Politisk prædiken?
Fra : jørgen

Dato : 11-03-07 11:19

Se Gudstjenesten på DR kl 14,00.

Må en præst udtale sig politisk i en prædiken?
Kaj Munk gjorde det jo og blev berømmet og respekteret for det. Så måske
afhænger det helt af den politiske situation og folkestemningen.

mvh jørgen.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 11-03-07 12:26

jørgen skrev:
> Må en præst udtale sig politisk i en prædiken?
> Kaj Munk gjorde det jo og blev berømmet og respekteret for det. Så måske
> afhænger det helt af den politiske situation og folkestemningen.

Nej, det afhænger nok mere af den begavelse hvormed udtalelsen måtte
falde. Opmuntringer til ulovligheder (i stil med dengang udviste
flytninge blev skjult i en kirke) er forkert - uanset hvem der gør det.
Straffeloven udtaler sig jo klart om, at en person henfalder til straf
hvis vedkommende gør eller skjuler noget ulovligt.

En præst er tjenestemand, og så længe de ønsker at bevare denne status
er der ting der må gøres og ting der *ikke* må gøres.

Kan man ikke lide lugten i bageriet, står det jo enhver frit at sige op.

Henrik, Dianalund
http://usenet.dk - burde læses af alle *før* de dummede sig...

Fra : JoVe

Dato : 11-03-07 14:11

jørgen wrote:
> [...]
> Kaj Munk gjorde det jo og blev berømmet og respekteret for det. Så måske
> afhænger det helt af den politiske situation og folkestemningen.

Det er jo omdiskutteret hvorvidt en præst må udtale sig politisk, men
hvad er politikerne egentlig bange for?

Jesus sagde om Herodes: "Sig til den ræv...!" (Luk. 13). Var det en
politisk udtalelse?

Man kan vende spørgsmålet 180 gr: Må en politiker udtale sig om teologi?
Det må enhver klodrian tilsyneladende, så det må politikerne også. Der
bør vel gælde ligelighed! Eller er politik så 'sakralt' at ingen præst
må udtale sig derom?

Mvh
JoVe

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 11-03-07 17:01

JoVe skrev:
> [...]
> Det må enhver klodrian tilsyneladende, så det må politikerne også. Der
> bør vel gælde ligelighed! Eller er politik så 'sakralt' at ingen præst

Når du selv henviser til "ligelighed" [sic: lighed ], så handler det
mere om at når en tjenestemand f.eks. ikke må udtale sig politisk, så må
en anden vel heller ikke.

Vi har lige haft en sag her i Region Sjælland hvor en medarbejder (i sin
egenskab af tillidskvinde i kommunal forvaltning i Kalundborg) udtaler
sig om den store arbejdspukkel ovenpå kommunesammenlægningen. Det blev
af kommunen udlagt som "illoyalt" - og nu kører sagen, fordi HK mener,
at der er principielt vigtigt at vide hvor langt en kommunalt ansat må
gå for at besvare spørgsmål fra pressen.

Set i historisk lys har en præst nydt godt af en vis "neutralitet" fordi
han ikke var part i lokale skænderier, men dette forsvinder hvis grænsen
med hensyn til politiske udtalelser udviskes.

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-03-07 15:52

jørgen wrote:
> [...]
> Kaj Munk gjorde det jo og blev berømmet og respekteret for det. Så måske
> afhænger det helt af den politiske situation og folkestemningen.

Man kan give alle udtalelser en større eller mindre politisk fortolkning så det
må præster vel nødvendigvis. Det kan så gøre mig trist til mode at nogen lader
sig påvirke af det argument der alene er begrundet med bogen.

Men så længe der ikke opfordres til ulovligheder er der grønt lys herfra.

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-07 03:04

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Må en præst udtale sig politisk i en prædiken?

Spørgsmålet er forkert stillet. Og selvsagt opfundet af de mennesker (nemlig
bl.a. en stor del af politikerne), der anser deres egen magt for større end
Guds.

