prygl hos jubii
Fra : Steinar

Dato : 02-07-01 20:11

er der nogen som ved generalt hvordan man designer sådan et
online-flash/database kampspil lige som jubii (http://prygl.jubii.dk). Man
kan se at de bruger ASP, fungerer flash godt med asp? Hvad tror I er
processen bagved sådan et spil?

på forhand tak

Steinar

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-07-01 20:40

On Mon, 2 Jul 2001 21:11:19 +0200, "Steinar"
<steinar@amagerkollegiet.dk> wrote:

> [...]
>online-flash/database kampspil lige som jubii (http://prygl.jubii.dk). Man
>kan se at de bruger ASP, fungerer flash godt med asp? Hvad tror I er

Min erfaring de gange, jeg (som serverside-nørd) har arbejdet sammen
med Flash-folk, har været, at man bruger en FrameAction
(LoadVariables, hed den), hvor man specificerer en URL, hvor man
henter data fra. Den data skal blot være i querystring-form, fx:
navn=Peter&alder=23
.... og så vil Flash æde de variable.

Ydermere kan man under LoadVariables-indstillingerne sætte, at
Flashfilen selv skal sende alle sine egne værdier ved samme omgang.

På den måde kan man lave noget Flash-sjov, hvor man indtaster noget
tekst, fx et postnummer. Ved LoadVariables sætter man så Flash til at
sende dette med. Resultatet bliver så, at Flash fx requester
URL?postnr=4000 . Herfra sørger man så at den URL returnerer noget
passende, fx:
bynavn=Roskilde
.... hvorefter man kan bruge "bynavn" på siden.

Det kan faktisk være ganske rart at være serverside-programmør på den
slags opgaver, idet man udelukkende behøver koncentrere sig om
funktionalitet og request/response-opbygning. Ikke noget rod med HTML,
struktur eller lignende.

--
- Pede
Professionel nørd