De 2 dyr i Åb.13
Fra : jørgen

Dato : 26-01-07 20:59

Det første dyr:

"det havde ti horn og syv hoveder og på sine horn ti kroner og på sine
hoveder gudsbespottelige navne"

Er der her tale om en person, en organisation, eller en nation eller forbund
af nationer?

vers7 "Det fik givet magt til at føre krig mod de hellige og besejre dem"
Kan måske forstås på 2 måder : Enten en regulær fysisk krig, eller mere
symbolsk, åndeligt set at folk vender sig fra kristendommen over til
tilbedelse af dyret. Der bliver ingen nye frelst. Den åndelige krig om
sjælene vinder dyret.

Det andet dyr:

"det får jorden og dem, der bor på den, til at tilbede det første dyr"

Her er der måske mere tale om en person med overnaturlige evner der skal
støtte og rette opmærksomhed mod det første dyr.

mvh jørgen.

Fra : Vidal

Dato : 26-01-07 22:50

jørgen wrote:
> [...]
>
> Her er der måske mere tale om en person med overnaturlige evner der skal
> støtte og rette opmærksomhed mod det første dyr.

Du kan sammenligne med Daniel 7, hvor de fire dyr
betyder fire verdensriger personificeret ved deres
menneskelige manifestationer. I åb. ses menneskene
også som noget organisk, der samler sig om representative
personer.

Det sidste dyr ser jeg som den sidste verdenshersker,
der bliver det ondes redskab og som altså også tager
en gruppe mennesker (et rige) med. Det er altså både
en kollektiv og en personlig manifestation af det onde.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 27-01-07 19:55

Vidal wrote:

> [...]
> menneskelige manifestationer. I åb. ses menneskene
> også som noget organisk, der samler sig om representative

Sammenlign f.eks med politiske partier. De fremmedfjendske
stemmer på DF, de, der søger lighed stemmer på SF eller lign
osv, for at finde et par nemme paraller.

Eller hvis du kigger på Jung, arketypen, der vækker bestemte
menneskers iboende træk. - Som Hitler, der fandt og appellerede
til bestemte menneskers dybere indstillinger til verden.

Sådan ser jeg dyrene i J. Åb. Arketypen appellerer her til
angsten for det gode og vækker derved raseriet mod de kristne.
Ikke at kristne er bedre end andre mennesker, blot samler de
sig om det, der er det godes princip

Hvis du ser efter her i gruppen ser du tydelige tegn på, hvordan
mennesker opvækkes til frygten for og raseriet mod det gode. Jeg
behøver nok ikke nævne navne.

Det betyder selvfølgeligt ikke nødvendigvis dommedag er nær, disse
interesser har altid eksisteret, her finder de blot et medium til
at manifestere sig. Som jeg ser det, mangler endnu den samlende
personlighed, der er i stand til at vække mennesker i mere udbredt
grad.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard