Kognitiv terapi og kristendom
Fra : jørgen

Dato : 05-03-07 17:57

Hvad mener i om den psykologiske terapiform der kaldes kognitiv terapi?
Fungerer den sammen med kristendommen eller modarbejder de hinanden? Er
kognitiv terapi en farbar vej åndeligt set, for en kristen der ønsker at
leve efter bibelen?

mvh jørgen.

Fra : TBC

Dato : 05-03-07 21:02

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Fungerer den sammen med kristendommen eller modarbejder de hinanden? Er
> kognitiv terapi en farbar vej åndeligt set, for en kristen der ønsker at

Den kognitive terapi handler helt grundlæggende set om at tanker, følelser,
adfærd og kropslige fornemmelser udgør et indbyrdes dynamisk kuntinuum.
Ændrer man en af komponenterne i det kognitve kontinuum ændrer man således
også på de andre. Sagt på Dansk: Ændrer man bevidst hvordan man tænker om en
sag/ting, ændrer ens følelser og adfærd sig i forhold til denne sag/ting sig
også. Ændres følelserne om et en ting/et forhold sig, ændrer den måde man
tænker og opfører sig i forhold til det på ...Osv.

Den kognitive terapi (der har sine rødder i adfærdterapien) handler oftest
om at hjælpe folk til at ændre deres destruktive/negative tanker (eller evt
deres adfærd), f.eks de automatiske negative tanker der opstår i forbindelse
med en depression som gør at den depressive fastholdes i sin negative måde
at føle og opleve tingene på.

En dygtig terapeut, med en "dygtig klient" leder optimalt den klient der
opsøger kongnitiv terapi til *selv* at finde alternative og mere
konstruktive måder at tanke/handle på, ved at udforske hvilke alternativer
patienten selv kan tænke på og få øje på som alternativer i forhold til det
etablerede destruktive tanke-/følelses-/adfærds- mønster er der plager
klienten. Og som sådan kan kognitiv terapi være ganske effektivt, hvis
klienten altså lægger sin del af indsatsen i det, og så at sige bevidst øver
sig på de mere konstruktive alternativer der åbenbarer sig i løbet af
terapien.

Omvendt er det også åbenlyst at den kognitive terapi åbner op for et stort
potentiale for manipulation fra terapeutens side, særligt hvis klienten er
meget naiv og autoritetstro, og terapeuten misbruger sin position og "leder"
eller "manipulerer" patienten frem til særlige slutninger. ....Så på
spørgsmålet om hvorvidt kognitiv terapi "Fungerer den sammen med
kristendommen", må svaret være at det kommer helt og aldeles an på
terapueten, (og for de sags skyld klienten selv). Det er klart at hvis
terapueten personligt har en indædt anti-kristen agenda vil dette være end
udfordring, men det har i sig selv intet at gøre med den kognitive terapis
principper, men udelukkende med den individuelle terapeuts negative
indstilling.

Principielt er der altså intet i vejen med kognitiv terapi fra en kristen
synsvinkel hvis du spørger mig. Betragter man f.eks. 2 Peter 3:1 og
kristendommen i det hele taget kan man endog påstå at sand kristendom i sig
selv er en slags kognitiv terapi, der hvis det sande kriste budskab (ikke
det misbrugte) når ens sind og hjerte, også positivt ændrer den måde man
både tænker, føler og handler på i forhold til tingene og medmennesket.

Det der evt. kan være grund til at være opmærksom på for en kristen i
forhold til den individuelle terapeut, hvis man ikke gider/ønsker den
udfordring og en forplumrende og mindre effektiv terapi er det Peter
fortsætter med at gøre opmærksom på et vers længere fremme (2 Peter 3:3-4).
Men finder man en helt igennem proffesionel, respektfuld, accepterende og
neutral terapeut kan kognitiv terapi være et udmærket redskab der kan hjælpe
en kristen uden at denne 'udfordres' eller 'manipuleres' mere end denne
måtte have lyst til at skulle forholde sig til i terapiforløbet. Omvendt kan
man dog også påstå at en 'udfordring' kunne være sundt for ens tro, og kan
prøve dens ægthed og sandhed, da selv den mest "farvede" og "manipulerende"
terapeut jo ikke kan tvinge en person med tilstrækkelig styrke og
integritet, samt en fornuftig og afbalanceret tro, til at tro eller tænke
noget bestemt som er fremmed for den der ikke så nemt lader sig manupulere.
Både Peter, Paulus og Jesus m.fl. opfordrer til at man bruger sin forstand,
prøver sin tro og at man inddrager både hjerte og sind for at opbygge en tro
der behager Gud (Mat. 22:37).

