Underet i de tomme hender
Fra : Kjetil H.

Dato : 10-03-07 14:23

Fra tid til annen, ja, faktisk ganske ofte, hører man ikke-kristne fortelle
kristne hvordan kristne skal være og hva de skal tro på. Bibelsitater
blir så gjengitt og de ikke-troende forteller at dette har hva de kristne
værsågod har med å leve etter! Dette påkaller av og til et lett, litt trist
smil hos meg.

Det snakkes ofte også om at kirken spriker i alle retninger, dette ble det
så vidt tatt opp i en diskusjonstråd her ser jeg. Her ble det da ble det
svart at Lukas forteller bl.a. at Paulus og medarbeideren Barnabas skilles
på grunn av en uoverensstemmelse (15.36ff.).
Kirken har alltid vært i strid, ikke minst med seg selv.

Jeg er blitt glad i Den norske kirke både med og på tross av alt det
underlige som foregår der. Den er vel ikke mer underlig enn de tolv
apostlene var. Jeg har ofte tenkt at dersom jeg hadde fått i oppdrag å peke
ut tolv apostler, skulle jeg sannelig ha sett meg bedre for! Jesus måtte da
vel fort - gjennom noen skikkelige «medarbeidersamtaler» - ha kunnet avsløre
at Judas Iskariot var altfor ivrig og utålmodig i tjenesten til å kunne
vente på det som måtte skje.

Og Peter, mannen med de store og sterke ord, måtte vel egentlig avsløre seg
som en som kunne risikere å svikte når det gjaldt. For ikke å snakke om de
to Sebedeussønnene, Jacob og Johannes. Hva var det de to egentlig var
opptatt av når de fikk seg til å sende moren sin til Jesus og be om
«hedersplasser» for seg på høyre og venstre side av Jesus når han hadde
opprettet sitt rike? Hva i all verden var dette for slags lederutvelgelse?

Det er godt at Jesus selv tok ansvaret. Derfor ble den kristne kirke ikke
bare en kirke for helgener. Kanskje helgener kan være slitsomme? Jeg liker
en av de muntre definisjonene på en martyr. «En martyr er en som må leve
sammen med en helgen.» Da Jesus valgte ut sine apostler, søkte han ikke med
lys og lykte etter de fromme, de avbalanserte, de dyktigste, de meste
kreative, kort sagt de mest fremragende lederemner som fantes. Han valgte ut
tolv vanlige menn. Og da han skulle finne den første som fortalte om hans
oppstandelse, valgte han ut en helt vanlig kvinne.

En av de romaner som har gjort størst inntrykk på meg, er den franske
forfatter Georges Bernanos: «Journal d'un curé de campagne». På norsk er den
utgitt både med originaltittelen «En landsbyprests dagbok» og «Underet i de
tomme hender». Originalen kom i 1936 og er av mange regnet som Bernanos'
«mesterverk» og en av mellomkrigstidens fremste franske romaner. Den handler
om den unge presten som nettopp er uteksaminert fra presteseminariet, men
ikke vet at han lider av en alvorlig kreftsykdom. Han har fått sitt første
soknekall i landsbyen Ambricourt og drømmer om alt han skal ta fatt på og
alt han skal få gjort for sine kjære soknebarn. Dagboken betror han sine
tanker og opplevelser.

Drømmene går ikke i oppfyllelse. Få av hans soknebarn er parate til å hjelpe
ham. Hans geistlige overordnede har begrenset interesse for hva han driver
med. Greven vil aldeles ikke stille opp som en villig prestens medhjelper.
De unge konfirmantene, som han gjerne vil lage sportsklubb for, er heller
ikke lette å ha med å gjøre. Pikene utfordrer og distraherer den unge
sølibatære presten. Dagboken må ta imot alle hans skuffelser.

Men han har en kollega i nabosoknet Torcy. Han er en langt mer robust type,
bondesønn med mold på skoene og hodet i himmelen. Når soknepresten i
Ambricourt kommer på besøk for å betro seg til sin embetsbror og klage sin
nød, stirrer Torcy-presten ham skarpt inn i øynene, skjenker ham et glass
genever, og holder en dundrende tale for ham om hva som er kirkens oppgave
på jorden.

Kirkens oppgave er ikke først og fremst å minne menneskene om deres synder!
«Et kristent folk er ikke det samme som et folk av dydsmønstre. Kirken har
gode nerver, den er ikke redd for synden, tvert imot. Den ser den rolig rett
i øynene og tar til og med synden på seg, slik som vår Frelser ... Jeg skal
definere et kristent folk for deg ved dets motsetning. Det motsatte av et
kristent folk er et uglad folk ... saken er at kirken har fått i oppdrag av
Gud å bevare barnesinnet i menneskesinnet ... Det er ikke min feil at jeg
går kledd som en likbærer. Paven går jo kledd i hvitt og kardinalene i rødt,
og selv har jeg i grunnen rett til å gå kledd som dronningen av Saba, for
jeg er en formidler av gleden... Kirken formidler gleden, ja all den glede
som vår triste jord har fått tildelt.»

