bibelforståelse
Fra : Jette Andreassen

Dato : 26-02-07 19:19

KRISTNE OG MUSLIMER

Længe, meget længe har man hørt om "mobning" af muslimer. "De har ikke vores
tro", "de halal slagter, det er synd" osv. Jeg er også en af dem der ville
læse koranen for at se om deres Allah var så forskellig fra vores Gud. Kan
det virkelig passe at deres Allah er så streng? Jeg er ikke særlig
religiøs, jeg er da medlem af folkekirken, men det er godt nok længe siden
jeg var i kirke. Jeg er langt fra perfekt, hvem er det??
Men så tænkte jeg, hvis du vil lære om andre religioner må du hellere lære
din egen først. Så jeg fandt en gammel bibel og startede med det gamle
testamente. Det er sej læsning, og med alle de regler og forskrifter der
bliver Moses givet, kan man undre sig over at han kunne huske dem alle.
Men nu er jeg kommet til 5. mosebog, og da må jeg nok indrømme at jeg tænkte
på om vore præster virkelig kan deres bibel???? Så mange ligheder med
koranen, og OS, de kristne lever ikke som bibelen foreskriver.
Her er et eksempel:
5. mosebog kap. 5 vers 8

"Du må ikke gøre dig noget udskåret billede eller noget afbillede af det,
som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vandet under jorden."

Har vore kirker ikke Jesus hængende på korset? engle og mange andre malet i
loftet. Han præsten ikke læst bibelen eller forstår han det ikke?? Men
muslimerne afbilleder ikke noget, tænk og forstå.

5. mosebog kap. 14 vers 7-8 (man må spise dyr der har klove og tygger drøv)

"Men følgende må i ikke spise af dem, der tygger drøv, og af dem, der har
klovene helt spaltede: Kamelen, Haren og klippegrævlingen, thi de trygger
vel drøv, men har ikke klove; de skal være eder urene;
ej heller svinet, thi det har vel klove men tygger ikke drøv; det skal være
eder urent. Deres kød må i ikke spise, og ved deres ådsler må i ikke røre."

det er ikke kun muslimer der ikke må spise svinekød. hvor mange af I
såkaldte kristne sidder i dagens Danmark og spiser svinekød??? Jeg tror
heller ikke præsten lader være skønt det er ham pålagt. Jeg har da også fået
koteletter, og flæskestegen til jul. der er INGEN, ikke engang præsten da
jeg skulle konfirmeres der fortalte mig om det.

Og pludselig kan man også forstå lidt af det Jehovas vidner gør:

5. mosebog kap. 12 vers 16

"Kun blodet må i ikke nyde; det skal du lade løbe ud på Jorden som vand"

samme vers 23-25

" Kun må du ufravigeligt afholde dig fra at nyde blodet; thi blodet er
sjælen, og du må ikke nyde sjælen tillige med kødet.
Du må ikke nyde det, men du skal lade det løbe ud på jorden som vand.
Afhold dig fra at nyde det, for at det kan gå dig og dine børn efter dig
vel, idet du gør, hvad der er ret i Herrens øjne."

Det er da klart de ikke vil have blodtransfusion, man kan da ikke få en
andens sjæl. Tænk og forstå.

Hvorfor laver de tit bibelen om??? Herrens ord (mange gange)

"Du må hverken lægge noget til eller trække noget fra."

Herrens ord tager vel den tid det tager at læse, og det bør ingen lave om
på. Husk på: Han er en nidkær Gud, der straffer helt ud i fjerde led.

Det er nok de færeste mennesker der har læst bibelen, men inden i nedgør
andres tro burde i nok læse den og forstå den.
Vi er ikke de rette til at dømme når vi ikke engang kan leve efter det selv,
og vi kalder os kristne. Vi tror på at Gud er herlighed og kærlighed og alt
det gode, ja, men så giv og andre mennesker hånden, accepter at nogle tror
på deres måde og vi på vores. Elsk din næste, også selv om du ikke forstår
det, du bør acceptere det.
Tænk et paradis på jord det kunne være om alle kunne lide hinanden, få besøg
af hinanden og acceptere hinanden. Nogle lever efter det gamle testamente,
nogen mener måske at Herren er blevet "moderne" og "med på noderne", hmmmm

Der er mange religioner, ja, der er også mange sprog. Herren er dog i alle
religioner den samme uanset hvad han hedder. Hvis man tager noget fra alle
religioner og sætter det sammen ville vi nok have den tro der var paradis
værdig. Jeg er kun kommet til 5. mosebog, men jeg læser videre. og når jeg
engang er færdig vil jeg læse andre religioner med interesse, og prøve at
forstå.

Guds fred til ALLE

JMA

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 26-02-07 20:56

"Jette Andreassen" skrev

[ ... ]
> KRISTNE OG MUSLIMER
[ ... ]
> Tænk et paradis på jord det kunne være om alle kunne lide hinanden, få
> besøg af hinanden og acceptere hinanden. ...

Amen.

Interrupt-break from ...
4564 news:yI40f.69618$Fe7.234932@news000.worldonline.dk
4581 news:r1q0f.69777$Fe7.236285@news000.worldonline.dk
(2007-02-26, Mandag, CET 20:08, GMT 19:08)
- "Samme her."

