Fobi?
Fra : JoVe

Dato : 05-03-07 21:14

For år tilbage var der en del kristne i denne gruppe. Da debatteredes en
del emner i relation til kristendom. Der var også nogle ikke-troende som
deltog med relevante og sobre indlæg og decideret kritik.

Nu oversvømmes gruppen af indlæg som alene afspejler en idiosynkratisk
modvilje mod kristendom, og som kun tjener det formål at lufte
forfatternes nærmest fobiske og infantile komplekser.

Det er ærgerligt!

Mvh
JoVe

Fra : Johan Tauler

Dato : 05-03-07 21:37

JoVe skrev:
> [...]
> modvilje mod kristendom, og som kun tjener det formål at lufte
> forfatternes nærmest fobiske og infantile komplekser.

Jeg vil tro at mange kristne er lei av å bli mobbet for at de er troende
og derfor heller søker til andre diskusjonsforum hvor de "taler samme
språk".
Kristne er vel kanskje også den siste gruppen som "alle" har lov til å
mobbe, og det gjerne til applaus. Det er klart at det gidder man ikke.

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-03-07 21:45

Johan Tauler wrote:

> [...]
> Kristne er vel kanskje også den siste gruppen som "alle" har lov til å
> mobbe, og det gjerne til applaus. Det er klart at det gidder man ikke.

Verdens største religion er det sidste legitime mobbe-offer? Right, styr lige
offerkomplekset.

Fra : Johan Tauler

Dato : 05-03-07 21:59

Martin Andersen skrev:

> Verdens største religion er det sidste legitime mobbe-offer? Right, styr
> lige offerkomplekset.

Offerkompleks? Nei, jeg tror da ikke det! Man gidder bare ikke og
trekker seg unna. Derfor er da denne gruppen blitt mest for dem som har
et sterkt behov for å fortelle hverandre hvor tåpelig kristendommen er.
--
Johan Tauler

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 05-03-07 22:15

Johan Tauler skrev:
> Offerkompleks? Nei, jeg tror da ikke det! Man gidder bare ikke og
> trekker seg unna. Derfor er da denne gruppen blitt mest for dem som har
> et sterkt behov for å fortelle hverandre hvor tåpelig kristendommen er.

Kunne det tænkes - blot et kort øjeblik - at killfilter kombineret med
evt. egen optimisme ville "sejre"???

Spørgsmålet er hvorvidt hver enkelt selv *tror* på og lever i henhold
til sin ideologi - ikke hvad andre tænker, siger, mener og tror.

Vi lever nemlig i et demokrati hvor andres *ret* til at mene det de vil
skal være i front. Måden de så giver udtryk for denne mening er det der
kan underkastes evt. lovgivning (injurier, racisme, whatever).

HUSK: Hvis kristendommen *kun* trives i samfund hvor *alle* skal være
enige, ender kristendommen - politisk set - med at være lige så meget en
*politisk* totalitær ideologi som nogle ofte beskylder f.eks. islam for
at være.

Husk dét når der tales fra intolerancens piedestal.

Henrik, Dianalund
http://usenet.dk - burde læses af alle *før* de dummede sig...

Fra : JoVe

Dato : 05-03-07 22:55

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> at være.
>
> Husk dét når der tales fra intolerancens piedestal.

Du misforstår aldeles! Min egen kristendom rokkes ikke det mindste af
hverken den ene eller den anden idiosynkrati i dette forum, men Tauler
har ganske ret: man trækker sig blot tilbage!

Sagen er at evt. debat "overtrumfes" af afsporende indlæg.

Jeg tror at ret mange af deltagerne i dette forum har ikke bare en
personlig overbevisning om at kristendom er noget *de* ikke tror på, men
de har et uforløst og kompleksfyldt forhold til kristendom, og derfor et
behov for at nedgøre den.

Jeg søger aldeles ikke fora hvor man klør hinanden på ryggen - dem er
der nok af, og de blir let lidt lumre, men der kunne debatteres på en
mere seriøs måde.

Mvh
JoVe

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 05-03-07 23:46

JoVe skrev:

> [...]
> Jeg søger aldeles ikke fora hvor man klør hinanden på ryggen - dem er
> der nok af, og de blir let lidt lumre, men der kunne debatteres på en

Tak for din forklaring. Jeg mener ikke jeg misforstod, men blot - som du
også er inde på - at dette forum er et *debat*forum og derved opstår
diskussioner. For de kristne må udfordringen jo netop bestå i at kunne
udfordre evnen til at vende den anden kind til.... Hvis egen ideologi nu
engang skal følges.