Men hans bedrøvede og syke embetsbror har ikke den samme robuste evne til å
formidle gleden. Han må ta avskjed fra sitt kjære sokn og ender sitt liv i
byen Lille hos en annen «bortløpt» prestekollega som livnærer seg av å selge
medisinalvarer. Døden når ham før en prest rekker å komme med sakramentet.
Hans kollega skriver til Torcypresten:

«Da presten stadig lot vente på seg, fant jeg å måtte gi uttrykk for den
beklagelse jeg følte ved at han risikerte å bli berøvet den trøst kirken har
beredt for de døende. Det lot ikke til at han hørte meg. Men en stund senere
la han hånden sin på min, mens øynene hans uttrykte at han ønsket at jeg
skulle komme nærmere. Jeg la øret mot munnen hans, og han sa tydelig, men
ytterst langsomt: «Hva gjør det? Alt er nåde.» Jeg tror han døde like
etter.»

«Alt er nåde.» Kristen tro er troen på Guds nåde som viser seg gjennom Jesus
Kristus. Når apostelen Paulus skal forsvare seg mot dem som anklager ham for
ikke å være en rett apostel, gjør han det ved å vise til de åpenbaringer og
sterke opplevelser han har hatt. Men så er det som han bremser seg selv og
viser til sin svakhet, og den oppstandne Jesus selv har sagt til ham: «Min
nåde er nok for deg. For kraften fullendes i svakhet ... For når jeg er
svak, da er jeg sterk.»

Så må dette også bli min oppsummering når jeg ser på Den norske kirke.
Presten Brand, stiftskapellanen som Henrik Ibsen tegner med så sterke
streker, sier: «Det er viljen som det gjelder! Viljen frigjør eller feller.»
Jeg må si: «Det er nåden som det gjelder! Nåden frigjør eller feller.»

Fra : Erik Naggum

Dato : 11-03-07 00:42

Fra : Rom

Dato : 11-03-07 06:55

"Erik Naggum" <erik@naggum.no> wrote in message

>* Kjetil H. @2007-03-10 13:23Z
>

>Har du noen ferske eksempler på dette, slik at det er mulig for oss som
>ikke tror du snakker sant fordi vi ikke har sett noe av dette å se hva
>det er du har trukket dine konklusjoner fra?

??

>. (Ja, jeg er temmelig sikker på at du lyver så
>det renner av deg og fremstiller det du har lest helt feil, men da kan
>du glede deg over å bevise at jeg tar så ettertrykkelig feil med noen
>ferske og gode eksempler på at du har rett.)

??

Eksemplet nedenfor stammer fra deg selv.

Antydningenen om at du er "temmelig sikker
på at [Kjetil] lyver" blir omtrent som:
- ikke se skogen for bare trær

Kjell

Fra : Vidal

Dato : 11-03-07 14:29

Erik Naggum wrote:
> [...]
> ofte» skjer, du bør kunne komme med et betydelig antall eksempler uten
> noen anstrengelse. Inntil du serverer noen slike eksempler, gjerne her
> fra Usenet, må en isteden tro du lyver for å sette opp et
> stråmann-argument som gjør deg og andre kristne til ofre for noe som
> faktisk ikke har skjedd. (Ja, jeg er temmelig sikker på at du lyver så
> det renner av deg og fremstiller det du har lest helt feil, men da kan
> du glede deg over å bevise at jeg tar så ettertrykkelig feil med noen
> ferske og gode eksempler på at du har rett.)

Prøv at læse din meningsfælle Harald Mossige, som
bestandigt forklarer kristendommens sande natur
for de kristne. Han fortæller også, hvad de kristne
bør gøre og hvordan de skal forholde sig i mange
af livets forhold.

Det kan da ikke være så svært.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 11-03-07 14:56

Vidal wrote:

> [...]
> for de kristne. Han fortæller også, hvad de kristne
> bør gøre og hvordan de skal forholde sig i mange

Eit av dei 10 buda heiter: "Du skal ikkje vitna vrangt om nesten din."

HM

Fra : Vidal

Dato : 11-03-07 15:02

Harald Mossige wrote:

> Eit av dei 10 buda heiter: "Du skal ikkje vitna vrangt om nesten din."

Og hvordan skal jeg forholde mig til det, i dette
tilfælde?

Korrekser du mig ikke hele tiden for min fejlagtige
forståelse af kristendommen? Fortæller du mig ikke
bestandig, hvordan kristne burde være i forhold til
troen?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 11-03-07 15:24

Etter en stund uttalte Vidal følgende:

> [...]
>forståelse af kristendommen? Fortæller du mig ikke
>bestandig, hvordan kristne burde være i forhold til

Etter din mening skal det vel være omvendt? Ingen skal fortelle
hvordan du skal leve fordi du har din tro, men du kan gjerne fortelle
troløse hvordan de skal leve?
--
Medlem av AMS, KMT, RMF, NSRN
Be din siste bønn og bli et bedre menneske.

Fra : Vidal

Dato : 11-03-07 16:40

Hans Petter Nenseth wrote:
> Etter en stund uttalte Vidal følgende:

> Etter din mening skal det vel være omvendt?

Nej.

> Ingen skal fortelle
> hvordan du skal leve fordi du har din tro,

Plat

> men du kan gjerne fortelle
> troløse hvordan de skal leve?