-

Last file-OUTPUT:
6102 news:q6GEh.69$gD4.23@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
Info: 5965 news:3hEfh.94$Yz5.20@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).

Fra : JoVe

Dato : 27-02-07 15:25

Jette Andreassen wrote:
> [...]
> på om vore præster virkelig kan deres bibel???? Så mange ligheder med
> koranen, og OS, de kristne lever ikke som bibelen foreskriver.

Hvis du vil "lære din egen først", burde du tale med en troende præst om
hvor du skulle begynde at læse i din bibel.

De mosaiske loves mangfoldighed er ikke det korrekte sted at begynde
hvis du vil stifte bekendtskab med kristendom. Da opstår de
misforståelser du tilsyneladende netop er havnet i!

Venligst
JoVe

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 27-02-07 16:49

JoVe skrev:
> Hvis du vil "lære din egen først", burde du tale med en troende præst om
> hvor du skulle begynde at læse i din bibel.

Nu er det korrekt at siden sammenligningen overhovedet kan komme mellem
Bibelen og Koranen, må det enten bero på manglende kendskab til hvad
Koranen virkelig siger eller også at gennemlæsningen af Bibelen volder
problemer, men lad nu det ligge - for argumentets skyld.

Hvis præsten nu ikke kan besvare spørgsmålet men kommer med lidt
udenomssnak, hvem har så ret? Bibelen eller "præsten?

> [...]
> hvis du vil stifte bekendtskab med kristendom. Da opstår de
> misforståelser du tilsyneladende netop er havnet i!

Det rigtige sted er måske en Google gruppe-søgning efter indlæg med dig
som forfatter?

Problemet er svært at diagnosticere pr. langdistance medmindre der gås i
detaljer.

Jeg har ikke tiden til at gøre dette, men synes det var vigtigt at
huske, trods alt.

Henrik, Dianalund
http://usenet.dk - burde læses af alle *før* de dummede sig...

Fra : JoVe

Dato : 27-02-07 17:26

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Hvis præsten nu ikke kan besvare spørgsmålet men kommer med lidt
> udenomssnak, hvem har så ret? Bibelen eller "præsten?

En troende præst kan selvf. svare!!!

> Det rigtige sted er måske en Google gruppe-søgning efter indlæg med dig
> som forfatter?

Jeg er ikke præst.

> Problemet er svært at diagnosticere pr. langdistance medmindre der gås i
> detaljer.

Netop derfor anbefalingen!

> Jeg har ikke tiden til at gøre dette, men synes det var vigtigt at
> huske, trods alt.

Er du måske præst?

mvh
JoVe

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 27-02-07 17:50

JoVe skrev:
> En troende præst kan selvf. svare!!!

Det er altså ud fra definitionen, at hvis en præst ikke kan svare er han
ikke troende? Gælder det pr. automatik at man har svar på alt bare fordi
man måtte være "troende"?

> Jeg er ikke præst.

Ham Luther ville være uenig med dig.

=== citat ===
Enhver, der er døbt og tror, er en kristen og et levende lem på den
sande kirke. Enhver sådan er samtidig også præst. Luther skelner dog her
mellem, at alle troende er præster og så at nogle af dem samtidig har et
embede som sognepræst
=== citat slut ===
[Kilde: http://www.lutherdansk.dk/Trellix/id54.htm]
Google tilbyder 231 hits for søgning efter "Alle er præster"

> Netop derfor anbefalingen!

Men da dit første svar ikke er et svar men et ad hominem, så er
anbefalingen ikke meget værd hvis den "troende" ikke kan svare...

> Er du måske præst?

Nej!

Gruppen bliver måske omdøbt til news:dk.livssyn.kun-for-praester ??

Fra : JoVe

Dato : 27-02-07 19:25

Henrik Vestergaard wrote:

> Det er altså ud fra definitionen, at hvis en præst ikke kan svare er han
> ikke troende? Gælder det pr. automatik at man har svar på alt bare fordi
> man måtte være "troende"?

Nu blir det vist for barnagtigt! En matematiker kan fx. besvare dit sp.:
"Hvad er 2+2?", men det er ikke det der gør ham til matematiker!! På
samme vis kan en troende præst svare på hvor man som ukyndig med fordel
læser det kristne budskab i bibelen, uden at en besvarelse dermed er det
der gør præsten til troende!

> [...]
> sande kirke. Enhver sådan er samtidig også præst. Luther skelner dog her
> mellem, at alle troende er præster og så at nogle af dem samtidig har et

Hallo! Jeg mener selvf. en teolog med præsteembede!

> [...]
>
> Men da dit første svar ikke er et svar men et ad hominem, så er
> anbefalingen ikke meget værd hvis den "troende" ikke kan svare...

Du opfylder altså ingen af betingelserne, og kan tilsynel. heller ikke
svare! Derfor er det ikke tilrådeligt at spørge dig

Mvh
JoVe

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 27-02-07 20:21

JoVe skrev:
> [...]
> samme vis kan en troende præst svare på hvor man som ukyndig med fordel
> læser det kristne budskab i bibelen, uden at en besvarelse dermed er det

Det barnagtige leverede du såmænd selv, for det var dig, der definerede
at "en troende præst kan selvf. svare!!!" og det var dig selv der
afviste, at spørgsmålet kunne befinde sig indenfor gruppen af spørgsmål
en præst *ikke* kunne svare på.

