Jehovas Vidner er ikke kristne
Fra : Cyril Malka

Dato : 26-03-07 15:26

Den ortodokse kirke og teologi forstår udmærket at skelne mellem, hvad
der er kristen lære, og hvad der ikke er... Læs resten her:
http://www.religion.dk/religionsdebatten:ktg=kristendom:aid=326290

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
http://www.nytestamente.org
.... You miss 100% of the shot you don't make

Fra : Martin Andersen

Dato : 26-03-07 16:20

Cyril Malka wrote:
> Den ortodokse kirke og teologi forstår udmærket at skelne mellem, hvad
> der er kristen lære, og hvad der ikke er... Læs resten her:
> http://www.religion.dk/religionsdebatten:ktg=kristendom:aid=326290

Nu er jeg ingen autoritet på området, men jeg skulle mene at den eneste person
der i princippet kunne afgøre det spørgsmål var Jesus. Om man så tror på ham
eller ej.

Når nogen snakker om "rigtige" og "forkerte" kristne kan jeg godt lide at
henvise til hvor mange forskellige slags der egentligt er. Det er klart at ingen
af dem mener de selv tager fejl, ellers ville de næppe holde troen, men hvorfor
kan de ikke se på den forskel der nu engang eksisterer i fortolkningen af, og
definitionen af hvad der er, kanon og komme frem til konklusionen at der for dem
alle (uden undtagelse), er tale om en vandrehistorie de har udråbt til de facto
standard? Alternativet svarer til at tale om hvad der er "rigtige bøger" eller
"rigtige film" fordi man ikke selv bryder sig om nogle genrer.

Dermed vil jeg ikke underkende deres værdi som sikkert er reel for nogen.

Kristne: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations
Generelt: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_religions

Fra : Soeren

Dato : 26-03-07 17:01

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Den ortodokse kirke og teologi forstår udmærket at skelne mellem, hvad
> der er kristen lære, og hvad der ikke er... Læs resten her:
> http://www.religion.dk/religionsdebatten:ktg=kristendom:aid=326290

Kommentar af den ortodokse præst Poul Sebbelov.........................og
det tror Cyril Malka på!

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-03-07 20:10

Soeren skrev i news:4607ee60$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk

[ ... ]
> det tror Cyril Malka på!

Medlemerne af Malka-sekten tror på alt hvad de mener kan sætte kristendommen
i et dårligt lys!

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Poul Nielsen

Dato : 27-03-07 23:13

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Soeren skrev i news:4607ee60$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk
>
> [ ... ]
>
> Medlemerne af Malka-sekten tror på alt hvad de mener kan sætte
> kristendommen i et dårligt lys!

Jamen Malka var det ikke ham der som signatur i sine indlæg havde dette her:
"en af disse mørkets kræfter"

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-03-07 09:55

Poul Nielsen skrev i news:46099692$0$90267$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Jamen Malka var det ikke ham der som signatur i sine indlæg havde dette
> her: "en af disse mørkets kræfter"

Det husker jeg helt ærligt, ikke noget om.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-03-07 23:31

> [...]

> Den ortodokse kirke og teologi forstår udmærket at skelne mellem, hvad
> der er kristen lære, og hvad der ikke er... Læs resten her:

Hvad mener du selv, halvjøde? Eller du har måske så travlt med at overleve
din grimme, fede ko(ne), at du alene kan afse tid til at poste ukommenterede
links?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bæ nni

Dato : 27-03-07 17:59

Jens Bruun wrote:
> [...]
> din grimme, fede ko(ne), at du alene kan afse tid til at poste ukommenterede

kan _du_ godt li opmærksomhed....

--
Bæ9

korrekte hanner ka tåle det hele

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-07 18:41

"Bæ" <ude@f.drift> skrev i en meddelelse

> kan _du_ godt li opmærksomhed....

