Når Gud trækker sig tilbage
Fra : jørgen

Dato : 21-03-07 21:20

Når Gud træder et skridt tilbage fra os, er det fordi Han ønsker at vi
træder et skridt frem mod Ham.

Hvordan synes i det lyder?

mvh jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-03-07 21:24

jørgen skrev i news:46019346$0$78959$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Når Gud træder et skridt tilbage fra os, er det fordi Han ønsker at vi
> træder et skridt frem mod Ham.
>
> Hvordan synes i det lyder?

En spændende tanke!

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-03-07 23:08

jørgen wrote:
> Når Gud træder et skridt tilbage fra os, er det fordi Han ønsker at vi
> træder et skridt frem mod Ham.
>
> Hvordan synes i det lyder?
>
> mvh jørgen.

Siden du spørger ;)

Som et motto i en lykkekage eller teksten på låget af en pakke gajol hvis deres
produktion var blevet opkøbt af en koncern a la faderhuset.

Fra : ThomasB

Dato : 23-03-07 01:02

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Når Gud træder et skridt tilbage fra os, er det fordi Han ønsker at vi
> træder et skridt frem mod Ham.

Hvad mener du med at træde tilbage?

Fra : jørgen

Dato : 23-03-07 17:25

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med at træde tilbage?

Ja, det er et godt spørgsmål.

Når Gud synes fraværende i en eller anden situation, er det så objektivt,
fordi Gud virkelig "trækker sig tilbage" eller er det alene subjektivt i
vores følelser og tanker?

Man kan på den ene side sige at Gud er "fast", ligger for anker og er stabil
(Se Jak 1:17)

På den anden side er det Gud selv der bestemmer hvor meget Han vil åbenbare
for os af sit nærvær, kærlighed, planer etc. Vi kan føle Gud's nærvær meget
stærkt i situationer hvor Han vælger at åbenbare sig for os og fylde os med
Helligånden.

Vor oplevelse af Gud's nærvær kan skifte og ændre sig pga. vore menneskelige
følelser og de situationer vi må tackle, men jeg tror også at der findes en
reel "træden tilbage" hvor Gud kan åbenbare sig mindre eller mere alt efter
Hans egen vilje.

mvh jørgen.

Fra : ThomasB

Dato : 23-03-07 19:58

jørgen skrev:

> Ja, det er et godt spørgsmål.
>
> Når Gud synes fraværende i en eller anden situation, er det så
> objektivt, fordi Gud virkelig "trækker sig tilbage" eller er det
> alene subjektivt i vores følelser og tanker?

Hvordan kunne du godt tænke dig det var?

> [...]
> også at der findes en reel "træden tilbage" hvor Gud kan åbenbare sig
> mindre eller mere alt efter Hans egen vilje.

Det lyder meget fornuftigt.
Jeg tror dog ikke at Gud åbenbarer sig når vi ikke har brug for det.

Fra : jørgen

Dato : 30-03-07 19:26

> Hvordan kunne du godt tænke dig det var?

Jeg tror det er meget psykologisk, hvordan ens barndom og opvækst var.
Vi har indre dialoger og fasttømrede tankemønstre der kan komme i vejen for
at se Gud's kærlighed og leve i Hans nærhed.

Så er der også kristne som lægger meget vægt på at den onde kan fylde ens
sind med forkerte tanker om Gud så at vi står i en vedvarende åndelig kamp
mod djævelen og de tanker han planter. Ef 6:10-17 og 2 Kor 10: 4-5
understøtter tildels denne opfattelse.

Så det er nok både åndeligt og psykologisk. Jeg tror dog man skal være
forsigtig med at stemple enhver forkert tanke man får om Gud som værende fra
djævelen. Det kan blive meget enten/eller. Det er bedre, mener jeg, at se
på de forkerte tanker man kan få, ikke som en katastrofe, en djævel der skal
kastes ud, men som noget naturligt man gradvist kan ændre og gøre fremskridt
i med Gud's hjælp. På samme måde som et ægtepar vil forbedre deres forhold -
der er der ingen djævel der skal kastes ud, kun en kærlighed der skal
plejes, dyrkes og vokse.

mvh jørgen.