Det hører dog med at sige at kongitiv terapi er mest effektiv når de
alternative tanker eller adfærd man finder frem til i terapien er noget
klienten accepterer som værende rigtigt og sandt for denne, og ikke når det
er et "alternativ" som terapeuten har fremmanipuleret og som således er mere
fremmed for klienten. Det forhold er faktisk et af principperne ved en god
og effektiv kognitiv terapi. Så en terapeut med en stærk anti-kristen
indstilling vil faktisk være mindre effektiv og god i forhold til en kristen
klient.

Personligt finder jeg dog dynamisk orienteret terapi langt mere interesant,
facinerende og givende, men det "kræver" ofte endnu mere af klienten end den
mere simple kognitive terapi, som ofte mere effektivt kan hjælpe selv de
knap så skape knive i skuffen, der ikke har det største mål af,- og evne til
selvindsigt og det at være introspektiv.

TBC

Fra : jørgen

Dato : 06-03-07 21:51

Tak for dit lange og velfunderede svar, TBC.

Jeg er dog mest optaget af det mere basale skisma der kan opstå når
psykoterapiens opfordring til at den enkelte bliver herrer over situationen
og bruger sine egne ressourcer til at løse sine problemer mødes af
kristendommens bud om at vi skal "opgive" os selv og alene forlade os på
Herren.

Kristendommen siger stol på Gud og forlad dig ikke på din forstand.
Psykoterapien siger stol på dig selv og dine evner.

Man kan måske også formulere det sådan. Psykoterapi ønsker at styrke kødet,
men Gud ønsker at kødet(selvet) skal dø.

mvh jørgen.

Fra : ThomasB

Dato : 07-03-07 02:02

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> situationen og bruger sine egne ressourcer til at løse sine problemer
> mødes af kristendommens bud om at vi skal "opgive" os selv og alene

Der er ingen der tvinger noget ned over hovedet på dig. Du kan bruge det fra
terapien du har lyst til - ligesom med biblen - og resten kan du glemme. Det
sker i øvrigt helt automatisk i din hjerne, uden du behøver spekulere så
meget over det.

Fra : TBC

Dato : 07-03-07 02:43

> [...]
>
> Man kan måske også formulere det sådan. Psykoterapi ønsker at styrke
> kødet, men Gud ønsker at kødet(selvet) skal dø.

Jeg vil dog give dig ret i at mange "moderne" livsanskuelser og
"livsfilosifien hos mange" i dag passer meget godt på det du fremfører, og
med "den ånd som nu er virksom i ulydighedens sønner". Her et det "mig der
tæller" "mig der skal ha'", "mig der har rettigheder, og in essense, "mig
mig mig der "har ret" og har "retten" til så godt som alt inkl. alle synder
da de leder til psykisk, mental eller emotionel gratifikation" som en
satanist ville udtrykke det. Men jeg vil mene der er alt for overinklusivt
og misforstået at tilskrive det terapi helt generelt, herunder kognitiv
terapi.

Faktisk kan man sige at kognitiv terapi lærer en at man *ikke* automatisk
skal-, eller kan stole på sin egen forstands automatik, og den destruktive
konstitution man har "tillært sig", som man har vænnet sig til og har let
ved at falde tilbage på.

Når og hvor konstitutionen og tanke/handlemønstret er destruktiv og
ødelæggende for en, går den kognitive terapi ud på at opsøge alternativer,
og øve sig på at gøre brug af disse mere konstruktive alternativer (hvilket
kræver en bevidst indsats). På den måde svarer den kognitive terapi faktisk
lidt til hvad der også sker åndeligt for den kristne i dennes aktive
kristenliv, hvor man i Bibelen opfordres til at vende sig fra sine tidligere
destruktive gerninger og handlemøsntre, og iklæde sig en ny personlighed og
vedvarende kæmpe denne gode kamp. Det er derfor jeg påstår at kristendommen
i sig selv principielt har nogle elementer tilfælles med den kognitiv
terapis principper, i og med at man i kristendommen optimalt også gerne
skulle finde og gerne vedvarende skulle "øve" sig på mere kontruktive måder
at tænke og agere på, end f.eks blot det at 'øve kødets gerninger', som man
ellers har let ved at falde tilbage på.

Det er sandt at ordsprogene 3:5 siger 'stol på Gud og forlad dig ikke på din
forstand', men hvis du betragter skrifstedet i sin kontekst vil du se at det
først og fremmest handler om at man *ikke skal glemme Guds lov*, og i den
forstand støtte sig til sin egen forstand, men derimod skrive Guds lov på
"hjertets tavle". Vers 6 opfordrer: "Tag ham (Gud) i betragtning på alle
dine veje", og det er der intet i vejen for fortsat at at kunne gøre også
når man går i kognitiv terapi.