Nu forudsætter jeg, du stiller et spørgsmål herover. Har jeg ret i det, er
svaret "ja". Jeg tror, de fleste, der skriver på usenet, gør det for at få
opmærksomhed på ét eller andet plan. Forskellen på dig og de fleste andre
skribenter er, at du åbenlyst ikke har noget budskab andet end ønsket om
opmærksomhed. Sådan lidt "se mig, mor!"-agtigt. Kan du se forskellen, Bæ?

(Tegnet til sidst i sætningen herover indikerer, at jeg stiller dig et
spørgsmål. Jeg har mine grumme mistanker om, hvorfor du ikke ved noget så
indlysende, men lad det nu ligge.)

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bæ nni

Dato : 27-03-07 19:03

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> (Tegnet til sidst i sætningen herover indikerer, at jeg stiller dig et
> spørgsmål. Jeg har mine grumme mistanker om, hvorfor du ikke ved noget så

nejnej - fortæl fortæl

Fra : Bekan

Dato : 27-03-07 16:53

Cyril Malka wrote:
> Den ortodokse kirke og teologi forstår udmærket at skelne mellem, hvad
> der er kristen lære, og hvad der ikke er... Læs resten her:
> http://www.religion.dk/religionsdebatten:ktg=kristendom:aid=326290

Nu ved jeg ikke hvad du selv synes om denne artikel, Cyril, da du har for
vane at bruge alt hvad kan gi dig et par kilometer.

Men i det store og det hele synes jeg Poul Sebbelov præcenterer /nogle/
synspunkter som er fornuftige og holdbare.

Andre er knapt så.

I min optik er der ikke et eneste etableret kirkesamfund eller trossamfund
hvor medlemmerne uden forbehold kan slå fast at det udelukkende er bygget på
kristne værdier, og hvis vi vender den om, så kan der igenlunde
generaliseres og siges at ingen i et givent kirkesamfund ikke er reelt
kristne mennesker.

For mig er dette noget der udelukkende har med det enkelte individ at gøre,
og dettes forhold til deres skaber.

Så bare glem alt om generalisering mht kirkesamfund, sekter, trossamfund -
det er den enkelte det drejer sig om.

--

Artiklen herunder.
---------------

Annika Hvithamar (AH) har nyligt udgivet en lærebog i kristendom. Den
omtales i Kristeligt Dagblad den 22. marts, bl.a. fordi AH skriver om
Jehovas Vidner, som om de var kristne, og er blevet kritiseret herfor.
Den videnskabelige metode, der ligger bag AH’s bog, består i at tage enhvers
udsagn om tro for pålydende, således at bestemmelsen af, hvorvidt en person
eller en trosretning er kristen, beror på om de selv kalder sig kristne.

(Kommentar: Denne 'videnskabelige' metode er bare altfor ofte anvendt.)

Metoden kan diskuteres. Jeg har imidlertid stor respekt for AH’s arbejde og
skal ikke anfægte hendes overvejelser. Men i K.D. fremsætter forfatteren en
påstand, som er det rene vrøvl. Til forsvar for sin relativistiske metode
hævder AH bl.a., at ”for en russisk ortodoks hører de (Jehovas Vidner) til
protestanterne.”

En menigsløs generalisering! Det er muligt og endog tænkeligt, at AH i
Rusland har mødt mennesker, som er fuldkommen uvidende om de trosmæssige
skillelinier i Vesten, og som derfor anbringer alle i samme pulje af
protestanter. Noget lignende kan man støde på blandt vestlige troende, som
mener at vide, at ortodokse kristne nok er en slags jøder eller overvintrede
platonikere.

På uvidenhed og fordomme kan man imidlertid ikke basere gyldige udsagn.
Tillad mig derfor, som ortodoks troende og præst, at slå fast, at den
ortodokse kirke og teologi udmærket forstår at skelne, hvad der er kristen
lære, og hvad der ikke er. Vi betragter såvel protestanter som katolikker
som kristne og har derfor kirkeligt samarbejde med disse. Det falder os
derimod ikke ind at slå luthersk kristentro i hartkorn med Jehovas Vidner,
uanset hvad folkelige fordomme måtte mene herom.

