Disk flytning/kopiering
Fra : Klaus

Dato : 01-04-07 19:40

Hej

jeg har en bærbar (en HP nx7000) hvor jeg har købt en ny hard disk til
og 1 Gb ram. Den nye disk er væsentlig større end den gamle, så jeg
tænkte at jeg måske kunne have både min Fedora og en Windows - for det
sker desværre af og til at jeg f.eks. skal på trådløse netværk hvor de
har noget activeX fims, som en Linux-Firefox ikke så godt kan spise. Der
er også nogle enkelte opgaver, som jeg stadig skal arbejde med i windows.

Som jeg ser det er der to forskellige muligheder:
1. Jeg bruger f.eks. g4u til at skabe et aftryk af den gamle disk og så
spoler jeg det ind på den nye disk. Derefter kan gParted vel klare at
skabe lidt plads til min Fedora.

1a. Jeg har faktisk installeret Fedora på den nye disk så måske kan man
skabe en ekstra partition hvor aftrykket spoles ind på. Men det går nok
ikke for der er jo noget med boot records og sådan...

2. Jeg spoler aftrykket ind på en eller anden virtuel maskine (måske det
der tiltaler mig mest). Men hvilken virtuel skal/kan man anvende med
bedst resultat? Jeg kunne foretrække xen, men kender det ikke
ordentligt. VmWare har jeg tidligere brugt og synes godt om. Findes der
andre muligheder?

/Klaus

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 02-04-07 00:10

Klaus wrote:
> [...]
> bedst resultat? Jeg kunne foretrække xen, men kender det ikke
> ordentligt. VmWare har jeg tidligere brugt og synes godt om. Findes der

Der er tar backup med perserved rights?

tar --preserve --atime-preserve --exclude=/dev/*,/media/* -cvvO / | tar
-xvvf - -C /media/new_and_faster_hd