efter knoppix ??
Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 04-04-07 21:39

Min datters bærebar har fået problemmer med windows.
og efter at hun har kørt en tid med knoppix cd'en er hun blevet glad for at
det bare kører, og ikke går ned hele tiden, men hun vil jo gerne have et
styreprogram indstaleret, og derfor spørger jeg her.

hvilket styreprogram skal vi kigge efter når vi har følgende prioriteter.

meget nem at indstalere.
ligne knoppix eller windovs som hun kender.
det ville være rart hvis det under indstalationen automatisk smed den gamle
windovs ud.
billig.
skulle kunne køre de der flas spil eller hvad det nu er de heder altså alt
det der smarte grafik der på sider for børn feks. gratisspil og oline.
nemt at vedligeholde.

ved det er mange krav, men vi er ikke så nørdet herhjemme.

hvis i mangler oplysninger så spørg endelig.

Jens

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 04-04-07 22:21

JENS ANDERSEN skrev:
> [...]
> styreprogram indstaleret, og derfor spørger jeg her.
>
> hvilket styreprogram skal vi kigge efter når vi har følgende prioriteter.

Jeg vil anbefale ukuntu eller kubuntu (hhv gnome og kde baserede) Jeg
mener knoppix er gnome så en ubuntu er sagen.

Efter installation så installer automatix2 da det gør det lettere at
installere ekstra codex'er og andet rart :)

ubuntu 7.04 re lige på trapperne og har noget øjegejl og andre lækre
funktioner.

/Andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-04-07 22:25

http://pclinuxos.com/page.php?7
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-04-07 22:48

On Wed, 04 Apr 2007 23:20:33 +0200
Andreas Lorensen <andlo@sodemark.dk> wrote:

> Jeg vil anbefale ukuntu eller kubuntu (hhv gnome og kde baserede) Jeg
> mener knoppix er gnome så en ubuntu er sagen.

Knoppix anvender KDE. Jeg vil derfor anbefale PClinuxOS. Se link i
tidligere indlæg.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-04-07 22:49

"JENS ANDERSEN" <gladfjernlortet1@mail.dk> writes:

> hvilket styreprogram skal vi kigge efter når vi har følgende prioriteter.
>
> meget nem at indstalere.
> ligne knoppix eller windovs som hun kender.

Du kan installere knoppix på harddisken - det skulle køre ok.

Flash skulle vist også køre ok.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-04-07 23:10

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du kan installere knoppix på harddisken - det skulle køre ok.

Det kan man godt. Men jeg tror at man får mindre bøvl med at installere
Kubuntu. Kubuntu er lidt nemmere at opgradere senere.

--
Niels

Fra : Per Jørgensen

Dato : 05-04-07 06:10

Niels Elgaard Larsen skrev:

> Det kan man godt. Men jeg tror at man får mindre bøvl med at installere
> Kubuntu. Kubuntu er lidt nemmere at opgradere senere.

Jeg havde mine problemer omkring dette problem, da jeg også havde en ven
der gerne ville bruge Linux istedet for windows.

Og generelt som skrevet tidligere Ubuntu.
Men der er Gnome standarten, så derfor for at ligne noget fra tidligere
- ville Kubuntu nok være på sin plads.
Dog mener jeg nu også at Knoppix kan bruges til installation på harddisken!

Per

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-04-07 08:42

JENS ANDERSEN wrote:
> hvilket styreprogram skal vi kigge efter når vi har følgende prioriteter.
>
> meget nem at indstalere.
> ligne knoppix eller windovs som hun kender.

Om noget "ligner" knoppix eller windows er jo subjektivt. De fleste
systemer nu om dage har jo en mus, en desktop og et filsystem, så
potentielt ligner de jo alle hinanden. MacOS X ligner jo også Windows på
den måde.
Hvis hun syntes Knoppix ligner Windows, så er hun jo nok ikke så kræsen.
.... og det er jo godt.

> det ville være rart hvis det under indstalationen automatisk smed den gamle
> windovs ud.

Ork... det kan de fleste systemer vist klare. Windows måske undtaget ...
den er vist bedst til at smide andre systemer ud :)

> billig.