Vers 7 går faktisk endog meget godt hånd i hånd med filosofien i kognitiv
terapi, idet verset siger: "Vær ikke vís i dine egne øjne. Frygt Jehova og
hold dig fra det onde". Kognitiv terapi går in essense ud på at udfordre de
*destruktive* elementer af ens etablerede tankemønster som "ens egne øjne"
umiddelbart ser dem, med nogle sundere og mere konstruktive alternativer, og
gøre op med de "onde"/destruktive forestillinger man kunne have om sig selv
og andre mennesker, og som skader ens mentale helbred.

F.eks kan en depressiv kvinde tænke at ingen længere kan holde af hende, end
ikke hendes egne børn, og at hun heller ikke kan finde ud af noget som
helst, end ikke at lave varm mad længere.
Sådanne destruktive antagelser kan udfordres og for den sags skyld
efterprøves i praksis, helt målrettet i et kognitivt terapi forløb. Noget så
simpelt som rationelt som at udforske og undersøge beviser for og imod om
ens børn holder af en, eller se hvad der sker hvis man rent faktisk mod sin
lyst og tilskyndelse tager sig sammen til at lave varm mad, kan udfordre det
destruktive og sygelige tankemønster som skader en persons mentale helbred,
og fastholder vedkommende i et så at sige "ondt" mentalt fængsel, som man
efter egen automatiske depressive forstand end ikke forsøger at bryde ud,
men vedvarende blot ubevidst at få bekræftet.

Sådanne egentligt helt indlysende tiltag kan faktisk sagtens være eksempeler
på nogle helt simple og grundlæggende elementer i et kognitivt terapi forløb
med f.eks en depressiv midaldrerne kvinde. Terapien kan også gå videre til
at hjælpe klienten til egentlig selvindsigt i sin egen måde føle og tænke
på, udforske de 'grundsyn og leveregler' man har for sig selv, som man
kalder det inden for den kognitive terapi sprog. Klienten kan således lære
at "tage sig selv i" og bekæmpe de destruktive tendernser der er i personens
disposition og konstitution. Det skulle alt sammen gerne hjælpe klienten med
at bekæmpe sine *destruktive* antagelser, vedvarende at afprøve
virkeligheden som modsætning til at lade stå til og overvindes af ens egne
destruktive antagelser. Klienten skulle dermed gerne "lære" nogle nye og
mere rationelle og realistiske antagelser om sig selv, som ikke er så
destruktive for vedkommendes mentale helbred og konstitution, men som
klienten ikke umiddelbart, f.eks grundet sin depression ikke evner ved alene
at støtte sig til sin egen automatiske forstand.

Bibelen siger også ting som at hjertet er mere forræderisk end noget andet,
og opfordrer en til at grunde over de konsekvenser som en bestemt handlemåde
vil kunne få. Stolthed, stædighed, og egenrådighed er forstandighedens
fjender. Den virkeligt forstandige mener ikke at han ved alt, og bibelen
opfordrer også til at man lader sig retlede, så man kan få indblik i
kundskab. Så sålænge man husker at stole på Gud og tage ham i betragtning på
alle sine veje, så man ikke krænker hans love, tilskyndelser og normer, og
mene sig "klogere end ham" i den forbindelse, så kan kristendom og kognitiv
terapi ifølge min overbevisning sagtens gå hånd i hånd, og har faktisk helt
principielt endog en smule til fælles i sine psykologiske virkemidler
(plus/minus den hellige ånds kraft naturligvis)

Det der er faren for den kristne selv, er det samme som altid er faren for
den kristne: F.eks Hovmod, stolthed, egenrådighed og det at mene sig selv
visere end Gud med hensyn til den vej og den norm han byder en at følge. Men
dette har altid med alle livest aspekter at gøre, og ikke *i sig selv*
specifikt alene eller ekslusivt med terapi at gøre.

TBC

Fra : Kaj H. Sørensen

Dato : 08-07-07 08:04

> [...]
> Fungerer den sammen med kristendommen eller modarbejder de hinanden? Er
> kognitiv terapi en farbar vej åndeligt set, for en kristen der ønsker at

God terapiform (den bedste!)

Kaj

Fra : bæ9

Dato : 08-07-07 10:15

Kaj H. Sørensen wrote:
> "jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> God terapiform (den bedste!)
>
> Kaj

og den kan sikkert osse kurere religionsvanvid.....