Jeg var såmænd blot ganske imponeret, for den person der påstår han/hun
har alle svar er da virkelig noget af en ener. Intet mindre.

Det barnagtige ligger i det ikke at *ville* forstå tråden, hr. JoVe.

> Hallo! Jeg mener selvf. en teolog med præsteembede!

Din tone minder, indrømmet, om børnehaven.

Men "Hallo!" du kunne jo begynde at udtrykke dig tydeligt i stedet for
at skyde dig selv i foden med argumenter du ikke helt mener, formulerer
forkert m.v....

> Du opfylder altså ingen af betingelserne, og kan tilsynel. heller ikke
> svare! Derfor er det ikke tilrådeligt at spørge dig

Jeg har gentagne gange forklaret, at det ikke har været mit formål at
komme med et svar, men *alene* vise hvor du går galt i byen med din
udtryksMÅDE.

Hvis jeg havde deltaget tidligere i tråden kunne det være noget af det
oprindelige havde været til stede. Men jeg fulgte *ikke* tråden før jeg
så din klippede udgave.

Til sidst: jeg er klar over du hellere vil iklæde dig påtagen
intelligens, og ikke kan tåle ærlighed. Et ærligt svar var "Nej!" Det
var det du fik.

Apropos det barnagtige. Var der ikke noget om, at ham tømmersvenden
talte om at modtage ting som børn? Kunne der være noget I slet ikke
forstår, fordi I ikke *vil* forstå?

Blot en tanke.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-02-07 19:51

Henrik Vestergaard skrev i news:45E4613C.9000402@gmx.net

[ ... ]

> Det er altså ud fra definitionen, at hvis en præst ikke kan svare er han
> ikke troende? Gælder det pr. automatik at man har svar på alt bare fordi
> man måtte være "troende"?

En troende præst har alt andet lige langt bedre forudsætninger for at kunne
svare på hvad kristenTROEN er frem for en person der slet ikke er troende.

Dette er så ikke synonymt med at en sådan troende præst kan svare på ALT,
for der findes garanteret mange spørgsmål der ikke lader sig besvare.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-02-07 19:30

JoVe wrote:

> Hvis du vil "lære din egen først", burde du tale med en troende præst om
> hvor du skulle begynde at læse i din bibel.

Du tar feil.
Selv ikke en prest er istand til å bortforklaer det som faktisk er å
lese i bibelen.

Desuten ville det være riktigere å henvise til en teolog; det er ikke
slik at en prest automatisk får forstand fordi han får et embede.

Dersom en (hvilken som helst) prest kunne gi veiledning, så måtte der
være en nedskrevet veiledning, tilgjengelig for lesing av alle. Slik
veiledning finnes ikke.

Desuten, de fem mosebøkene forklarer grundlaget og grundtenkingen om gud
og kristendommen. Det er der de viktigste dogmene er beskrevet.

> De mosaiske loves mangfoldighed er ikke det korrekte sted at begynde
> hvis du vil stifte bekendtskab med kristendom.

Jeg skjønner at du synes at det valget gir et lite flaterende bilde av
kristendommen, men det er alikevel svært viktig lesing når hensikten er
å sammenlikne koranen med bibelen.

HM

Fra : JoVe

Dato : 27-02-07 20:34

Harald Mossige wrote:

> Du tar feil.

Nææ, men det gør du

> Selv ikke en prest er istand til å bortforklaer det som faktisk er å
> lese i bibelen.

Han skulle netop heller ikke *bortforklare*, men blot fortælle hvor det
vil være hensigtsmæssig at begynde læsning!

> Desuten ville det være riktigere å henvise til en teolog; det er ikke
> slik at en prest automatisk får forstand fordi han får et embede.

De fleste danske præster er teologer - hvad de evt. er i Norge ved jeg
ikke

> [...]
>
> Desuten, de fem mosebøkene forklarer grundlaget og grundtenkingen om gud
> og kristendommen. Det er der de viktigste dogmene er beskrevet.

Det kunne være DU skulle få dig en lille snak med præsten også - i samme
anledning

> Jeg skjønner at du synes at det valget gir et lite flaterende bilde av
> kristendommen, men det er alikevel svært viktig lesing når hensikten er
> å sammenlikne koranen med bibelen.

Selvf. bør man også læse Mosebøgerne, men ikke begynde med dem, det var
blot min pointe. Så det bliver vi sikkert ikke uenige om.

Venligst
JoVe

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-02-07 21:15

JoVe wrote:

> Han skulle netop heller ikke *bortforklare*, men blot fortælle hvor det
> vil være hensigtsmæssig at begynde læsning!

Hvem skal det være hensiktsmessig for?
Husk, han leser bibelen for å se hva den forteller, ikke for å skjønne
hvordan kristne selv fortolker (=feiltolker) bibelen.

> De fleste danske præster er teologer - hvad de evt. er i Norge ved jeg
> ikke

I Norge er /alle/ prester i statskirken teologer, - foreløbig. Frikirker
har ikke det kravet.