Men jeg er glad for der fortsat er nogle der kan acceptere lidt
uenighed. Det er dét som modner os alle - og udfordrer os til at tænke
nye tanker.

Fra : JoVe

Dato : 06-03-07 15:12

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> diskussioner. For de kristne må udfordringen jo netop bestå i at kunne
> udfordre evnen til at vende den anden kind til.... Hvis egen ideologi nu

'...vende den anden kind til...', skriver du?! Ganske vist skrev jeg om
faren for det lidt lumre, men rent ud hyklerisk blir det når
ikke-kristne med Skrift-citater vil belære kristne!!! På den ene side
vil du have dialog, men på den anden side skal de kristne blot "vende
den anden kind til"? Jamen, er det du ønsker blot dybest set at du vil
belære kristne som så skal lytte som måbende får fordi du har set lyset?

Da du jo tidligere har angivet nogle belærende "Husk..." og "husk
dét...", så tillad mig et enkelt søndagsskole-Husk-lige til dig:
Husk lige, du kan ikke ved at frasige dig kristentro fritage dig selv
for at skulle stå til regnskab for endog hvert et ord.

Mvh
JoVe

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 06-03-07 15:21

JoVe skrev:

> [...]
> den anden kind til"? Jamen, er det du ønsker blot dybest set at du vil
> belære kristne som så skal lytte som måbende får fordi du har set lyset?

Jeg er klar over det er ved at blive svært at følge, så jeg prøver at
skære det ud i pap...

Jeg henviser til at kristne selv må kunne se udfordringen der består "i
at kunne udfordre evnen til at vende den anden kind til" - jeg har slet
ikke udtalt mig som om man *burde* gøre det. Kun sagt, at kristne påstår
det er det rigtige at gøre, hvis de skal følge deres egne skrifter.

At du måske hellere vil "belæres" af en som ikke kender kristendommens
skrifter er din sag, men jeg vælger at udtale mig om det jeg véd. Hvad
alle andre måtte gøre bliver deres sag. Men jeg véd hvornår jeg skal
tie, en begræsning der er sjælden her i gruppen.

> [...]
> Husk lige, du kan ikke ved at frasige dig kristentro fritage dig selv
> for at skulle stå til regnskab for endog hvert et ord.

Det bekymrer mig ikke en tøddel. Idoldyrkelsen er sluppet for længst.
Tværtimod er der lovBRYDERE som vil skulle stå til regnskab fordi de
måtte udtale sig imod bedre vidende.

Fra : JoVe

Dato : 06-03-07 19:49

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Jeg henviser til at kristne selv må kunne se udfordringen der består "i
> at kunne udfordre evnen til at vende den anden kind til"

Du siger du har været kristen, men når du opfatter kristendom som en
række bud og regler til opfyldelse har du vel kun været nominel kristen?

> - jeg har slet
> ikke udtalt mig som om man *burde* gøre det. Kun sagt, at kristne påstår
> det er det rigtige at gøre, hvis de skal følge deres egne skrifter.

....deri består kristendom ikke!!!

> [...]
> alle andre måtte gøre bliver deres sag. Men jeg véd hvornår jeg skal
> tie, en begræsning der er sjælden her i gruppen.

at kende Skriften er én ting, men så husker du måske også at Kristus
siger til farisæerne at det ikke er deri de skal finde det evige liv!
(Joh. 5,39)

> Det bekymrer mig ikke en tøddel. Idoldyrkelsen er sluppet for længst.
> Tværtimod er der lovBRYDERE som vil skulle stå til regnskab fordi de
> måtte udtale sig imod bedre vidende.

Idoldyrkelse = afgudsdyrkelse, altså kan en kristen ikke ha et idol - i
så fald er han i hvert fald ikke kristen. Hvis du antyder at kristendom
skulle være afgudsdyrkelse er du galt afmarcheret.

Kristendom handler ikke om lovoverholdelse og lovbrud.

Det virker som om du har fået en helt forkert forståelse af hvad
kristendom er.

Mvh
Jove

Fra : Vidal

Dato : 06-03-07 21:49

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> ikke udtalt mig som om man *burde* gøre det. Kun sagt, at kristne påstår
> det er det rigtige at gøre, hvis de skal følge deres egne skrifter.

Måske misforstår jeg dig, jeg ved ikke, hvad du egentligt
mener med "at vende den anden kind til". Mener du, at man som
kristen skal give andre ret i det, man anser for fejlagtige
påstande?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 06-03-07 22:36

Vidal skrev:

> Måske misforstår jeg dig, jeg ved ikke, hvad du egentligt
> mener med "at vende den anden kind til". Mener du, at man som
> kristen skal give andre ret i det, man anser for fejlagtige
> påstande?