Citater:
- Ex statsminister Poul Nyrup i sin sidste åbningstale 2001:
"Demokratiet står til enhver tid over religionen, som er folks private
sag".
(At den udtalelse forblev uimodsagt under den efterfølgende
folketingsdebat
er mig en gåde. Bl.a. sad Kristendemokraterne med det politiske talent
Jan
Sjursen endnu i folketinget på dette tidspunkt).
- Standup-komikeren Omar: "Hvad er forskellen på en overlæge og Vorherre?
Joh, Vorherre ved godt, at han ikke er overlæge!".

Spørgsmålet bør være:
"Må folketinget handle i lodret strid med det luthersk-kristne evanglium?".
Og her er svaret nej, for det fremgår af Grundloven, at "staten skal
understøtte
folkekirken". Denne kryptiske bestemmelse har politikerne så valgt at tolke
på den mest platte af af alle måder, nemlig at det drejer sig om
"understøttelse",
altså at kirken skal være på bistandshjælp.

Meningen er derimod, at staten (og dermed beslutningstagerne) forpligtes til
at handle i overensstemmelse med det luthersk-evangeliske livssyn. Helt som
parallel til, at magthaverne i de muslimske stater skal handle efter islam.
Man kan prise grundlovsfædrene (som jo bl.a. omfattede Grundtvig) for, at
de ikke direkte krævede, at folketingsmedlemmerne skulle være medlemmer
af folkekirken, endsige troende. Blot at de handlede som kristne mennesker.

Desværre havde jeg ikke lejlighed til at høre hele den prædiken, som har
givet
anledning til spørgsmålet. Må derfor nøjes med at bedømme det klip, som
blev vist på DR2 om aftenen som indledning til Bertel Haarders tvetungede
protest. (En minister kan nemlig ikke udtale sig offentligt "som
privatperson".
I så fald kan foragten for politikere i hvertfald ikke trækkes længere ud).

Men ifølge det viste klip holdt præsten sig fuldstændig på evangeliets
grund.
Han var ikke "privatperson", men udførte sit job fra prædikestolen. Som er
at fortolke evangeliet i forhold til relevante og aktuelle tildragelser i
hverdagen.
Herunder naturligvis at fordømme onde handlinger, der strider mod Jesu ord.

Man kan diskutere, om en præst i sin prædiken bør sætte navn på gernings-
mændene til de onde handlinger. Det sker imidlertid ofte. Jeg gætter på, at
"Tønder-sagen" (hvor personkredsen er kendt) har været nævnt i adskillige
prædikener, og jeg kan da selv huske en gudstjeneste i Kbh. domkirke i
anledning af 11. sept. og WTC, hvor det i hvertfald ikke blev skjult, hvem
gerningsmændene var. Uden at Bertel Haarder anklagede biskoppen for at
være "politisk"...

V.h. -- Ib

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-03-07 03:52

Ib Baagøe wrote:
> [...]
>
> Meningen er derimod, at staten (og dermed beslutningstagerne) forpligtes til
> at handle i overensstemmelse med det luthersk-evangeliske livssyn.

Det skal være interessant å lese den filologiske / juridiske
begrundelsen for at "understøtte" har den betydningen du påstår.

I det vertslige samfun er det ikke vanlig å endre lovverket ved å endre
betydningen av ordene. I alle fall ikke i skandinavia, men jeg er klar
over at det er vanlig i kirken og i USA.

<klipp>.

> Han var ikke "privatperson", men udførte sit job fra prædikestolen. Som er
> at fortolke evangeliet i forhold til relevante og aktuelle tildragelser i
> hverdagen.

Med andre ord, som prest(?) opptrådde han som dommer på vegne av "gud".
Joda, man skal følge bibelens ord, - noen i alle fall.

> Herunder naturligvis at fordømme onde handlinger, der strider mod Jesu ord.

Det er bra at prester generellt har direkte beskjed fra gud gjennom
bibelen. Problemet er bare at prester generellt ikke er enige i hva gud
forteller. Slik sett er det vanskelig å vite hvem som har fått "de rette
beskjedene". Logisk sett er det klart at noen tar feil, men ingen vet
hvem. De som tar feil, blir kalt vranglærerer, og bibelen har
forskrifter for slike, - ?.

HM

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-07 05:01

"Harald Mossige" skrev:

> Det skal være interessant å lese den filologiske / juridiske begrundelsen
> for at "understøtte" har den betydningen du påstår.