> Det kunne være DU skulle få dig en lille snak med præsten også - i samme
> anledning

Jotakk. Det har jeg, men for å si det på godt norsk: "Han vasser ikkje i
vet." Etter å ha snakket med presten, bispen, sognediakonen og
kirkevergen, er respekten for slike mennesker betydelig "redusert".

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-02-07 21:38

JoVe skrev i news:45e487a6$0$52151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

[ ... ]

> Han skulle netop heller ikke *bortforklare*, men blot fortælle hvor det
> vil være hensigtsmæssig at begynde læsning!

Alt hvad en kristen vil forsøge at forklare, er efter Haralds opfattelse pr.
definition bortforklaringer.

Fra : JoVe

Dato : 27-02-07 22:06

Andreas Falck wrote:
> JoVe skrev i news:45e487a6$0$52151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
> [ ... ]

> Alt hvad en kristen vil forsøge at forklare, er efter Haralds opfattelse
> pr. definition bortforklaringer.

Jo - jeg begynder at forstå det

De fleste af debattørerne i dette forum er her vist for af nedgøre og
afvise kristendom. For år tilbage var der interessante og seriøse emner,
nu er der meget vrøvl og vås. Ærgerligt

Mvh
JoVo

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-02-07 22:31

JoVe wrote:
> [...]

Bare en liten beskjed til Andreas:
Jeg skjønner at du faller for fristelsen til å angripe personer som ikke
leser innleggene dine. Det er en effektiv metode til å vise
karaktertrekkene dine på.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-07 09:26

Harald Mossige skrev i news:45e4a1a7$0$31542$8404b019@news.wineasy.se

[ ... ]
> Bare en liten beskjed til Andreas:

Som sædvanlig er Harald helt ude i tovene og gør sit yderste for at fordreje
tingene.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 27-02-07 23:04

JoVe skrev:
> Jo - jeg begynder at forstå det

Langsomt opfattende, eller bare med på en "kristen" spøg....?

> De fleste af debattørerne i dette forum er her vist for af nedgøre og
> afvise kristendom. For år tilbage var der interessante og seriøse emner,
> nu er der meget vrøvl og vås. Ærgerligt

Nostalgien spiller dig et alvorligt kispus, JoVe, for "krisen" som du
refererer til har såmænd eksisteret lige siden jeg første gang begyndte
at lege med Usenet/nyhedsgrupper.

Der er slet ingen grund til, at anstrenge sig for at nedgøre
kristendommen - det klarer I så ganske glimrende selv. Jeg har været en
meget ivrig kristen, men må erkende at evnen til at turde stille
spørgsmål nærmest pr. definition afvises *på forhånd* blandt kristne.

Se blot på situationen med arkæologiske fund. I bliver fuldstændigt røde
i kanonen over at nogen kan påstå en tømmerdreng ikke er opstanden.
Andre vil finde trøst i at citere Joh. 3:13, mens en helt tredie gruppe
f.eks. kunne sige: "Jamen det kan da altsammen godt være tilfældet, men
for mit vedkommende er det *budskabet* der er det væsentlige."

For den tredie gruppes vedkommende kan der i det mindste identificeres
en *vilje* [hvor naiv denne ellers måtte synes for andre blandt os ]

Sagt kort og kontant er det *selv*forståelsen der mangler. Der søges
eksterne alibier for det der i alle andre sammenhænge kaldes en intern
tro, og dér ligger den største forhindring for at endsige turde tænke
nye tanker.

***********************

For nu at besvare det oprindelige spørgsmål: hvorfor starte midt inde i
en bog, når alle andre bøger begynder med en begyndelse - bereshit?
Uanset at nogle kristne opfinder en "ny" begyndelse i Joh. 1:1-3, så
ændrer det ikke på de grundlæggende forhold.

Medmindre nogen *tør* erkende, at de hebraiske og græske skrifter har
direkte modstridende budskaber. Alene dét kunne der skrives bøger om,
men det er en helt anden sag....

Henrik, Dianalund
Deltag ikke i en *offentlig* gruppe hvis du har det bedst
ved at være i en lille, lukket kaffeklub...

Fra : JoVe

Dato : 28-02-07 00:01

Henrik Vestergaard wrote:

> Langsomt opfattende, eller bare med på en "kristen" spøg....?

Så afgjort: langsomt opfattende

> Nostalgien spiller dig et alvorligt kispus, JoVe, for "krisen" som du
> refererer til har såmænd eksisteret lige siden jeg første gang begyndte
> at lege med Usenet/nyhedsgrupper.

Nej da! Jeg husker flere seriøse debattører som har forladt gruppen. Og
samtidig er der kommet en masse tosseri. Jeg tror der er en sammenhæng.

> Der er slet ingen grund til, at anstrenge sig for at nedgøre
> kristendommen - det klarer I så ganske glimrende selv. Jeg har været en
> meget ivrig kristen,

....det husker jeg!
....og undres! :-|

> [...]
> Uanset at nogle kristne opfinder en "ny" begyndelse i Joh. 1:1-3, så
> ændrer det ikke på de grundlæggende forhold.

