Johs Aagaard er død
Fra : Poul Nielsen

Dato : 24-03-07 11:45

En af dansk kirkelivs mest kontroversielle skikkelser er gået bort, han
grundlagde dialogcentret i 1972 og gjorde de kristne i DK opmærksom på at
den Lutherske tro ikke varer evigt, al den stund at nye religiøse bevægelser
strømmer ind over det ganske land. Han afslørede mange plattenslagere, ingen
nævnt ingen glemt. Men til regnskskabet hører og så at han bekæmpede visse
bevægelser ud over det rimelige. I 1982 udkom Kaare P. Johannesen med bogen
"Bavianer" hvori en lang række kultur personligheder blev hængt ud. Blandt
andet Johs Aagaard, der stævnede Johannesen og vandt uretmæsssigt IMHO,
da han IMHO kun fortalte sandheden omend i et farvet lys. Jeg havde selv den
store ære at møde den store mand der trods af sit bryske udseende havde et
varmt hjerte i sig, om ham kan jeg vist sige at han var en værdig
repræsentant sin kristne tro. Aagaard havde mange fejl men de var intet i
forhold til hans mange talenter, en stor mand er gået bort.

MVH Poul Nielsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-03-07 18:47

Poul Nielsen wrote:
> [...]
> var en værdig repræsentant sin kristne tro. Aagaard havde mange fejl
> men de var intet i forhold til hans mange talenter, en stor mand er

Tja, det er da selvfølgelig trist at han er død og religionsdebatten således
er blevet en vægtig stemme mindre, men jeg må samtidig give dig ret i at
hans såkaldte "dialogcenter" dog næppe kan siges at have været udtryk for
egentlig dialog, men snarere en ret ensidig fordømmelse af alle andre
opfattelser end Aagard og konsorters egne, snævre Kristendomsfortolkninger:
Netop dette har jeg altid været kritisk overfor, da projektet således
udelukkende synes at have gået på at nedgøre andre religiøse opfattelser med
slet skjult henblik på indirekte at fremme sin egen, hvilket jeg synes er en
ret ærgelig måde at bedrive kristen missionsvirksomhed på, da denne ret
kedelige taktik ganske uvilkårligt skader eens eget, oprindeligt positive
budskab.

(Det ville vel i ren forretningssammenhæng svare til at man for at sælge et
bestemt produkt som virksomhed i stedet for retteligt at reklamere for sig
selv udelukkende benyttede sig af producere negativ reklame og
smædekampagner rettet imod andre, konkurrerende firmaer, hvilket - måske
sigende nok - faktisk ikke engang er lovlig markedsførsel i en ellers i
sagens natur MEGET kynisk indrettet kapitalistisk forretningsverden!)

Anders Peter Johnsen

Fra : struer

Dato : 25-03-07 06:43

On 24 Mar, 19:47, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
> ret ærgelig måde at bedrive kristen missionsvirksomhed på, da denne ret
> kedelige taktik ganske uvilkårligt skader eens eget, oprindeligt positive

Ja, den ulige fundamentale tangegang i hver kristen kirkesamfund
prøvede Ågård med det økumeniske værktøj at gøre alle kirkesamfund til
en kirke, nedbryde kirkers morale ved at plante den økumeniske
usandhed i mennesker og derved forandre hver enkelt kristens tro på en
enighed der ikke eksistrer i Jesus regi, men kun er et resultat af den
økumeni teologi.

http://www.dci.dk/?artikel=1283

citat af Ågård

Kirkens enhed består altså ikke i at fjerne de afgørende historiske,
teologiske indsigter, men i at indse, at de hører sammen symbiotisk.
Vi lever af hinanden, og derfor bør vi også leve for hinanden. Det er
sand økumeni. Vi er forskellige, og derfor hører vi sammen. Det er
teologisk visdom. Det hedder "forsonet mangfoldighed" i moderne
økumenisk sprogbrug - en glad accept af de mange forskelle, der ikke
udelukker hinanden, men hører sammen, og som hver på sin vis giver
hinanden mening.
-----------------------------

Stik imod den Økumeniske usandhed om ulige fældesskab i en ulige tro,
kom Jesus med sandheden, formaner alle til enighed i samme tro og alle
der ikke tror på sandheden har ikke fællesskab med sandheden .

Man kan så sige, at Ågård ikke ligefrem prøvede at fremelske sandheden
ved at sige, at alle ulige trosretninger er sandheden når de accepter
hverandre tro på økumenisk grundlag.

Erik

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-03-07 00:19

struer wrote:

> [...]
> kom Jesus med sandheden, formaner alle til enighed i samme tro og alle
> der ikke tror på sandheden har ikke fællesskab med sandheden .

Kære Erik Larsen: Prøv lige at nærlæse Aagaards ord, da du aldrig bør
tilskrive død og dermed umælende mand direkte løgn:

"Kirkens enhed består altså _IKKE_ i at fjerne DE AFGØRENDE HISTORISKE,
TELOGISKE INDSIGTER..."

(Hermed formodentlig ment: Luthers evangeliske tro!)

