Skal vi føre kørebog ?
Fra : Firmaet

Dato : 04-04-07 13:26

Vi har et lille firma med 8 biler og en beskeden oms på 22mill som vi
kører fra hjemmeadressen. Er det virkeligt nødvendigt at føre kørebog
for alle biler, for at undgå at SKAT snyder og beskatter værdi af fri
bil for alle 8 biler ?

Fra : alexbo

Dato : 04-04-07 14:10

"Firmaet" <.@.> skrev

> [...]
> alle biler, for at undgå at SKAT snyder og beskatter værdi af fri bil for

Nej, hvis de er registreret til erhverskørsel skal man ikke føre kørebog.

Bemærkningen om at SKAT skulle snyde, fortæller mere om dit niveau end
SKAT's

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-04-07 15:12

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Nej, hvis de er registreret til erhverskørsel skal man ikke føre kørebog.

Er du sikker, når der nu er tale om hjemmeadressen? Det ville da i så fald
være meget nemt at anvende dem til privatkørsel.

Hilsen
Uffe

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-04-07 18:53

Uffe Kousgaard skrev:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
>
> Er du sikker, når der nu er tale om hjemmeadressen? Det ville da i så fald
> være meget nemt at anvende dem til privatkørsel.

Når køretøjerne er registreret til erhverv bortfalder
formodningsprincippet "privat brug hvis ikke bevist erhvervsbrug". Det
er dermed skattemyndigheden der skal ind og sandsynliggøre fri bil.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-04-07 14:00

"Firmaet" <.@.> skrev i en meddelelse news:ev05qm$6ib$1@aioe.org...
> [...]
> alle biler, for at undgå at SKAT snyder og beskatter værdi af fri bil for

Nej, der er ikke noget krav om at du skal føre kørebog.
Min revisor har dog anbefalet at jeg gør det alligevel, jeg driver også min
virksomhed fra min privatadresse, da Skat erfaringsmæssigt har et godt øje
til biler, der holder parkeret på en privatadresse. Med en kørebog kan man
hurtigt dokumentere at bilen kun bruges erhvervsmæssigt og dermed slippe for
at skulle bruge en masse tid på at diskutere med Skat.

Fra : Ralph

Dato : 05-04-07 15:10

"Firmaet" <.@.> skrev i en meddelelse news:ev05qm$6ib$1@aioe.org...
> Vi har et lille firma med 8 biler og en beskeden oms på 22mill som vi

Vi var i samme situation, lige bortset fra at firmaet IKKE lå ved privaten,
dels husdyrbrug, dels bogholderi, dels softwareudvikling, dels
computerservice med hjemmebesøg (sidstnævnte er mig).

Vi er tre ejere og havde alle momsfri (skattefri) firmabil, da SKAT begyndte
at interessere sig for os, blev mine to partnere beskattet 25%, mens jeg via
min kørebog kunne bevise at jeg havde startet hjemmefra privaten direkte ud
til dagens første kunde/eller ned til min programmør ca. 150 gange om året
og derfor IKKE er beskattet af firmabil.

Jeg overvejer nu alligevel at betale moms og skatten da min datter lige har
fået kørekort, så vi står af og til uden bil.

--
Ralph