Personligt har jeg aldrig været i tvivl om min forståelse af vores
grundlovs § 4. Men jeg er ikke jura-historisk ekspert og kan
ikke med sikkerhed sige, hvad grundlovsforsamlingen har snakket
om, mens de skrev lovteksten. Men jeg tager udganspunkt i den
generelle holdning til politik og kristendom for 158 år siden. Som
jeg selv er vokset op i, og som har været gældende her i DK ind
til for 10-15 år siden, selvom det var ganske ubevidst for flertallet
af danskerne.

> I det vertslige samfun er det ikke vanlig å endre lovverket ved å endre
> betydningen av ordene. I alle fall ikke i skandinavia, men jeg er klar
> over at det er vanlig i kirken og i USA.

Så kender du ikke DK. Folketingets ypperste sport er at omfortolke
ordenes betydning ("newspeak") og herunder at gå så tæt på grund-
lovsbrud, som muligt. Vi har en ombudsmand (som folketinget altid
forsøger at sætte ud af spillet), men vi savner en forfatningsdomstol,
sådan som tyskerne har det. Den danske højesteret har så i 2-3
tilfælde inden for de sidste ti år ophøjet sig til forfatningsdomstol og
sat en lov ud af kraft. I nødværge mod politikernes psykopati.

> Med andre ord, som prest(?) opptrådde han som dommer på vegne av "gud".
> Joda, man skal følge bibelens ord, - noen i alle fall.

Nej, han fortolkede evangeliet i relation til aktuelle overgreb fra
mennesker (i dette tilfælde folketingsflertallet) mod essensen af Jesu
budskab. Dette indbærer en appel til de pågældende og deres menings-
fæller om at tænke sig om en gang til. Hvis ikke en prædiken giver
stof til selvransagelse, er den overflødig. Om de aktuelle personer skal
(for)dømmes, sorterer under Gud.
Præsten kan love dem tilgivelse (ikke for sit eget vedkommende, men
med afsæt i Jesus).

> Det er bra at prester generellt har direkte beskjed fra gud gjennom
> bibelen. Problemet er bare at prester generellt ikke er enige i hva gud
> forteller.

You got it! Moralen i mit indlæg var, at der her er tale om et teologisk
spørgsmål, som skal debatteres mellem (de vildt uenige) præster, ikke
et politisk spørgsmål.
Men ifølge den lutherske lære er du og jeg lige så berettigede (men
ikke teoretisk kvalificerede) til at deltage i en sådan debat, som de
faglærte præster.

V.h. -- Ib

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 12-03-07 08:54

Ib Baagøe skrev:
> [...]
> - Ex statsminister Poul Nyrup i sin sidste åbningstale 2001:
> "Demokratiet står til enhver tid over religionen, som er folks private sag".

Dette citat har *intet* at gøre med om hvorvidt præster må udtale sig at
gøre. Det er udtryk for f.eks. at religion ikke - som visse imamer
ønskede det under Muhammed-krisen - på nogen måde kan træde i stedet for
demokratiske spilleregler. Ligeledes, at man heller ikke på grund af sin
tro kan undsige sig nogen af sine demokratiske pligter - herunder også
at acceptere ytringsfriheden.
Bekræfter faktisk blot, at Socialdemokraterne og Venstre ligner hinanden
mere end nogensinde før.

> (At den udtalelse forblev uimodsagt under den efterfølgende
> folketingsdebat er mig en gåde. Bl.a. sad Kristendemokraterne
> med det politiske talent Jan Sjursen endnu i folketinget på
> dette tidspunkt).

Hvorfor skulle han protestere? Hans talent lå nok i at han netop forstod
udtalelsen i stedet for at læse andet ind i det sagte...

> - Standup-komikeren Omar: "Hvad er forskellen på en overlæge og Vorherre?
> Joh, Vorherre ved godt, at han ikke er overlæge!".

Omar er, mig bekendt, ikke politiker. Desuden er citatet ikke om
politik. Klippe-klistre fejl?

> [...] Denne kryptiske bestemmelse har politikerne så valgt at tolke
> på den mest platte af af alle måder, nemlig at det drejer sig om
> "understøttelse", altså at kirken skal være på bistandshjælp.