Jamen, bibelen er netop ikke som alle andre bøger! Dog, du kan få hvad
du vil ha! Læser du bibelen som en hvilken dom helst anden bog, da får
du en lovbog, en fabelbog, et religionsskrift, en historiebog ... you
name it! Læser du den som troende kristen får du Guds åbenbarede ord til
*dig*.

Men interesserer det dig ikke, så var det vel bedre at finde noget andet?!

> Medmindre nogen *tør* erkende, at de hebraiske og græske skrifter har
> direkte modstridende budskaber. Alene dét kunne der skrives bøger om,
> men det er en helt anden sag....

Jeg kan da udmærket se at bibelen læst som en lovbog, en fabelbog, et
religionsskrift, en historiebog ... rummer "selvmodsigelser", men sådan
læser jeg netop ikke bibelen.

Hvis jeg ikke var kristen gad jeg ikke diskutere kristendom -
overhovedet! Jeg forstår ikke at folk som ikke er kristne i det hele
taget gider være i dette forum - ingen forbyde dem det, men at de
gider??!!! Men der er altså noget i kristendommen der 'trigger' dem.

Fx. synes jeg det er sjovt at spille skak, og jeg læser derfor i en
nyhedsgruppe om skak. Men jeg finder ikke i den gruppe folk som i den
grad nedgør og argumenterer mod spillet. De gad vel ikke være i gruppen,
de synes vel emnet ikke har relevans for dem. Men hvad er det i
kristendommen der i den grad 'tænder' og irriterer visse ikke-kristne at
de gider bruge tid i fx. en gruppe som dk.livssyn.kristendom?

Kan du ikke forklare mig hvad det er? Er det fx. desillusion der har
udløst et had?

Mvh
JoVe

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-02-07 00:59

JoVe skrev:
> Så afgjort: langsomt opfattende

> Nej da! Jeg husker flere seriøse debattører som har forladt gruppen. Og
> samtidig er der kommet en masse tosseri. Jeg tror der er en sammenhæng.

Nogle ser tilfældigheder hvor andre ser sammenhænge. Skal ikke kunne
afgøre hvilken der i dette tilfælde måtte være tale om...

> ...det husker jeg!
> ...og undres! :-|

Det er et godt tegn. Det er tegn på, at du tænker. Fortsæt - det er en
god egenskab.

[...]
> [...]
> *dig*.
> Men interesserer det dig ikke, så var det vel bedre at finde noget andet?!

Nu er der jo ikke kun "kristen" som facit af at åbne Bogen, vel?

[...]
> [...]
> taget gider være i dette forum - ingen forbyde dem det, men at de
> gider??!!! Men der er altså noget i kristendommen der 'trigger' dem.

Nogle føler på samme måde når emnet er politik, videnskab eller science
fiction bøger.

Mere nedenfor...

> [...]
> de gider bruge tid i fx. en gruppe som dk.livssyn.kristendom?
> Kan du ikke forklare mig hvad det er? Er det fx. desillusion der har

Ikke nødvendigvis. Had er et voldsomt ord - især i forhold til en illusion.

I stedet for at se motivationen som værende negativ kunne den ganske
simpelt være almen-menneskelig. Nogle politiske ideologier forbliver jo
også romantiske [nærmest utopiske i deres "visioner"] selv længe efter
den måde den bliver praktiseret har tabt sin charme.

Det samme gælder kristendommen.

Apropos skak: jeg formoder du så følger en udenlandsk gruppe. Er ikke
bekendt med danske nyhedsgrupper om emnet.

Fortsat god uge.

Fra : JoVe

Dato : 28-02-07 10:31

Henrik Vestergaard wrote:

> Nogle ser tilfældigheder hvor andre ser sammenhænge. Skal ikke kunne
> afgøre hvilken der i dette tilfælde måtte være tale om...

Jeg har kun periodevis deltaget i dette forum - men til gengæld over en
del år, men jeg kunne nævne flere navne på personer som desværre har
forladt gruppen. En af dem var ikke-troende, man han var altid
respektfuld og seriøs i sin kristendoms-kritik. Selv om jeg ikke har
spurgt ham hvorfor han ikke er her mere, finder jeg det påfaldende at
han og andre forlod kort efter at nogle anmasende useriøse begyndte at
overdænge gruppen med deres "debat-indlæg".

> Det er et godt tegn. Det er tegn på, at du tænker. Fortsæt - det er en
> god egenskab.

Det er bl.a. derfor jeg undres over at man gider?!

> [...]
>
> Nu er der jo ikke kun "kristen" som facit af at åbne Bogen, vel?

Nej netop, men hvad er det så der trigger - det er det der er sp.?

> [...]
>
> Mere nedenfor...

> Ikke nødvendigvis. Had er et voldsomt ord - især i forhold til en illusion.

Forhåb. er "had" for voldsomt, men der er altså "noget" som generer! Så
at sige "en sten i skoen"? Og at få stenen ud af skoen er vel et strengt
personligt problem?

> [...]
> også romantiske [nærmest utopiske i deres "visioner"] selv længe efter
> den måde den bliver praktiseret har tabt sin charme.

Er det blot modsigelsen fra kristne der trigger?