Hvad angår Jehovas Vidner, tilfører det ikke denne ukristelige sekt nogen
som helst kristelig autoritet eller troværdighed, at de selv påberåber sig
navn af kristne. Heller ikke selv om deres påstand gøres til genstand for
videnskabelige udgivelser.

Poul Sebbelov

Fra : Vidal

Dato : 27-03-07 18:06

Bekan wrote:

> Nu ved jeg ikke hvad du selv synes om denne artikel, Cyril, da du har for
> vane at bruge alt hvad kan gi dig et par kilometer.

Hvis jeg kender Cyril ret, har han selv skrevet
artiklen, og det er sandsynligvis hans hjemmeside,
den er på.

Så mit gæt er, han synes den er pragtfuld.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 27-03-07 19:06

Vidal skrev:
> Hvis jeg kender Cyril ret, har han selv skrevet
> artiklen, og det er sandsynligvis hans hjemmeside,
> den er på.

"Hvis jeg kender..." -> Det gør du så altså ikke.

Et klik på linket til artiklen ville fortælle, at det var "Poul
Sebbelov" der havde forfattet artiklen.

Hvem der ejer siden www.religion.dk:
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=religion.dk

> Så mit gæt er, han synes den er pragtfuld.

Kunne det være tilladt at linke til *informative* artikler, også uden
nødvendigvis at være 100% enig med en forfatter?

Men her ser vi jo tydeligt den konflikt du må befinde dig i. Med typisk
kristen elegance som en elefant i en glasbutik er det jo et godt
spørgsmål om nogen kan være for bare fordi vedkommende ikke er imod,
eller hvorvidt personen er imod bare fordi der ikke erklæres fuld støtte.

"Den, der ikke er imod os, er for os." Markus 9:40
"Den, der ikke er med mig, er imod mig" Matt. 12:30

Så problemet ses - i fuldt flor.

Henrik, Dianalund
Jeg beskyttes ikke af Spamfighter, men af min sunde fornuft.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-03-07 19:33

Henrik Vestergaard skrev i news:46095CEE.5070805@gmx.net

[ ... ]
> Men her ser vi jo tydeligt den konflikt du må befinde dig i.

Konflikten er ganske enkelt at Cyril har bragt sig selv i en situation hvor
han er helt utroværdig når det handler om noget med NT, kristne og
kristendom.

Og det gavner ikke dig at du kritikløst støtter ham

Fra : Vidal

Dato : 27-03-07 20:30

Henrik Vestergaard wrote:

> "Hvis jeg kender..." -> Det gør du så altså ikke.

Som jeg også korrigerede 5 min. efter.

> Et klik på linket til artiklen ville fortælle, at det var "Poul
> Sebbelov" der havde forfattet artiklen.
>
> Hvem der ejer siden www.religion.dk:
> http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=religion.dk

I stand corrected.

> Kunne det være tilladt at linke til *informative* artikler, også uden
> nødvendigvis at være 100% enig med en forfatter?

Jeg var for hurtigt ude og sikkert også for
fordomsfuld. Sporene skræmmer.

> [...]
> spørgsmål om nogen kan være for bare fordi vedkommende ikke er imod,
> eller hvorvidt personen er imod bare fordi der ikke erklæres fuld støtte.

Ja, øhh måske, afhængig af hvad du mener, jeg
må påberåbe mig manglende forstand, kan jeg få
det på stavepladen?

> "Den, der ikke er imod os, er for os." Markus 9:40
> "Den, der ikke er med mig, er imod mig" Matt. 12:30
>
> Så problemet ses - i fuldt flor.

Måske, se ovenfor.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-07 03:25

"Henrik Vestergaard" skrev i en meddelelse:

> "Den, der ikke er med mig, er imod mig" Matt. 12:30

Dette er et citat fra George Gush + hans hale Anders Fjog.
Sidstnævnte bebrejder folket, at der snakkes for meget
religion i offentligheden!