Det er ikke noget jeg begiver mig af med. Men
hvis du er interesseret, kan du da godt få et
par lektioner.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 11-03-07 15:43

Vidal wrote:

> [...]
> forståelse af kristendommen? Fortæller du mig ikke
> bestandig, hvordan kristne burde være i forhold til

Beklager Villy.
Leseforståelsen din er så begrenset at jeg ikke gidder å svare deg
seriøst

HM

Fra : Erik Naggum

Dato : 11-03-07 21:26

Fra : Vidal

Dato : 12-03-07 10:07

Erik Naggum wrote:

> * Harald Mossige @2007-03-11 13:56Z -> Villy Dalsgaard

> Dette er et godt eksempel på den svært dårlige tenkningen som gjorde at
> jeg ikke gidder å lese innleggene til «Vidal». De inneholdt bare
> usannheter og hjernedøde betraktninger, og da er det bortkastet å
> forholde seg til ham.

> Dine sammendrag er uten verdi. Du har ikke vist tilstrekkelig evne til å
> holde deg til den virkelige verden /i det samme innlegget/, engang,
> nemlig når du tror at Harald Mossige er min meningsfelle, til at noe du
> sier /om/ noen andre kan aksepteres som sant.

Jeg ved ikke, om du og Harald er ateister, men I er
begge klart anti-kristne.

> Du er så lite i stand til
> å holde deg til sannheten at din omtale av andre må betraktes som
> /usanne/ inntil det motsatte er bevist. Og siden jeg ikke synes noen
> burde giddt å bevise noe /du/ sier, men ikke vil vise at er sant selv,
> er du altså fullstendig bortkastet å lese.

> SÃ¥ hvor bliver da eksemplene, mine herrer? Som sagt: Jeg tror dere lyver
> så det renner av dere, og vil derfor vite /eksakt/ hva dere brukte som
> grunnlag for de beskyldningene dere kommer med. Dvs, autentiske sitater,
> /ikke/ påstander «om» hva dere mener.

Man kan finde masser af eksempler både fra Harald Mossige
og andre anti-kristne. Men her er, for ikke at gøre det
for besværligt, et utvetydigt bevis på at Kjetil har ret.

Jeg kan finde masser af andre eksempler, det er blot sådan
at jordelivet er kort, måske for kort til at læse de samme
uvidende kommentarer igen og igen.

Jeres opfattelse af kristendommen er stærkt forvrænget. Jeg
opfatter ikke Harald er løgner, han har blot draget nogle
forkerte konklusioner og er uvidende om, hvad kristendom er.

Hvad du, Erik Naggum angår, vil jeg vente med at bedømme, om
du er i løgnens tjeneste, til jeg har set nærmere på dig.

<45d3c853$0$31538$8404b019@news.wineasy.se>

HM skrev:

> alligevel bliver dobbeltmoral ikke en del af
> kristne.

Dobbeltmoralen /er/ blant de kristne, uansett hvor mye du protesterer.

> De fleste lider jo lidt af dømmesyge og dømmesyge
> er i kristendommen lig med dobbeltmoral.

Dømmesyke == maktbegjær, og det er også en del av kristendommen.

> En stor del af kristendommen er syndernes forladelse.

En syndsforlatelse som i praksis gir balnke faen i skadene som blir
påført medmenneskene. Automatisk syndsforlatelse, uten erkjennelse eller
anger.

> Alle
> er lige i synden,

Men det betyr ikke noe at de kristne synder; de har syndsforlatelse.
Synden er bare relevant for dem som ikke er kristne.

Harald belærer her utvetydigt de kristne, hvad
kristendom er. Han er blevet imødegået masser af
gange men det har ikke haft nogen indflydelse på
Haralds mening om det.

> Vel, kristne er nå engang kristne. Det er ikke mulig for noen
> utenforstående å kreve noe av dem, som f eks at de skal holde sine bud
> og være ærlige og sånn.

Kristne betragter sig som syndere på lige fod med
alle andre syndere. Kristne mennesker er ikke bedre
end andre. Hvis en kristen tror sig bedre en andre,
er han farisæer.

SÃ¥dan er det i kristendommen

> Tvert imot: De tror på eventyr, tar feil av
> fiksjon og fakta, klarer ikke å holde seg til virkeligheten og
> sannheten, og mener til alt overmål at det de har lest i en bok som
> forlengst er avslørt som fiksjon, er Selve Sannheten. Følgelig er det å
> snakke sant om noe som skjer i den virkelige verden svært vanskelig for
> dem.

Du tror også NT er fiktion? Hvordan når du til den opfattelse?
Ærlig talt, jeg havde forventet mere af dig. Prøv dog at forholde
dig til virkeligheden og fakta.

Eller kan dokumenterer din påstand? Det kunne da være interessant
at se. Eller er det blot (endnu) en føn fra Norge?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaawd

Fra : bokfink

Dato : 12-03-07 17:22

On Mon, 12 Mar 2007 10:06:44 +0100, Vidal wrote:

> [...]

> Synden er bare relevant for dem som ikke er kristne.
>

> Harald belærer her utvetydigt de kristne, hvad

Det gjør han da slett ikke? Jeg oppfatter Haralds kommentarer som en
påstand om hvordan /kristne/ er, ikke hvordan kristendommen er. Mer
presist påpeker Harald at kristne er mindre trivelige mennesker enn de
liker å fremstille seg selv.

Det er på sin plass å gjenta den opprinnelig påstanden:
[...]
Det sitatet du kommer med nå inneholder ingenting av dette. Harald
Mossige kritiserer kristne for f.eks dobbeltmoral, men sier ikke noe om
hva kristne /bør/ tro på eller leve etter, og han kommer ikke med ett
eneste bibelsitat for å begrunne dette.