> Apropos skak: jeg formoder du så følger en udenlandsk gruppe. Er ikke
> bekendt med danske nyhedsgrupper om emnet.

ja, men jeg siger ikke hvilken Der er fred i den gruppe.

> Fortsat god uge.

I lige måde!

Mvh
JoVe

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-02-07 17:49

JoVe skrev:
> [...]
> han og andre forlod kort efter at nogle anmasende useriøse begyndte at
> overdænge gruppen med deres "debat-indlæg".

Skal "nogle anmasende useriøse" så blot defineres ud fra hvorvidt man
måtte være enig med dem? Eller har du nogle specifikke bud på de
useriøse? Jeg bruger killfilter-metoden, uanset hvor fornærmede nogle
bliver over at jeg gør det.

Vi bliver for hurtigt gamle og får endnu flere grå hår hvis tiden
spildes med negative ting når der er så meget positivt og opbyggende at
beskæftige sig med.

[F.eks. også i debatter med folk man ikke er 100% enige med. ]

> Det er bl.a. derfor jeg undres over at man gider?!

Det er blevet meget mindre med tiden. Har ikke lavet decideret
statistik, men kan da - ved lejlighed - prøve at kaste et blik på det.
Tror jeg har skåret ned til under halvdelen af tiden jeg selv tidligere
brugte på Usenet, og har nu knap 1/3 flere grupper på samme tid, faktisk.

> Nej netop, men hvad er det så der trigger - det er det der er sp.?

For mit eget vedkommende hjælper jeg dér hvor jeg véd noget om emnet. På
alle andre felter er jeg enten i listen-mode (lytter & lærer) og/eller
blander mig ellers uden om andres diskussioner.

Jeg erkender, at ikke alle kender deres egen videns begrænsning. Derved
gør de - ligesom vore alt for mange temmeligt ringe politikere - en
folkesport ud af at udtale sig om dét de ved aller-*mindst* om....

Spøg til side.

> Forhåb. er "had" for voldsomt, men der er altså "noget" som generer! Så
> at sige "en sten i skoen"? Og at få stenen ud af skoen er vel et strengt
> personligt problem?

Du startede med at nævne "had" så derfor forklarede jeg mit forhold til
ordet.

Hvis kristendommen var en sten i skoen ville jeg såmænd helt gå over til
sandaler - eller bare tæer...

> Er det blot modsigelsen fra kristne der trigger?

Nej. Det ville være alt for opmærksomhedssøgende.

Men der ligger vel i enhver opmuntring til eftertanke og debat et håb
om, at folk ikke fortsat luller sig selv helt i søvn. Hvis de en dag
vågner, kan det jo være, at de som har behandlet emnerne mest sobert får
deres bevågenhed.

Naivt at håbe på den slags. Men hvo intet vover intet vinder.

> ja, men jeg siger ikke hvilken Der er fred i den gruppe.

Du mener altså freden forsvinder ved at nævne hvilken gruppe der er tale
om???

Javel...

> I lige måde!

Tak.

Fra : JoVe

Dato : 28-02-07 18:21

Henrik Vestergaard wrote:

> Skal "nogle anmasende useriøse" så blot defineres ud fra hvorvidt man
> måtte være enig med dem?

Nej, overhovedet ikke - jeg skrev netop om det gavnlige ved seriøs
kritik, og nævnte at de havde været i gruppen. Fx. var der en der hed
ca. Rasmus Pinnerup, han var ikke-troende, men ret seriøs. Jeg var uenig
med ham, man han havde da interessante synspunkter og oplysninger.

> Eller har du nogle specifikke bud på de
> useriøse?

Mener du virkelig det? Det får du mig altså ikke til

> [...]
>
> Vi bliver for hurtigt gamle og får endnu flere grå hår hvis tiden
> spildes med negative ting når der er så meget positivt og opbyggende at

....netop derfor synes jeg niveauet er ærgerligt.

> [...]
> om, at folk ikke fortsat luller sig selv helt i søvn. Hvis de en dag
> vågner, kan det jo være, at de som har behandlet emnerne mest sobert får

Hmm, men det er din subjektive forståelse af hvad "søvn" i den henseende
er. Jeg mener fx. det er dig der ved at lægge troen fra dig har "luttet
dig selv helt i søvn"

Det var blot en små-drillende bemærkn.

....og så bye-bye i denne tråd.
JoVe

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-02-07 21:49

JoVe skrev:
> Hmm, men det er din subjektive forståelse af hvad "søvn" i den henseende
> er. Jeg mener fx. det er dig der ved at lægge troen fra dig har "luttet
> dig selv helt i søvn"

Processen i forhold til at konvertere er tværtimod en opvågning, men
fair nok.

> Det var blot en små-drillende bemærkn.

Hehe. Véd det godt, men skulle lige "spille" kostbar...

> ...og så bye-bye i denne tråd.
> JoVe

Shalom.

Fra : Vidal

Dato : 28-02-07 21:51

Henrik Vestergaard wrote:

> Se blot på situationen med arkæologiske fund. I bliver fuldstændigt røde
> i kanonen over at nogen kan påstå en tømmerdreng ikke er opstanden.