-- Ib

Fra : @

Dato : 30-03-07 05:56

On Fri, 30 Mar 2007 04:25:01 +0200, "Ib Baagøe"
<ib-baagoeSNABELprivat.dk> wrote:

>Dette er et citat fra George Gush

nej det er det aldeles ikke

det er derimod Bush der citerer fra biblen

/Albert Camus/

Fra : Vidal

Dato : 27-03-07 18:12

Bekan wrote:

> Nu ved jeg ikke hvad du selv synes om denne artikel, Cyril, da du har for
> vane at bruge alt hvad kan gi dig et par kilometer.

Nå, ok jeg burde nok have læst hele dit
indlæg igennem.

--
Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bekan

Dato : 07-04-07 22:53

Vidal wrote:

> Nå, ok jeg burde nok have læst hele dit
> indlæg igennem.

Hvad så?

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 27-03-07 21:17

On 27 Mar., 00:30, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Hvad mener du selv, halvjøde? Eller du har måske så travlt med at overleve
> din grimme, fede ko(ne), at du alene kan afse tid til at poste ukommenterede
> links?

Du er modbydelig, frastødende - og vældigt hadefuld.
Kunne du ikke få dig et nyt efternavn, så jeg er fritaget for at hedde
det samme, som dig ?

Niels Bruun.

Fra : Vidal

Dato : 27-03-07 21:26

Niels_Bruun@yahoo.dk wrote:

> Kunne du ikke få dig et nyt efternavn, så jeg er fritaget for at hedde
> det samme, som dig ?

Kunne du ikke bare kalde dig f.eks. Patruljen?

--
Venlig hilsen,

Villy dalsgaard

Fra : Bæ nni

Dato : 27-03-07 21:33

Vidal wrote:

> Kunne du ikke bare kalde dig f.eks. Patruljen?

ku du ikke bare holde kaje

Fra : Bæ nni

Dato : 27-03-07 21:29

Niels_Bruun@yahoo.dk wrote:

> Du er modbydelig, frastødende - og vældigt hadefuld.
> Kunne du ikke få dig et nyt efternavn, så jeg er fritaget for at hedde
> det samme, som dig ?
>
> Niels Bruun.

LOL - jensemanden er absolut en grimmer ka'l. Men ha ikke ondt af cyril.
han holder sig sandelig heller ikke tilbage.....

joda - inderneddet er et farligt sted - ude i virkeligheden kan
afvigerne ikke begå sig og vise deres værste sider, så blir de hældt bag
tremmer, men på inderneddet..... fordelen er dog at her ka de ikke slå
på dig eller jage knive i dig eller det der er værre. Men velkommen til
byens mest skumle kvarter!

det var måske jens bruun der var inspiration til sangen om afrydderen på
McD, du ved, ham der fik for lidt....

*VKL*

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 27-03-07 22:05

On 27 Mar., 22:25, Vidal <v...@webspeed.dk> wrote:

> Kunne du ikke bare kalde dig f.eks. Patruljen?

Jeg har altid underskrevet mig Bruun.Så hvad er du i tvivl om ?
Jeg har fortalt, hvor jeg bor, hvad jeg laver etc. At nogen har været
nødt til at mene, alt muligt andet illustrerer måske netop ret præcist
- deres besvær.

Niels Bruun.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 27-03-07 22:09

On 27 Mar., 22:28, Bæ nni <u...@f.drift> wrote:

> [...]
> byens mest skumle kvarter!
>
> det var måske jens bruun der var inspiration til sangen om afrydderen på

Jow. Benny -
Cyril Malka har forbavset mig i den grad, da jeg stiftede bekendtskab
med ham første gang. Her på usenet.
Jeg havde forventet noget andet. Og den del kan man somend godt
tillade sig at kritisere. Men at kalde ham - halvjøde etc, det er
pinlig middelalderstil ligefrem -

Venlig hilsen Niels Bruun.