> Du tror også NT er fiktion? Hvordan når du til den opfattelse?

Det er ikke meg du spør, men jeg for min del mener at NT i hovedsak er
fiksjon. Den oppfattelse kommer jeg til ved å se at NT omtaler hendelser
som bryter med kjente naturlover, og som ikke finnes beskrevet i andre
kilder. Videre ser jeg på NTs rolle i kristendommens tilblivelse, og
sammenhengen både likheter og forskjeller - med andre religiøse
skrifter.

> Ærlig talt, jeg havde forventet mere af dig. Prøv dog at forholde
> dig til virkeligheden og fakta.
>
> Eller kan dokumenterer din påstand? Det kunne da være interessant
> at se.

Du har misforstått. Det er ikke ikke-kristnes jobb å motbevise NT, det
er kristnes jobb å bevise. Hvis du mener å kunne dokumentere at NT er
fakta, så sett i gang. Inntil slike bevis legges frem, så er det rimelig
å anta at NT ikke er fakta.

Fra : Vidal

Dato : 12-03-07 19:26

bokfink wrote:

[...]

> Det gjør han da slett ikke? Jeg oppfatter Haralds kommentarer som en
> påstand om hvordan /kristne/ er, ikke hvordan kristendommen er. Mer
> presist påpeker

Der er ingen tvivl at *også* blandt kristne trives
der løgn og hykleri. Men kristendommen taler imod
det. Kan du ikke se forskellen.

Og hans forståelse af tilgivelsen i kristendommen er
fuldstændig forfejlet. Jeg tror ikke, du kan finde
en eneste kristen der vil give ham ret i den forståelse,
han demonstrerer.

> Harald at kristne er mindre trivelige mennesker enn de
> liker å fremstille seg selv.

Hvor er det, de kristne påstår at være bedre end andre?
Det er der åbenbart mange anti-kristne, der har oplevet,
jeg erindrer ikke personligt at have oplevet det.

Det strider direkte mod biblens ord at påstå det.

> [...]
> Mossige kritiserer kristne for f.eks dobbeltmoral, men sier ikke noe om
> hva kristne /bør/ tro på eller leve etter, og han kommer ikke med ett

Hehe, Harald siger som Jesus selv, at mennesker ikke
bør være dobbeltmoralske. Men det er jo ikke
kristendsommens skyld at mennesker er det, tværtimod.

Forstår du virkeligt ikke det? Kristendommen taler *imod*
dobbeltmoral.

> [...]
> fiksjon. Den oppfattelse kommer jeg til ved å se at NT omtaler hendelser
> som bryter med kjente naturlover, og som ikke finnes beskrevet i andre

Du tænker formodentligt på undere og mirakler? Det
er jo ikke just de bærende elementer i kristendommen.

> Videre ser jeg på NTs rolle i kristendommens tilblivelse, og
> sammenhengen både likheter og forskjeller - med andre religiøse
> skrifter.

Og?

> [...]
> er kristnes jobb å bevise. Hvis du mener å kunne dokumentere at NT er
> fakta, så sett i gang. Inntil slike bevis legges frem, så er det rimelig

Hvis jeg påstår, jorden er flad, er det så ikke mit
job at bevise det. Hvis du/Erik Naggum påstår
kristendommen er fiktion ... osv.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 12-03-07 19:45

Etter en stund uttalte Vidal følgende:

>bokfink wrote:
>
>[...]
>
>Der er ingen tvivl at *også* blandt kristne trives
>der løgn og hykleri.

Ja, da lar jo den løgnen kristne står for seg forsvare dea. Siden
andre lyver og...

>Men kristendommen taler imod det. Kan du ikke se forskellen.

På hvilken måte taler kristendommen imot løgn?

> [...]
>han demonstrerer.

>Hvor er det, de kristne påstår at være bedre end andre?

De sier selv de kommer til himmelen, mens andre ikke kommer dit.

>Det er der åbenbart mange anti-kristne, der har oplevet,
>jeg erindrer ikke personligt at have oplevet det.
>
>Det strider direkte mod biblens ord at påstå det.

"Salig er den som tror uten å se"

>Forstår du virkeligt ikke det? Kristendommen taler *imod*
>dobbeltmoral.

"Øye for øye, tann for tann"
"Su skal vende det andre kinnet til"

Fra : Vidal

Dato : 12-03-07 21:18

Hans Petter Nenseth wrote:

> Etter en stund uttalte Vidal følgende:

> Ja, da lar jo den løgnen kristne står for seg forsvare dea. Siden
> andre lyver og...

Ikke forstået.

> På hvilken måte taler kristendommen imot løgn?

Du må ikke bære falsk vidnesbyrd ... osv.

> De sier selv de kommer til himmelen, mens andre ikke kommer dit.

Sådan er det faktisk ikke helt.

Jesus, som du jo ikke kender, siger:
---------------
"Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres.
Salige er de, som sørger, for de skal trøstes.
Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden.
Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.
Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed.
Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.
Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for
Himmeriget er deres."
------------------

Se, der siges jo ikke noget om, man skal være kristen
også.

Og så lige en til:

"Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger
jer og lyver jer alt muligt ondt på."

