35 gr. kan hjælpende den med
en computerblæser ( helt som i campingvognene) der blæser ned bag boksen.
Jeg har ikke prøvet, der er jo godt aftræk når låget er åbent, men venner
der var i Tyrkiet, over 40-45 gr om dagen, lå ved siden af en CC med et par
computerblæsere på risten, hvor køl stadig kørte acceptabelt. Ved de
temperaturer skal man ellers kun forvente at kunne køle ned om natten. Ha
nogle flasker i bunden som kuldelager til dagtimerne og hold køl lukket i
den værste varme. I skal absolut IKKE lægge varme drikkevarer på køl i den
værste middagshede. Hverken i den termoelektriske eller adsorptionsboksen.
Har i også madvarer og mælk i boksen kommer det i alt for mange timer op i
kritisk temperatur.
Der er som kontrol godt med f.eks. et lille digitalt autotermometer, hvor
man lægger udeføleren ned i boksen. Meget meget lærerigt.
I kan jo før i tar på ferie prøve at sætte boksen ud i solen/ varmen/ mulig
skygge - fylde den og se hvornår det er koldt - og hvordan den opfører sig
når der lægges realistiske temp. varer i.
Om den omformer til termoboksen. En rigtig til formålet er nogle steder
ganske billig - og virkningsgraden af køl er stærkt afhængig af at der
virkelig er fuld spænding. Små Autoladere, man tar hvad man har, gir IKKE 12
volt forbundet til en køleboks - og køl virker derfor ikke helt så godt.
Tjek spændingen med et billigt multimeter. Kan i gi boksen 14 volt, som den
udmærket tåler, (spændingen i bilen når generatoren kører) - er det langt
bedre end 12 for ikke at tale om 11. noget med effekt = kvadratet på volt
eller deromkring.
God tur.
Sten