Har du mødt nogen anden fortolkning siden den første grundlov i 1849?

[...]
> [...]
> privatperson".
> I så fald kan foragten for politikere i hvertfald ikke trækkes længere ud).

Du har fat i noget rigtigt, Ib. Det er faktisk én af flere grunde til at
en person som Birthe Rønn Hornbech ville sige "nej tak" til at blive
justitsminister. Hun ved, at (den forventede) ministerdisciplin ville
kræve, at hun talte den officielle linje.

Den slags handler om valg - på samme måde som den ikke-politiske linie
har været nok så velkendt *før* nogen søger ind på Teologisk Fakultet
for at læse til præst.

Dog mener jeg "tvetunget" er en særpræget retorisk teknik for at
desavouere Bertel Haarder. Han har ellers ret, for der ses jo flere
læserbreve fra sognepræster der ikke får samme hårde medfart som hvis
kommentarerne kommer fra talerstolen.

Helt ærligt: arbejde for sig - debat for sig. Det handler om at passe
sit job godt. Så kommer resten af sig selv.

> [...]
> anledning af 11. sept. og WTC, hvor det i hvertfald ikke blev skjult, hvem
> gerningsmændene var. Uden at Bertel Haarder anklagede biskoppen for at

Var Bertel til stede siden du siger sådan?

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-07 06:13

"Henrik Vestergaard" skrev:

> [...]
> tro kan undsige sig nogen af sine demokratiske pligter - herunder også at

Nyrups udtalelse drejer sig om magt. Og hvilket er den højeste magt i et
menneskes liv? Sgutte Poul Uldimund eller Anders Fjog. For mit eget
vedkommende er det min samvittighed. Den tilskriver jeg så i den sidste
ende (bag ved mit overjeg, mine forældre, mine besteforældre osv. i en
årtusindlang erfaringsrække) - hr. Jesus. Der som bekendt også byggede
på et utal af meneskelige erfaringer, bl.a. jødernes og grækernes.

Demokrati er bestemt en god ting - bedre end alle hidtil forsøgte forsøg
på at regulere den kollektive magt. Men det kan kun for flokdyr blive
den afgørende parameter for individets handlinger. Demokrati er en fiks
måde at få selvstændige, selvtænkende individer til at samarbejde på.
En praktisk metode, der ikke mindst økonomisk har vist sin berettigelse
i den vestlige verden, ikke et livsgrundlag.

> Omar er, mig bekendt, ikke politiker. Desuden er citatet ikke om politik.
> Klippe-klistre fejl?

Nej, citatet (underforstået (,-;)) drejede sig om mennesker, der ikke
kan se realistisk på deres egen begrænsede magt, som lider af magt-
brynde og som (lige som Nyrup) gør sig håbløst til grin.

> Har du mødt nogen anden fortolkning siden den første grundlov i 1849?

Jeg tillader mig - ganske uvidenskabeligt - at fortolke ud fra min generelle
historiske viden og mine egne erfaringer med danskerne ind til ca.1990.
Hvis ikke andre tidligere har søsat min tolkning, er det på højeste tid, at
det bliver gjort nu. Men den juridiske debat hører nok hjemme i en anden
nyhedsgruppe.

> Det er faktisk én af flere grunde til at en person som Birthe Rønn
> Hornbech ville sige "nej tak" til at blive justitsminister.

Hun er et af de få folketingsmedlemmer, jeg med glæde ville stemme på,
hvis hun ellers var medlem af et andet parti. Hendes sigen fra over for
rocker-loven og Tvind-loven kan ikke roses for meget.
Desværre (måske fortryder hun det idag) har jeg også hørt hende
repetere det søndertærskede fejlcitat "ingen over og ved siden af folke-
tinget". Sætningen blev sagt som led i forfatningsstriden, den gang man
kæmpede om at få nedlagt landstinget. Ingen kunne på det tidspunkt
drømme om at sætte folketinget over grundloven (eller Gud .

> Den slags handler om valg - på samme måde som den ikke-politiske linie har
> været nok så velkendt *før* nogen søger ind på Teologisk Fakultet for at
> læse til præst.