Hehe, det er jo næsten for godt til at være sandt.

Man kan komme i himlen ved at snakke med trioen Harald,
Erik og Hans Petter. I gør et godt arbejde, der åbenbart
kan sende os kristne direkte til Paradis. Forhåbentligt
om føje år.

> "Salig er den som tror uten å se"

Jeg ser ikke sammenhængen.

> "Øye for øye, tann for tann"
> "Su skal vende det andre kinnet til"

Øje for øje ... hører ikke til kristendommen, det er
en regel jøderne følger.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : bokfink

Dato : 12-03-07 22:23

On Mon, 12 Mar 2007 19:25:51 +0100, Vidal wrote:

> bokfink wrote:
>
> [...]
>
> Der er ingen tvivl at *også* blandt kristne trives
> der løgn og hykleri. Men kristendommen taler imod
> det. Kan du ikke se forskellen.

Ikke bare ser jeg forskjellen, det er nettopp denne forskjellen som er
poenget mitt: Det er forskjell på å si noe om hvordan kristne er, og å
si noe om hvordan kristendommen er. Harald gjør det første, Kjetil
beskylder ikke-kristne for å gjøre det andre. Du tar altså feil når du
påstår at Haralds utsagn er et eksempel på det Kjetil snakker om.

> Hehe, Harald siger som Jesus selv, at mennesker ikke
> bør være dobbeltmoralske.

Ikke i det du har sitert. Der sier han bare at kristne rent faktisk er
dobbeltmoralske. Og han gjengir ikke ett eneste bibelvers.

Altså: Kjetil påsto at ikke-kristne /bruker bibelsitater/ for å legge ut
om hva /kristendommen/ er. Du påsto så at HMs poster er eksempler på
dette. Men det sitatet du har presentert er ikke i nærheten av å være et
eksempel på noe slikt.

> Du tænker formodentligt på undere og mirakler? Det
> er jo ikke just de bærende elementer i kristendommen.

Jeg snakket her om hva som står i NT, ikke om hva som er bærende
elementer i kristendommen.

Mener du forresten at Jesu oppstandelse ikke er bærende i kristendommen,
eller at det ikke er et under?

> Og?

Og hva?

> Hvis jeg påstår, jorden er flad, er det så ikke mit
> job at bevise det. Hvis du/Erik Naggum påstår
> kristendommen er fiktion ... osv.

Nei. "X er fiksjon" er en negativ påstand. Det er positive påstander som
skaper bevisbyrde. Hvis jeg påstår noe konkret om hvordan verden henger
sammen, f.eks hvis jeg formulerer et definert alternativ til
kristendommens verdensbilde, /da/ må jeg til med dokumentasjon. Men å
påpeke at kristendommen ikke er dokumentert som sann er ingen slik
positiv påstand. At kristendommen (og andre religioner, og andre
påstander) er fiksjon er nullhypotesen, det det er naturlig å anta
inntil noe annet er dokumentert.

Fra : Rom

Dato : 12-03-07 23:03

"bokfink" <coelebs@gmail.com> wrote in message

> [...]
> beskylder ikke-kristne for å gjøre det andre. Du tar altså feil når du
> påstår at Haralds utsagn er et eksempel på det Kjetil snakker om.

Dette er helt uleselig.

Hva som er innhold forteller du ikke... og ikke kopierer
du noe av du hva du refererer til, men opplagt refererer
du til noe helt annet enn hva du siterer.

Når man blir så uklar som dette så regner jeg
med at "logikken" ligger på samme planet

Kjel

Fra : Knut

Dato : 18-03-07 13:39

On Mon, 12 Mar 2007 23:02:34 +0100, Rom wrote:

> [...]
> du til noe helt annet enn hva du siterer.
>
> Når man blir så uklar som dette så regner jeg
> med at "logikken" ligger på samme planet

Jeg har ingen problemer med å forstå hva som blir diskutert.

--
Knut K.S.M. Heidelberg
Free Heidelberg E-mail

Fra : Rom

Dato : 18-03-07 13:53

"Knut" <invalid.mail@see.homepage> wrote in message

> Jeg har ingen problemer med å forstå hva som blir diskutert.

Det referes til et "Haralds utsagn" som referes til at annet
utsagn "det Kjetil snakker om", mens kopiering ikke innholder
Haralds utsagn eller Kjetils utsagn

Kjell

Fra : Vidal

Dato : 13-03-07 10:58

bokfink wrote:

> [...]
> beskylder ikke-kristne for å gjøre det andre. Du tar altså feil når du
> påstår at Haralds utsagn er et eksempel på det Kjetil snakker om.

Nu gider jeg ikke at sidde og finde gamle HM
citater frem. Men hans foretrukne angrebsmetode
mod kristendommen er at slutte fra kristnes adfærd
til kristendommen hans næstforetrukne at tage et
bibelcitat og påvise, folk handler i strid med det.

Det er der flere, der har gjort ham opmærksom på.

Generelt blandt dem, der kalder sig ateister, peger
man på et eller andet blodigt citat fra GT og siger:
sådan er kristne. Prøv at klikke på

http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/search?group=dk.livssyn.kristendom&q=author%3Apatruljen&qt_g=Search+this+group

Der finder du indlæg på indlæg.

eller gå ind i dk.livssyn. Der spiller ateister hårde
fundamentale kristne for at få skovlen under
'almindelige'kristne.

