Musicator eller Cubase på Linux?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-07 08:40

Hej alle

Jeg har en lidt ældre Intel-pc (2 GHz angiver ca. niveauet) som
jeg bruger til backup og til at køre Musicator på - et program
til at lave bl.a. midimusik med og som samarbejder med et
tilsluttet keyboard (altså synthesizerkeyboard).

Findes der et program der kan køre under Linux og lave det samme?
Jeg har en Ubuntu-cd som er imponerende nem at installere og som
sætter pc'en op med det der er nødvendigt, og jeg har ikke p.t.
planer om at forske meget i Linux selv om jeg af og til overvejer
det.

--
Bertel

Fra : Per Jørgensen

Dato : 03-04-07 10:19

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> sætter pc'en op med det der er nødvendigt, og jeg har ikke p.t.
> planer om at forske meget i Linux selv om jeg af og til overvejer

Hej Bertel.

Under Linuxin har jeg set at der var nogle der snakkede om musikstudier
ala Cubase mm til Linux (Men det er en af grundene til jeg har en
Windåse stående derhjemme endnu)

MEn her er linket til Linuxin
http://www.linuxin.dk/forum/index.php?ops=linuxin&fmode=vis&visid=25786&grid=4

Så er det bare at prøve dig frem!

Per Jørgensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-04-07 15:56

On Tue, 2007-04-03 at 09:40 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> sætter pc'en op med det der er nødvendigt, og jeg har ikke p.t.
> planer om at forske meget i Linux selv om jeg af og til overvejer

Applications->Add/Remove...->Search->midi

Jeg bruger selv rosegarden...hvilken syntesizer har du?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-07 16:06

Christian E. Lysel skrev:

> Applications->Add/Remove...->Search->midi

Okay, det skal prøves.

> Jeg bruger selv rosegarden...hvilken syntesizer har du?

En Casio CTK 630 - en ældre model.

--
Bertel

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-04-07 20:16

On Tue, 2007-04-03 at 17:05 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Okay, det skal prøves.

Det er faktisk for nemt. :)

> En Casio CTK 630 - en ældre model.

Den har den ikke MIDI banken til, men istedet Casio MT 540.
Men hvis du har en manual med MIDI koderne, kan du selv lave banken.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-07 20:44

Christian E. Lysel skrev:

> Den har den ikke MIDI banken til, men istedet Casio MT 540.
> Men hvis du har en manual med MIDI koderne, kan du selv lave banken.

Musicator 'ved' ikke hvilket keyboard det er. Det står angivet
som noget med MPU<nogle koder>.

--
Bertel

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-04-07 20:26

On Tue, 2007-04-03 at 21:44 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:
> Musicator 'ved' ikke hvilket keyboard det er. Det står angivet
> som noget med MPU<nogle koder>.

Rosegarden, kan have stor viden om synthen, dvs. hvilke instrumenter der
sidder hvor. Jeg har en Roland XV-5080 som den ikke har kendskab, men
nogle af de gamle synther minder om den, plus nogle moduler (som
"merges" ind i banken).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-07 21:23

Christian E. Lysel skrev:

> Rosegarden, kan have stor viden om synthen

Jeg installerede Ubuntu, og det var ganske rigtigt nemt at få
installeret Rosegarden. Men den kunne ikke genkende noget som
helst af hardwaren, så jeg droppede det og er i gang med at
reinstallere Windows XP (som pc'en trængte til alligevel).

XP og Musicator kan jeg betjene med begge hænder bundet på ryggen
(sådan billedligt talt), så det er begrænset hvor meget tid jeg
vil bruge på Linux.

--
Bertel

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-04-07 21:43

Bertel Lund Hansen wrote:
> Findes der et program der kan køre under Linux og lave det samme?

Som andre har sagt... rosegarden (også kaldet rosegarden4) er et
udemærket sequencerprogram, men det er ikke super til node-notation. I
de seneste versioner (1.5.1) har det dog et ret kraftfuldt interface til
GNU Lilypond, hvis man bruger et rigtigt.

Peter