Alt andet end windows og MacOS :)

> skulle kunne køre de der flas spil eller hvad det nu er de heder altså alt
> det der smarte grafik der på sider for børn feks. gratisspil og oline.
> nemt at vedligeholde.

Du finder ikke noget andet end Windows, der generelt kan køre
Windows-spil. Sådan er det bare. Hvis du snakker om online
flash-baserede spil, så virker det selvfølgelig på alt hvad der har en
tilpas nu version af flash - inkl. Linux.

Men jeg vil som sædvanelig anbefale folk at installere en Ubuntu. (eller
nu du er vant til Knoppix, så måske en "Kubuntu") ... vent et par uger
og den nyeste version "7.04 Feisty Fawn" er udgivet.

http://www.ubuntu.com/

Peter

Fra : Lyrik XP on MAC

Dato : 05-04-07 12:19

"JENS ANDERSEN" <gladfjernlortet1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligne knoppix eller windovs som hun kender.
> det ville være rart hvis det under indstalationen automatisk smed den
++++++++++++++++
Du burde tilføje følgende prioritet:
Styresystemet skal være kompatibelt med hardwaren i den bærbare PC.
Jeg vil anbefale dig at søge på den bærbares navn +Linux på Google for at
finde ud af det.
Du kan komme frygteligt galt afsted ellers.
Især er trådløs internetkort i PC-en et stort problem i Linux.
Er der trådløst internet må du nødvendigvis sikre dig at det styresystem du
vælger kan bruge det.

Opgiv at installere Knoppix permanent. Det er for nørder. knoppix er for
øvrigt Debian-Linux så vidt jeg ved. Men den er optimeret for live-kørsel,
så der henvises til "ægte Debian" hvis den skal installeres.
Debian er for øvrigt også for nørder.

Sikreste valg efter mine egne forsøg med min bærbare med trådløst
Belkin-kort er Ubuntu.
Ingen af de andre jeg prøvede kunne få trådløst internet op at køre med
dette kort.
Linux er meget svag med trådløse netkort.
Men den er "Afrika-negerhyttebrun" på skrivebordet. Nørder kan dog tweake
den til mere nordisk-blåt skrivebord.
Der er lavet et andet skrivebord og udseende til den under navnet "Kubuntu".
Den har jeg imidlertid ikke prøvet.
Men skønhedsfejlen til trods er Ubuntu det sikreste valg for en af os
almindelige mennesker med neger-IQ.

Husk at skrive ethvert brugernavn og password du møder op på et stykke
papir. Du får brug for dem.
Pas på at i nogle Linuxinstallationer bliver du bedt om et password,
hvorefter CURSEREN IKKE!! Bevæger sig når du skriver det. Men den
registrerer det alligevel!!
Jeg har et par gange, hvor jeg prøvede det for første gang, stået med en
maskine jeg ikke kunne bruge efter install fordi jeg havde fået rodet rundt
i passwordet. Nogen gange er der 2.

Det skete på denne måde:
jeg skrev password, men opdagede at kurseren ikke bevægede sig. Så skrev jeg
noget andet. men kurseren bevægede sig stadigvæk ikke. Så trykkede jeg
videre-og den havde registreret alle de tegn jeg havde skrevet uden at
kurseren bevægede sig! Dem kunne jeg selvfølgelig ikke rekonstruere, så
maskinen nægtede at starte op. Intet at gøre. jeg kunne i hvert fald ikke
redde den.

Sikrest er UBUNTU. Den er skrevet for at negre i en hytte kan komme på
nettet.)) Kun 1 password så vidt jeg husker.

Bare mine 25 øre. Hilsen
Jens
MAC OS X Tiger.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-04-07 12:40

Lyrik XP on MAC <lyrik wrote:
> [...]
> Sikrest er UBUNTU. Den er skrevet for at negre i en hytte kan komme på
> nettet.)) Kun 1 password så vidt jeg husker.

Nej den er ej... Den er skrevet for at den bare virker for alm. brugere
og så har den samtidig den egenskab at den nedenunder er ligeså rar at
arbejde med som Debian for teknikkere.