Hvis det er en betingelse for at blive præst, at man kvæler sin
samvittighed,
vil jeg foreslå, at man afskaffer præster

> Helt ærligt: arbejde for sig - debat for sig. Det handler om at passe sit
> job godt. Så kommer resten af sig selv.

Hvis du menner dette alvorligt for dit eget vedkommende, har du solgt
din førstefødselsret for et måltid linser. Det kan præsten fortælle dig om!

> Var Bertel til stede siden du siger sådan?

Det ved jeg faktisk ikke. Men han var heller ikke til stede ved den
debatterede
gudstjeneste. Jeg hørte 11/9 gudstjenesten i radioen, og Bertel har sikkert
også
hørt den kritiserede prædiken i radioen eller på nettet.

Men ellers tak for sagligt modspil,

V.h. -- Ib

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-03-07 09:57

Ib Baagøe skrev:

> Nyrups udtalelse drejer sig om magt. Og hvilket er den højeste magt i et
> menneskes liv? Sgutte Poul Uldimund eller Anders Fjog. For mit eget
> vedkommende er det min samvittighed. [...]

Din nye - reviderede - kommentar er jeg ikke uenig i. Jeg protesterede
blot imod din *tolkning* af citatet. Det med at få et citat til at sige
noget andet end det gør, *kan* forvirre selv de bedste debattører.
Derfor jeg kommenterede.

> [...]
> En praktisk metode, der ikke mindst økonomisk har vist sin berettigelse
> i den vestlige verden, ikke et livsgrundlag.

Ikke uenig.

> Nej, citatet (underforstået (,-;)) drejede sig om mennesker, der ikke
> kan se realistisk på deres egen begrænsede magt, som lider af magt-
> brynde og som (lige som Nyrup) gør sig håbløst til grin.

Igen: tak for din - reviderede - forklaring, som så sætter citatet i et
for mig nyt perspektiv.

> [...]
> det bliver gjort nu. Men den juridiske debat hører nok hjemme i en anden

Du henviste ikke desto mindre til Grundtvig m.fl. i et forsøg på at
antyde, at der skulle være en anden "vinkel". Det var derfor jeg spurgte
ind til din vurdering - i historisk perspektiv.

Men enig: det henhører nok mest under news:dk.politik

> [...]
> kæmpede om at få nedlagt landstinget. Ingen kunne på det tidspunkt
> drømme om at sætte folketinget over grundloven (eller Gud .

Grundloven er jo formelt partiblind. At folk vælger at "organisere" sig
i foreninger som assisterer hinanden op til folketingsvalg er jo noget
ganske andet.

> Hvis det er en betingelse for at blive præst, at man kvæler sin
> samvittighed, vil jeg foreslå, at man afskaffer præster

Der er forbistret forskel mellem at udtale sig i læserbreve, på TV til
debatmøder, høringer m.v., og dernæst at involvere sig i samme politiske
protester fra en talerstol. Beklager - hér er der ikke den store
forståelse. Det seneste var at de gerne ville have weekend-fri.

Man griner højlydt. Enhver der søger ind på teologistudiet kender
betingelserne, herunder med en tale af selvvalgt varighed om søndagen -
den dag de kristne har "valgt" at forsamle sig, ikke sandt?

> Hvis du menner dette alvorligt for dit eget vedkommende, har du solgt
> din førstefødselsret for et måltid linser. Det kan præsten fortælle dig om!

Tværtimod. Der er flere gode grunde til, jeg ikke bliver ansat i
offentlige forvaltninger. Én af disse er at jeg ikke forholder mig
tavst. Så dit billede er helt forkert.

[...]
> Men ellers tak for sagligt modspil,

Tak og i lige måde.

Fra : Kaj H. Sørensen

Dato : 08-07-07 08:20

> [...]
> Kaj Munk gjorde det jo og blev berømmet og respekteret for det. Så måske
> afhænger det helt af den politiske situation og folkestemningen.

Jeg [kultur-kristen] mener: Ja!

Kaj

Fra : Vidal

Dato : 08-07-07 10:19

"Kaj H. Sørensen" <gjingur@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg [kultur-kristen] mener: Ja!

Kristen uden at tro på Gud?

Hvordan forholder du dig til trosbekendelsen? En sød gammel remse?
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard