Er der forskel på Luthersk og katolsk godg~
Fra : Poul Nielsen

Dato : 26-01-07 13:15

Jeg så begravelsen af Abbe Pierre i TV og sad og tænkte på at både Pierre og
Moder Teresa var katolikker. Er der forskel på det sociale arbejde som de to
trosretninger foretager sig ??. Kan man sige at den katolske kirke er mere
aktiv i at hjælpe de udstødte og fattige.

Fra : @

Dato : 26-01-07 14:07

On Fri, 26 Jan 2007 13:15:29 +0100, "Poul Nielsen" <mega@lan.com>
wrote:

> [...]
>trosretninger foretager sig ??. Kan man sige at den katolske kirke er mere
>aktiv i at hjælpe de udstødte og fattige.

det kommer an på definitionen

er det en hjælp til fattige at undsige svangerskabsforebyggelse?

og derved skabe flere fattige

<kynisme ON>
hvis der ikke fandtes fattige og udstødte, hvad skulle de godgørende
så finde på for at få pudset deres egos glorie?
<OFF>

/Albert Camus/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-01-07 16:26

Poul Nielsen wrote:
> [...]
> arbejde som de to trosretninger foretager sig ??. Kan man sige at den
> katolske kirke er mere aktiv i at hjælpe de udstødte og fattige.

Tja, på den ene side kan man nok sige at der er større motivation til privat
at gøre "gode gerninger" i katolicismen (tag nu foruden de af dig selv to
nævnte gejstlige berømtheder sådan noget som d'herrer irske popmusikere Bob
Geldoff og Bono), hvor man i lutheranismen traditionelt altid har været
skeptisk over for dette med at gøre større væsen af egne, personlige "gode
gerninger".

Den teologiske baggrund herfor er at Martin Luther oprindeligt frem til 1521
var en temmelig hårdtarbejdende munk i Augustinerordenen: Foruden at være
professor i Bibelkundskab ved Wittenberg Univeristet var han også en populær
præst, skriftefader og sjælesørger for de lokale sognebørn (og dèt på en tid
hvor præster altså holdt messe hver dag!) og dertil var han endda endelig
også betroet ansvar for styrelsen flere andre lokale provinsklostre under
sin ordden. Men det fik ham altså alligevel bare ikke til at føle sig det
mindste mere frelst end andre, selv om han oprigtigt var gået i kloster for
at ville frelse sin sjæl.

Her er det så, Afladsstriden kommer ind i billedet, for som resultat af
biskop Albrecht af Brandenburgs helt åbenlyt kirkesretsstridige
dobbeltembede i Mainz og Magdeburg indgikkes en studehandel mellem ham og
paven Leo X, der modtog en masse penge til det igangværende byggeri af
Peterskirken for til gengæld at give Albrecht ret til at sælge disse infame
Afladsbreve, ifølge hvilke folk fik dispensation for deres af Kirken pålagte
bodsstraffe for forskellige synder afsløret ved aflæggelse af deres
skriftemål og altså dermed ifølge den populære forståelse af konceptet
ligefrem kunne købe sig ud af den af Den Katolske Kirke instrumentalt
fabulerede Skærsild for ussel mammon. I oprigtig frustation over det
teologisk tvivlsomme ved dette primitive "efterlivsforsikringskoncept" som
sælgeren, dominkanermunken Johann Tetzel, således spillede ret åbenlyst på
med sit berygtede salgsslogan, begyndte Luther i årene fra 1517 til 1520 i
stigende grad at vendte sig imod Den Katolske Kirkes temmelig elitære
opfattelse af gejstligheden som en "specielt priviligeret" klasse, der
skulle stå Gud nærmere end alle andre dødelige på direkte bekostning af
menigmands surt sammensparede skillinger.