.... men jeg kan da høre på dig at nyheden om at
lille-sorte-sambo-retorik blev politisk ukorrekt for en hel del år siden
ikke er nået forbi dig endnu

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-07 12:43

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> lille-sorte-sambo-retorik blev politisk ukorrekt for en hel del år

Jamen, Samba er da både negerboller og noget nørdnowet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 05-04-07 15:13

Lyrik XP on MAC <lyrik wrote:
SKIP

> [...]
> maskine jeg ikke kunne bruge efter install fordi jeg havde fået rodet rundt

Ved installation af Linux bliver man bedt om at definere password for root.
Når man indtaster det valgte password bliver bliver det "repeteret" med
asterixer (*), og man bliver bedt om at gentage password.
Ved installationen skal man også oprette mindst én user med et password
for hver.
Disse paswords (og usernavne) skal man selvfølgelig skrive ned.
Andre passwords end dem man selv har valgt bliver man akdrig bedt om.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Kent Friis

Dato : 05-04-07 16:17

Den Thu, 05 Apr 2007 14:13:21 +0000 skrev Jørgen Heesche:
> [...]
> Når man indtaster det valgte password bliver bliver det "repeteret" med

Det gælder kun defekte distroer. At skrive password'et med *** er et
sikkerhedshul.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 05-04-07 20:42

Kent Friis wrote:

> Det gælder kun defekte distroer. At skrive password'et med *** er et
> sikkerhedshul.

Folk, der lægger stor vægt på sikkerhed, siger den påstand er noget vrøvl.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-04-07 22:03

Jørgen Heesche wrote:

> Folk, der lægger stor vægt på sikkerhed, siger den påstand er noget vrøvl.

Ja, det kommer da ihvertfald meget an på hvilken sammenhæng det er i.
Jeg har meget svært ved at se at det skulle være et sikkerhedshul i
forbindelse med at installere en Linux. ... i så fald, så er det også et
sikkerhedshul at gøre det på en maskine du ikke selv har bygget.

Men det er da rigtigt at informationen om hvor mange tegn der er i et
password er et godt skridt på vejen imod at gætte det... men hvilket
alm. scenarie forkommer det information i uden at man også har selve
passwordet??

Peter

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 05-04-07 21:24

Kent Friis wrote:
> Det gælder kun defekte distroer. At skrive password'et med *** er et
> sikkerhedshul.
>
> Mvh
> Kent

Hejsa,
Gider du uddybe dit udsagn ?

/Martin

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 05-04-07 21:57

Martin M. Pedersen wrote:

> Hejsa,
> Gider du uddybe dit udsagn ?

Antallet af stjerner afslører længden på et password. Det kunne måske
gøre det en anelse lettere at cracke et password.
Men påstanden om defekte distroer er ikke rimelig.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 05-04-07 22:04

Jørgen Heesche skrev:
> Antallet af stjerner afslører længden på et password. Det kunne måske
> gøre det en anelse lettere at cracke et password.
> Men påstanden om defekte distroer er ikke rimelig.

Enig. Man kan også høre antallet af tasteslag.
Og er man så tæt på har man også mulighed for at montere en
keyboard-logger.

/A

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 07-04-07 09:49

Lyrik XP on MAC wrote:

> Linux er meget svag med trådløse netkort.

Ej, det er altså noget vrøvl!

Men, det var meget af det øvrige du skrev iøvrigt også, så...

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I don't say this lightly. However, I really think that the U.S. no longer
is classifiable as a democracy, but rather as a plutocracy.
- H. Peter Anvin

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 05-04-07 20:43

Mange tak for de mange og hurtige svar.

tror vi prøver en ubuntu.

Jens

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-04-07 22:04

JENS ANDERSEN wrote:
> Mange tak for de mange og hurtige svar.
>
> tror vi prøver en ubuntu.

et godt råd... hvis I ikke har meget travlt, så vent lige 14 dage, så
kommer der en ny version.

Peter

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 06-04-07 10:31

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse
> et godt råd... hvis I ikke har meget travlt, så vent lige 14 dage, så
> kommer der en ny version.

jeps vil vi gøre

Jens