Det hjælper ikke at sige, jamen det er ikke kristendommen
som du finder den i den danske folkekirke, man fastholder,
latterlige påstande for at kunne opretholde hadet til
kristne og kristendommen.

> Ikke i det du har sitert. Der sier han bare at kristne rent faktisk er
> dobbeltmoralske. Og han gjengir ikke ett eneste bibelvers.

Det er ikke helt sandt

> [...]
> om hva /kristendommen/ er. Du påsto så at HMs poster er eksempler på
> dette. Men det sitatet du har presentert er ikke i nærheten av å være et

Måske skulle vi lade stakkels Harald hvile?
Hvis du insistere, skal jeg nok finde ham frem.
-------------------------------------
Patruljen:

Det kunne se ud somom Vidal, på god praktisk facon blander 2 bud
sammen i eèn pærevælling. Som der således kan udledes af, hvad der
nu er mest bekvemt

Det andet bud:
Du må ikke bruge Herren din Guds navn til løgn.

Det ottende bud:
Du må ikke vidne falsk mod din næste.

De ti bud
De ti bud således som en husfader letfatteligt skal lære sin husstand
dem.

http://www.folkekirken.dk

Vidal spræller en del. Og indtil videre er det lykkedes Vidal, at
undvige svar på simple
spørgsmål, ved både at rykke fokus og skifte niveau.

Spørgsmålet er blevet stillet adskillige gange, nu. Og kræver
egentlig blot en besvarelse af "ja" eller "nej". Problemet er nok, for
Vidal, at svaret er et ja. Som det kan læses i ovenstående link.

Vidal bevæger sig ind i et andet spændende område, som omhandler de
10 bud.
-------------------------------------

HM:

Eg plukka opp nokre av dei første, og verifiserte at dei to variantane
av det eine budet eg nemnde er med.

Spørsmålet var i utgangspunktet om dei to buda eg nemnde gjalt nå i dag.

Du har ikkje svara.

Når det gjeld alle ti buda, er spørsmålet egentelig eit tøysespørsmål.
Les dei to siste henvisningane, så skjønner du det.

Nei, forresten. Du skjønner ingen verdensting av heile problemstillinga
i noko fall.

Patruljen:

Jesus præsenteres ofte som én, der gør op med de brutale og
forstenede Moselove i Det Gamle Testamente - som fx lovene om slaver og
voldtægt.

Intet kunne være mere forkert - det er rigtigt, at han selv ofte brød
loven, men det gjaldt ikke for almindelige dødelige. Tværtimod
udtalte han, at han var kommet for at bevare loven:

Matthæus 5,17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller
profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.
Matthæus 5,18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår,
skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven,
før alt er sket.
Matthæus 5,19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer
mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men
den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i
Himmeriget.

Johannes 10,35 Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til
- og Skriften kan ikke rokkes -

Matthæus 7,12 Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod
jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.

En mand spurgte Jesus, hvordan man kommer i Himmelen, og Jesus' råd
var at holde loven:

Matthæus 19,16 Og se, der kom en hen til Jesus og spurgte: »Mester,
hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?«
Matthæus 19,17 Han svarede ham: »Hvorfor spørger du mig om det gode?
Én er den gode. Men vil du gå ind til livet, så hold budene!«

Faktisk kommer lovbrydere slet ikke ind i Himlen:

Matthæus 7,21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal
komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders
vilje.
... .. .. ..
Matthæus 7,23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt
jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
------------------------------

Patruljen forklarer, hvad kristendom er:

Salme 137,3For vore fangevogtere krævede, at vi skulle synge, vore
plageånder krævede glædessang: "Syng for os af Zions sange!"
Salme 137,4Hvordan skulle vi kunne synge Herrens sange på fremmed
jord?

Men vent, der er mere!
Boney M citerer kun 3 linier fra salme 137. Så citerer de lidt fra
Salme 19 (»Let the words of my mouth, and the meditation of my heart,
be acceptable in thy sight,«), og så gentager Boney M de samme linier
fra starten af Salme 137 igen og igen.

Hvad er der galt med resten af Salme 137? Hvad er der fx galt med siste
linie i Salme 137:
Der er tonsvis af flot bibel-kunst på Nettet, men det her var det
eneste, jeg kunne finde med Salme 137,9.
Taget fra The Flaming Fire Illustrated Bible.

Salme 137,9Happy shall he be, that taketh and dasheth thy little ones
against the stones.
(King James Bible, 1611)

Salme 137,9Lykkelig den, der griber dine spædbørn og knuser dem mod
klippen!

Sådan er ordene: Lykkelig den, der griber dine spædbørn og knuser
dem mod klippen!

Så tag trompetbukserne, plateau-skoene og afro-parykken på, og lad os
alle synge med på sidste linie i salmen:
[...]

Hygiejne eller barnemord
Jesus blev flere gange bebrejdet, at han ikke vaskede sig - og hver
gang flippede han ud:

Matthæus 15,1 Da kom der nogle farisæere og skriftkloge fra Jerusalem
til Jesus og spurgte:
Matthæus 15,2 »Hvorfor overtræder dine disciple de gamles
overlevering? De vasker ikke deres hænder, før de spiser.«
Matthæus 15,3 Men han svarede dem: »Hvorfor overtræder I selv Guds
bud for jeres overleverings skyld?
Matthæus 15,4 For Gud har sagt: 'Ær din far og din mor!' og: 'Den,
der forbander sin far eller sin mor, skal lide døden.'
Matthæus 15,5 Men I siger: Hvis nogen siger til sin far eller sin mor:
Det, du skulle have haft som hjælp af mig, skal være tempelgave!
Matthæus 15,6 så behøver han ikke at ære sin far. I har sat Guds
ord ud af kraft af hensyn til jeres overlevering.