Er det her i gruppen, du har konstateret det,
eller er det i andre fora? Det eneste jeg har
set om det, er i Britts tråd og der er der ikke
megen reaktion.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-02-07 22:24

Vidal skrev:

> Er det her i gruppen, du har konstateret det,
> eller er det i andre fora? Det eneste jeg har
> set om det, er i Britts tråd og der er der ikke
> megen reaktion.

Det har været del af andre tråde.

Det er et generelt kristent fænomen: fakta-resistens hvis emnet er
tømmerdrengen...

Fra : Vidal

Dato : 28-02-07 23:09

Henrik Vestergaard wrote:

> Det har været del af andre tråde.
>
> Det er et generelt kristent fænomen: fakta-resistens hvis emnet er
> tømmerdrengen...

Hehe, Henrik. Både jødiske og kristne forskere er
enige om de konklusioner Cameron drager, er helt
ude i hampen.

Den enlige forsker Cameron har støttet sig til, bliver
ringeagtet blandt andre forskere.

Se f.eks

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?c=JPArticle&cid=1171894508893&pagename=JPost/JPArticle/ShowFull

Så enten forsøger du at drille lidt, eller også hører
du til den type, der tror Da Vinci mysteriet er den
rene sandhed.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 01-03-07 00:35

Vidal skrev:
> Så enten forsøger du at drille lidt, eller også hører
> du til den type, der tror Da Vinci mysteriet er den
> rene sandhed.

Jeg indrømmer jeg er en drillepind, men den ene historie om illusionen
er vel lige så god som en hvilken som helst anden?

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-07 23:24

Henrik Vestergaard skrev i

[ ... ]
> Det er et generelt kristent fænomen: fakta-resistens hvis emnet er
> tømmerdrengen...

Sikke da noget sludder! Og det ved du jo også godt.

Kristne der tager kristendommen og Bibelen seriøst er mere end almindeligt
interesseret i både historiske og arkæologiske fakta der har relation til
kristendommen og Bibelen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-07 09:25

JoVe skrev i news:45e49d25$0$52150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

[... ]
> De fleste af debattørerne i dette forum er her vist for af nedgøre og
> afvise kristendom. For år tilbage var der interessante og seriøse emner,
> nu er der meget vrøvl og vås. Ærgerligt

Ja, det er ærgeligt.

Men du (og alle andre der er interesseret i seriøs og saglig debat) er da
meget velkommen på http://bibeltro.dk/forum/ der vil der kun være plads til

Fra : Bænni

Dato : 28-02-07 16:48

Andreas Falck wrote:
> JoVe skrev i news:45e487a6$0$52151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
> [ ... ]

> Alt hvad en kristen vil forsøge at forklare, er

..... virkelighedsflugt

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : Vidal

Dato : 27-02-07 21:31

Jette Andreassen wrote:

> [...]
> loftet. Han præsten ikke læst bibelen eller forstår han det ikke?? Men
> muslimerne afbilleder ikke noget, tænk og forstå.

Paulus skriver: Ef 2

'Han (dvs Jesus) satte loven med dens bud og bestemmelser ud af
kraft.'

Så det er helt i orden at billeder.

> [...]
> koteletter, og flæskestegen til jul. der er INGEN, ikke engang præsten da
> jeg skulle konfirmeres der fortalte mig om det.

Markus 7

v17 Da han var kommet inden døre, væk fra skaren, spurgte
hans disciple ham om lignelsen.
v18 Og han sagde til dem: »Så er da også I uforstandige?
Fatter I ikke, at alt det, som kommer ind i et menneske
udefra, ikke kan gøre det urent?
v19 For det kommer ikke ind i hjertet, men ned i maven,
og det kommer ud igen.« Dermed erklærede han al slags mad
for ren.

> [...]
> Afhold dig fra at nyde det, for at det kan gå dig og dine børn efter dig
> vel, idet du gør, hvad der er ret i Herrens øjne."

v9 Den næste dag, da de var undervejs og nærmede sig
byen, gik Peter ved den sjette time op på taget for
at bede.
v10 Da blev han sulten og ville have noget at spise.
Mens man tilberedte det, faldt han i henrykkelse,
v11 og han så himlen åben og noget komme ned, som
lignede en stor dug, der ved de fire hjørner blev sænket
ned på jorden.
v12 I den var der alle slags af jordens firbenede dyr
og krybdyr og af himlens fugle.
v13 Og en røst lød til ham: »Rejs dig, Peter, slagt og
spis!«
v14 Men Peter svarede: »Ikke tale om, Herre, for jeg har
aldrig spist noget som helst vanhelligt og urent.«
v15 Så lød røsten igen til ham, for anden gang: »Hvad
Gud har erklæret for rent, må du ikke kalde vanhelligt.«
v16 Dette skete tre gange, og straks efter blev det hele
taget op til himlen.

> Det er da klart de ikke vil have blodtransfusion, man kan da ikke få en
> andens sjæl. Tænk og forstå.
>
> Hvorfor laver de tit bibelen om??? Herrens ord (mange gange)

Hvem er 'de'? Jehovas Vidner? De har deres egen
oversættelse af biblen og bruger såvidt jeg har
forstået lidt andre ord end den autoriserede
danske bibel, men de har vel ikke lavet den om?

> "Du må hverken lægge noget til eller trække noget fra."