Du og JoVe har meget svært ved dette...

Måske kan jeres eget skrift besvare hvad kristne påstår dækkes af
udtrykket "at vende den anden kind til".

"Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til"
(Matt. 5:39).

"Slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden til. Tager nogen
din kappe, så lad ham tage kjortlen med. Giv enhver, som beder dig, og
tager nogen, hvad der er dit, så kræv det ikke tilbage." (Lukas 6:39).

Altså har det *intet* at gøre med at give andre ret i fejlagtige
påstande. Det har noget at gøre med den naivitet som nogle kristne
påstår de bruger "i godhedens navn" -- men det viser sig hurtigt, at det
kun er tale. I handling er kristendommen ganske anderledes, hvilket
flere århundreder for længst har påvist.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-07 13:28

Henrik Vestergaard skrev i

[ ... ]
> Men jeg er glad for der fortsat er nogle der kan acceptere lidt
> uenighed. Det er dét som modner os alle - og udfordrer os til at tænke
> nye tanker.

Saglig kritik og uenighed er kærkomne. Men forhånelse og latterliggørelse
blot fordi man bekender sig til kristendommen hører ingen steder hjemme.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 05-03-07 22:09

Johan Tauler skrev:
> Jeg vil tro at mange kristne er lei av å bli mobbet for at de er troende
> og derfor heller søker til andre diskusjonsforum hvor de "taler samme
> språk".

Jeg brugte på et tidspunkt denne signatur her i gruppen om de aspiranter
til tudekiks, der gerne påtager sig samme offerrolle som deres idol:

=== citat ===
Deltag ikke i en *offentlig* gruppe hvis du har det bedst
ved at være i en lille, lukket kaffeklub...
=== citat slut ===

Matthæus 5:15-16 siger jo: "Man tænder heller ikke et lys og sætter det
under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset. Således
skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og
priser jeres fader, som er i himlene."

Så er spørgsmålet: er det andres "mobning" der gør at I ikke opnår
*jeres* mål? Eller jeres egen manglende handlinger og adfærd i forhold
til den ideologi I påstår I står bag?

Svaret på dét spørgsmål er nok ganske overset - hvis endelig "verden"
skal skues ud fra et kristent perspektiv...

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-03-07 02:18

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> === citat ===
> Deltag ikke i en *offentlig* gruppe hvis du har det bedst
> ved at være i en lille, lukket kaffeklub...

Størrelsen af din selvhøjtidelighed overgås alene af dine uheldige fysik og
din generelle mangel på situationsfornemmelse. På en tæt fjerdeplads følger
dine evner til at hykle.

Har du fået dig et fast arbejde, eller "studerer" du stadig til
MultiMedieDesigner [sic]?

Næ, nu har jeg læst lidt på www.blunck.dk. Jeg kan se, du nu har lært at
stave til "Multimediedesigner". Til gengæld har du angiveligt taget "orlov"
fra uddannelsen. Hvorfor? Så du har bedre tid til at studere jødedom eller
skrive usenet-indlæg?

> Så er spørgsmålet: er det andres "mobning" der gør at I ikke opnår
> *jeres* mål? Eller jeres egen manglende handlinger og adfærd i forhold
> til den ideologi I påstår I står bag?

Hvad er grunden til, du ikke er i stand til at have et simpelt job eller
tage en simpel uddannelse? Kan det have noget med dine manglende handlinger
og adfærd i forhold til den ideologi, du påstår, du står bag? Eller er du
bare - som jeg tror - en stakkels personage med roterende fis i kasketten,
der klynger sig til det naive håb om, at du er for klog til denne verden?

> Svaret på dét spørgsmål er nok ganske overset - hvis endelig "verden"
> skal skues ud fra et kristent perspektiv...

Enig. Så ud fra et wannabe-jødisk perspektiv: Er du for klog til denne
verden, eller erkender du, du er en selvovervurderende, ynkelig stakkel med
roterende fis i kasketten?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-07 13:21

Johan Tauler skrev i news:eshv50$5f5$1@news.albasani.net

[ ... ]
> [...]
> Kristne er vel kanskje også den siste gruppen som "alle" har lov til å
> mobbe, og det gjerne til applaus. Det er klart at det gidder man ikke.

Enig. Og derfor er alle, både kristne og ikke-kristne, der ønsker en sober
og saglig debat om kristendommen og dertil hørende emner altid velkommen på
http://bibeltro.dk/forum.

Fra : Bænni

Dato : 05-03-07 21:54

--