Eller på dansk: Jesus siger: "Følg Moseloven, det er vigtigere at
slå børn ihjel end at vaske hænder!"

Skilsmisse
På ét punkt strammede Jesus faktisk de gamle love. Moseloven gav
mulighed for skilsmisse, men ifølge Jesus, var det kun noget, Moses
havde tilladt, fordi jøderne var hårdhjertede:

Markus 10,3 Han svarede dem: »Hvad har Moses påbudt jer?«
Markus 10,4 Og de sagde: »Moses har tilladt manden at skrive et
skilsmissebrev og så skille sig fra hende.«
Markus 10,5 Jesus sagde til dem: »Det var med tanke på jeres
hårdhjertethed, at han gav jer dette bud;
Markus 10,6 men fra skabelsens begyndelse skabte Gud dem som mand og
kvinde.
Markus 10,7 ›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig
til sin hustru,
Markus 10,8 og de to skal blive ét kød.‹ Derfor er de ikke længere
to, men ét kød.
Markus 10,9 Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke
adskille.«
Markus 10,10 Da de igen var inden døre, spurgte disciplene ham om
dette,
Markus 10,11 og han sagde til dem: »Den, der skiller sig fra sin
hustru og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud mod hende;
Markus 10,12 og hvis hun skiller sig fra sin mand og gifter sig med en
anden, begår hun ægteskabsbrud.«

Jesus kalder det ægteskabsbrud at gifte sig med en skilt kvinde!
Ægteskabsbrud er det, der også hedder hor, og det er der dødsstraf
for i Moseloven. Som bekendt har katolikker det stadig dårligt med at
blive skilt.

Og nu hvor vi snakker om ægteskabsbrud, er det ikke ligefrem en
"slapper", der taler her:

Matthæus 5,27 I har hørt, at der er sagt: 'Du må ikke bryde et
ægteskab.'
Matthæus 5,28 Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik
på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i
sit hjerte.
Matthæus 5,29 Hvis dit højre øje bringer dig til fald, så riv det
ud og kast det fra dig; for du er bedre tjent med, at et af dine lemmer
går tabt, end med, at hele dit legeme kastes i Helvede.
Matthæus 5,30 Og hvis din højre hånd bringer dig til fald, så hug
den af og kast den fra dig; for du er bedre tjent med at miste et af
dine lemmer, end at hele dit legeme kommer i Helvede.

Altså: Bare man tænker tanken, har man begået forbrydelsen.
Heldigvis er "løsningen" enkel: Riv dit ene øje ud, så du ikke får
flere grimme tanker, og hug din hånd af, så du ikke kommer til at
pille ved dig selv!

Apostlene
Flere epistler understreger, at man ikke bare kan glemme Moseloven:

Rom. 15,4 Alt, hvad der tidligere er skrevet, er jo skrevet, for at vi
skal lære af det, så vi med udholdenhed og med den trøst, som
Skrifterne giver os, kan fastholde håbet.

2. Tim. 3,16 Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til
undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i
retfærdighed,

2. Pet. 1,20 Men først skal I gøre jer klart, at ingen selvbestaltet
kan tyde nogen profeti i Skriften;
2. Pet. 1,21 for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et
menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der
kom fra Gud.

Jakob. 2,10 Den, som ellers overholder hele loven, men fejler blot på
ét punkt, er blevet skyldig i dem alle.

Peters vision
Efter Jesus' død havde Peter en vision om urene spiser:

Apost. G. 10,11 og han så himlen åben og noget komme ned, som lignede
en stor dug, der ved de fire hjørner blev sænket ned på jorden.
Apost. G. 10,12 I den var der alle slags af jordens firbenede dyr og
krybdyr og af himlens fugle.
Apost. G. 10,13 Og en røst lød til ham: »Rejs dig, Peter, slagt og
spis!«
Apost. G. 10,14 Men Peter svarede: »Ikke tale om, Herre, for jeg har
aldrig spist noget som helst vanhelligt og urent.«

Peter siger, at han aldrig har spist noget som helst "vanhelligt", og
dermed viser han tydeligt, at Jesus aldrig har ophævet Moseloven.

Paulus
Så hvis hverken Jesus eller hans disciple har ophævet Moseloven -
hvorfor tror de kristne så, at de kan ignorere Det Gamle Testamente?
Det skyldes en mand, der aldrig havde mødt Jesus, nemlig den
selvudnævnte apostel Paulus, der udbredte et evangelium, der var i
modstrid med Jesus' ord. Da Paulus mødte op i Jerusalem, fik han at
vide, at Moseloven ikke er ophævet:

Apost. G. 21,21 Men de har hørt om dig, at du lærer alle de jøder,
der bor blandt hedningerne, frafald fra Moses ved at sige, at de ikke
skal omskære deres børn og heller ikke leve efter jødisk skik.