Mon ikke du tænker på

Åb:

v18 Jeg vidner for enhver, der hører profetordene i denne
bog: Føjer nogen noget til dem, vil Gud tilføje ham de
plager, der er skrevet om i denne bog,
v19 og trækker nogen noget fra ordene i denne profetiske
bog, vil Gud fratage ham hans del i livets træ og i den
hellige by, som der er skrevet om i denne bog.

Dette gælder specifikt for Åbenbaringen.

> [...]
> af hinanden og acceptere hinanden. Nogle lever efter det gamle testamente,

Det gør jøderne, kristne gør det vel ikke (nødvendigvis).

> nogen mener måske at Herren er blevet "moderne" og "med på noderne", hmmmm

Gud *er* med på noderne.

> [...]
> engang er færdig vil jeg læse andre religioner med interesse, og prøve at

Jeg synes det er fint, du er i gang med det hele,
men du bør læse den i det nye testamentes perspektiv

> Guds fred til ALLE

Tak.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jette Andreassen

Dato : 28-02-07 23:03

Mange tak for dit svar på mit indlæg, det er dejligt at høre at jeg kommer
til en mildere Gud end den jeg er i gang med nu:)
Grunden til at det blev det gamle testamente er, for mit vedkommende, at jeg
altid starter med begyndelsen, og det må den jo siges at være.
Grunden til at jeg så citerede 5. mosebog er at der var så mange ligheder
med koranen, at det jeg spekulerede på om de aldrig er nået længere. Jeg
mener, de tror jo ikke på Jesus, så der er jo intet nyt.
Under alle omstændigheder har jeg mange gange lyst til at gennemgå bibelen
med en præst, teolog eller noget i den stil. en der rigtig gik op i det. men
jeg kender ikke nogen og præsterne har ikke tid til sådan noget nu om dage.

Men tak til Villy, Jeg nød at læse det.
Ha' en rigtig god dag

Jette Andreassen

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-07 23:27

Jette Andreassen skrev i news:L_mFh.83$5u5.18@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
> men jeg kender ikke nogen og præsterne har ikke tid til sådan noget nu om

Jeg kan i denne forbindelse anbefale dig nogle artikler jeg har liggende på
min hjemmeside: http://bibeltro.dk/index.php?ID=7 og der bliver løbende
føjet nogle til, så der til sidst vil være en gennemgang af det meste af
Bibelen og den kristne tro.

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-07 01:20

"Jette Andreassen" skrev:

> Jeg er ikke særlig religiøs, jeg er da medlem af folkekirken, men det er
> godt
> nok længe siden jeg var i kirke. Jeg er langt fra perfekt, hvem er det??

Så ligner du 90% af os 82% af danskerne, der er medlem af folkekirken.

> Men så tænkte jeg, hvis du vil lære om andre religioner må du hellere lære
> din egen først. Så jeg fandt en gammel bibel og startede med det gamle
> testamente.

Et dårligt sted at starte. Vi er kristne, sgutte jøder. Jesus var
revolutionær
og gjorde netop op med jødedommen som lovreligion - og derfor blev han
henrettet. Når alligevel den danske folkekirke refererer til Det gamle
Testa-
mente er det fordi, Jesus selv tog afsæt i disse legender, som hans
tilhørere
kendte i forvejen, men netop gav dem et nyt indhold ud fra en helt ny
forståelse af menneskelivet.

Som er: Du har selv ansvaret, du kan ikke gnide dine moralske svigt af på
at overholde et eller andet formalistisk reglement. Du er som udgangspunkt
et røvhul, ligesom alle os andre, men hvis du ser det i øjnene og lader være
med at dømme andre røvhuller, så er du med i fællesskabet og bliver ikke
stegt, når du engang kreperer.

Kristendommen er en dynamisk religion, som har kunnet tilpasse sig de
skiftende historiske omstændigheder, i modsætning til lovreligionerne, der
fastholder folk i et fortidigt univers. Start med at læse Paulus's brev til
korintherne: "Og størst af alt, kærligheden".

Og til alle: Glem det dér med at konsultere en præst. Ifølge vores egen
statsreligion er vi alle præster for Vorherre. Enhver, der er døbt, har lige
ret til at tolke evangeliet. Fordi det netop ikke handler om historisk
viden, men om egne erfaringer, med rygen mod muren, i dyb fortvivlelse.

Giv Jesus en chance -- Ib

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-03-07 03:13

Ib Baagøe skrev i news:45e61c2a$0$8689$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

[ ... ]
> Enhver, der er døbt, har
> lige ret til at tolke evangeliet. Fordi det netop ikke handler om
> historisk viden, men om egne erfaringer, med rygen mod muren, i dyb
> fortvivlelse.

Men det er altså ikke al tolkning der er rigtig. Nogen tolkning er ligefrem
direkte forkert.

Og kristendommen er i høj grad også historisk viden; historisk viden om både
Jesus, apostlene, deres liv, virke og forkyndelse.

Egne erfaringer er i sig selv ikke meget bevendt hvis de ikke holdes op mod
den bibelske lære og undervisning. Og kristendommen er ikke så dynamisk at
den kan lade sig fjerne fra sit bibelske fundament, for da er det ikke
længere kristendom der er tale om.