> Man kan så sige, at Ågård ikke ligefrem prøvede at fremelske sandheden
> ved at sige, at alle ulige trosretninger er sandheden når de accepter
> hverandre tro på økumenisk grundlag.
>

> Erik

Dèt er såmænd udelukkende _DIN_ EGEN tolkning af Aagaard, som jeg ikke
rigtig finder baseret på, endsige på nogen måde dokumenteret i, mandens eget
vidnesbyrd.

Nok bør man helt sikkert være kristeligt kritisk overfor hverandre, men vogt
dig dog alligevel for sådanne "billige svinere" af afdøde, hvis du
overhovedet fatter noget begreb om tilbørlig medmenneskelig, endsige
næstekærlig, kristen respekt!

Om så Aagaard havde været paven selv, så ville det alligevel svært kunne
retfærdiggøres at du hermed tilskriver manden holdninger, som han dog ifølge
min viden ALDRIG NOGENSINDE har gjort sig til talsmand for!

Styr dig nu lige, hva'?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bekan

Dato : 07-04-07 22:44

Anders Peter Johnsen wrote:
[...]
> [...]
> HISTORISKE, TELOGISKE INDSIGTER..."
>
> (Hermed formodentlig ment: Luthers evangeliske tro!)

Du burde opgradere din nærlæsning. Man kan formode meget ud fra de ord.

Er dét et Aagaard citat?

> Dèt er såmænd udelukkende _DIN_ EGEN tolkning af Aagaard, som jeg
> ikke rigtig finder baseret på, endsige på nogen måde dokumenteret i,
> mandens eget vidnesbyrd.

Hvis det vitetrligt er et Aagaard citat (ovenover) så kan man kun give Erik
ret.

Tja, har han ikke det?

Fra : struer

Dato : 26-03-07 10:16

> [...]
> TELOGISKE INDSIGTER..."
>
> (Hermed formodentlig ment: Luthers evangeliske tro!)

Det er rigtigt, ingen glemer at den Luthers evangeliske tro er
afhoppet fra Katolismen, men Økumeni skal danne en FREMTIDENS fældes
tro for alle kirker.

> Dèt er såmænd udelukkende _DIN_ EGEN tolkning af Aagaard, som jeg ikke
> rigtig finder baseret på, endsige på nogen måde dokumenteret i, mandens eget
> vidnesbyrd.

Du ved da ikke noget om Økumeni og Det Økumeniske Fællesråd hvor
Ågård var stærk tilknyttet.

http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98kumeni

Økumeni i Danmark

I Danmark blev Det økumeniske Fællesråd oprettet i 1939 som et
samarbejdsorgan mellem kirkesamfund og kirkelige organisationer. Dette
blev i 2005 omdannet til Danske Kirkers Råd - her er en lang række
danske kirkesamfund medlemmer, og i modsætning til Kirkernes
Verdensråd har Danske Kirkers Råd også den katolske kirke som medlem.
Den danske Folkekirkes Mellemkirkelige Råd blev i 1954 stiftet som en
uofficiel organisation, men med Københavns biskop som formand og de
øvrige biskopper som fødte medlemmer. Rådets opgave var at varetage
Folkekirkens relationer til Kirkens Verdensråd og Det lutherske
Verdensforbund. I 1989 vedtog Folketinget en lov, som gjorde Det
mellemkirkelige Råd officielt. I hvert stift vælges nu et
mellemkirkeligt stiftsudvalg, som igen vælger medlemmerne i Det
mellemkirkelige Råd.

> [...]
> dig dog alligevel for sådanne "billige svinere" af afdøde, hvis du
> overhovedet fatter noget begreb om tilbørlig medmenneskelig, endsige

Jeg havde min mening om Ågårs Økomeniske arbejde før han døde og hans
død forandre ikke min mening. Ågår er her ikke mere, men det er hans
Økumeniske arbejde.

> Om så Aagaard havde været paven selv, så ville det alligevel svært kunne
> retfærdiggøres at du hermed tilskriver manden holdninger, som han dog ifølge
> min viden ALDRIG NOGENSINDE har gjort sig til talsmand for!

Din viden er vist mindre en din opfarendhed.

Johannes Ågåre var talsmand i disse nedenunder foreninger, deriblandt
Det Økumeniske Fældesråd,

Område:    Kristendom

E-mail:    aagaard@religion.dk

Baggrund:

Johannes Aagaard er dr theol og har været formand for Dialogcentret i
tre årtier indtil 2003. Han er en ivrig og til tider omdiskuteret
kritiker af nyreligiøse sekter. Har bla. siddet med i Det
mellemkirkelige Råd, Dansk Missionsråd og Det Økumeniske Fællesråd i
forskellige perioder siden 1953. I 1971-74 medlem af Århus
universitets konsistorium. Desuden et omfattende forfatterskab
indenfor missionsteologi og økumenisk teologi.

> Styr dig nu lige, hva'?

Økumeni betyder bestræbelserne på at nedbryde skrankerne mellem de
kristne kirkesamfund; den tværkonfessionelle holdning; det praktiske
økumeniske arbejde.

http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98kumenisk_koncil

Hvem er de som tager retten til at kommer med er lærer der som cancer
trænger sig ind i kirkerne, Jesus er den der banker på døren ?

Erik