Her står tydeligt, at Jesus' disciple, og Jesus' bror Jakob
irettesatte Paulus. Med andre ord: De, der personligt havde mødt
Jesus, protesterede mod, at loven skulle være ophævet.

Konklusion: Jesus har aldrig ophævet Moseloven. "
---------------------------------

Patruljen har hermed *bevist* sin påstand
---------------------------------

Malte Runz: Malte giver kristne gode råd om
kristendommen

Så min opfordring er, at enten læser man Biblen helt bogstaveligt, og
opfører sig i overensstemmelse med alle dens budskaber (påbud, om man vil),
eller også undlader man at referere til denne bog (og lignende religiøse
skrifter), som værende autoritativ, når man udtaler sig om moral og etik,
historie eller videnskab.

Peter B.P Peter fortæller fundamentalisterne, hvad
deres kristendom er.

Fundamentalistisk bibeltolkning er underholdende! Det fører bl.a. til
at man ikke må spise skaldyr, ikke må gå med tøj der er lavet af en
kombination af polyester og bomuld, at man gerne må sælge sin datter
som slave, samt at naboer der arbejdet sort på deres hus om Søndagen
skal stenes ihjel.
-------------------------------------

Og han fortsætter med sine forklaringer
-------------------------------------

Det har de kristne ingen interesse i. De mener at det eneste der tæller
er det spirituelle, og ikke det jordiske liv. SOm så mange andre
monoteistiske religioner, er det jordiske, kødlige liv syndigt og
kedeligt ift. hvad der venter oppe hos farmand (altså hvis du nu ikke
kvajer dig alt for meget her på jorden!).
Mere fra peter B.P
Vi kan derved konkludere at kristendommen er autoritær, fordi den siger
god for at magthavere kan slå ulydige undersåtter ihjel.
Interview i Ekstrabladet af en kendt dansk skuepiller:
http://ekstrabladet.dk/flash/kultur/article272191.ece

- Men mit argument er, at de religiøse fortællinger er løgn.
Og vi skal da ikke holde fast i noget, der er forkert, bare
fordi vi er bange for, hvad fremtiden vil bringe os.

Man indoktrinerer nogle forsvarsløse børn med nogle væmmelige
historier fra Bibelen. Her får de at vide, at der sidder en
far i himmelen, som straffer dem, hvis de gør noget forkert.

Vi skal da ikke præge børnene på en måde, så de frygter Guds
straf, hvis de gør noget galt. Og så de tror, at der er en
højere magt, som holder øje med alle deres fejltrin, så de
senere kan få en passende straf.
-----------------------
Sidste afsnit kan man da kun holde med NC i, men
det er jo ikke kristendom. Gud er ikke straffende,
men tilgivende. Det er en fuldstændig forvrængning
af kristendommen, han giver udtryk for.

> Jeg snakket her om hva som står i NT, ikke om hva som er bærende
> elementer i kristendommen.

OK.

> [...]
> positiv påstand. At kristendommen (og andre religioner, og andre
> påstander) er fiksjon er nullhypotesen, det det er naturlig å anta

Kristendommen er en tro. Hvordan dokumenterer man, en tro
er sand? Eller på den anden side, hvordan dokumentere en tro
er fiktion? Det er blot en leg med ord.

Men der hersker dog ingen tvivl i mit sind. Jesus har
eksisteret, ingen har kunnet opfinde en sådan skikkelse.
Hvem skulle have gjort det? Paulus?

--
venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Knut

Dato : 18-03-07 13:37

On Mon, 12 Mar 2007 22:23:23 +0100, bokfink wrote:

>Det er forskjell på å si noe om hvordan kristne er, og å
> si noe om hvordan kristendommen er.

Tja, kristendommen er det kristne gjør den til. Sier man noe om kristne
spesifikt fordi de er kristne, da sier man også noe om kristendommen. Jeg
vet det finnes dem som liker å sette kristendommens idealer opp som om de
svevde et eller annet sted uberørt av menneskers tåpligheter, men det er å
romantisere kristendommen og å lage seg en religionsromantikk ikke ulik de
tyske nasjonalromantikere på 1800-tallet. Tåpelig idealisme, spør du meg.
Ser liten grunn til å overføre denslags til kristendommen. Kristne og
kristendom henger ubønnhørlig sammen. Fjerner du en av delene eksisterer
ingen av dem!

Mvh. Knut.

--
Knut K.S.M. Heidelberg
Free Heidelberg E-mail

Fra : Rom

Dato : 13-03-07 05:16

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

(svar til Naggum)
> Jeg ved ikke, om du og Harald er ateister, men I er
> begge klart anti-kristne.

> Hvad du, Erik Naggum angår, vil jeg vente med at bedømme, om
> du er i løgnens tjeneste, til jeg har set nærmere på dig.

Godtar du de antisemittiske generaliseringene til Naggum?

Kjell

Fra : Erik Naggum

Dato : 13-03-07 02:23

Fra : knut.kh@gmail.com

Dato : 18-03-07 17:26

On 18 Mar, 13:52, "Rom" <nos...@please.com> wrote:

> Det referes til et "Haralds utsagn" som referes til at annet
> utsagn "det Kjetil snakker om", mens kopiering ikke innholder
> Haralds utsagn eller Kjetils utsagn
>
> Kjell

Og da fikk du store problemer med å forstå diskusjonen. Har skjønt
det.