Dette fik således også Luther til - temmelig selvkritisk - at stille
spørgsmål ved dette egentlig også grundliggende ret mærkelige koncept med at
det skulle være specielt "frelsende" at lukke sig inde i klostre og mere
eller mindre lukrere på hårdtarbejdende lægfolk og han nåede med skriftet
"Om Kristenmenneskets frihed" til dèn for lutheranismen så vigtige
konklusion at man altså ikke frelses af at gøre gode gerninger, men dermod
principielt udelukkende ved sin tro, som er en (ganske gratis!) gave fra Gud
til det enkelte menneske. (Mennesket kan altså ifølge Luther ikke selv gøre
noget som helst selv for at blive frelst, men kan derimod kun passivt
modtage frelsen ved troen, fordi det i udgangspunktet er så indkroget i den
fra Adam og Eva nedarvedes syndsforbandelse at selv umiddelbart "gode"
gerninger hurtigt kan vise sig at være et farligt, Gudsfornægtende
selvbedrag...)

Med Reformationerne i de luthersk-sindede nordeuropæiske fyrste- og
kongedømmer nedlagdes derfor mange klostre, og da de dengang også fungerede
offentligt som f.eks. fattig-forsorg og hospitaler måtte fyrsten eller
kongen derfor overtage dette asociale nsvar: Det er muligvis her,
mentaliteten bag det moderne nordisk-protestantiske velfærdssamfund kan
siges at have sine egentlige historiske rødder, hvis man f.eks. sammenligner
med katolske lande, hvor det i høj grad stadig er er "go' gammeldaws"
romersk slægtskabsnepotisme og deraf afledte patron-klientforhold, samfundet
dybest set er struktureret efter.

Det opfattes så måske heller ikke på samme måde som et personliggjort
"religiøst kald" at betale sin i skat på disse breddegrader, men man kan
måske nok af og til i mere politisk sammenhæng fristes til at sammenligne
det moderne skattebetalte embedsmandsvælde ret direkte med dèn udbytning
under et vidforgrenet romersk-katolsk præsteskab, Luther i sin tid
kritiserede...

Anders Peter Johnsen

Fra : Jakob Munck

Dato : 10-02-07 19:32

1. Den katolske kirke går ind for gode gerninger, det gør (ægte) lutheranere
ikke. Det er forskellen.

2. Men lutheranere har nu alligevel opfundet en genial løsning på verdens
fattigdomsproblemer. Den går i al sin enkelthed ud på, at man slår de
fattige ihjel. Det skal helst gøre allerede inden de bliver født, men når
man det ikke da, så er der flere muligheder i form af medlidenhedsdrab. Alt
sammen naturligvis, kun for at glæde de stakkels mennesker.

Smart ikke? Tænk hvor mange problemer man kan løse på denne måde.
Lutheranere må være MEGET begavede.

jm

Fra : Vidal

Dato : 10-02-07 20:05

Jakob Munck wrote:

> 1. Den katolske kirke går ind for gode gerninger, det gør (ægte) lutheranere
> ikke. Det er forskellen.

Man kunne nu nok nævne andre mere vægtige forskelle.

> [...]
> man det ikke da, så er der flere muligheder i form af medlidenhedsdrab. Alt
> sammen naturligvis, kun for at glæde de stakkels mennesker.

Ja, kondomer er virkeligt noget skidt.

> Smart ikke? Tænk hvor mange problemer man kan løse på denne måde.
> Lutheranere må være MEGET begavede.

Katolikkerne har slået flere mennesker ihjel i Guds navn,
end lutheranerne.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jakob Munck

Dato : 11-02-07 15:56

> Ja, kondomer er virkeligt noget skidt.

Helt enig. Men det er nu ikke ved hjælp af kondomer at lutheranerne vil
udrydde de fattige, det er gennem abort. Massmord.

jm

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-02-07 17:03

Jakob Munck wrote:

> Helt enig. Men det er nu ikke ved hjælp af kondomer at lutheranerne vil
> udrydde de fattige, det er gennem abort. Massmord.
>
> jm

Med de briller på er hver graviditet et massemord, kun en (og sjældent et par)
potentielle liv der overlever processen. Hver potent mands skridt er et
veritabelt holocaust.

Fra : Bænni

Dato : 11-02-07 17:13

Martin Andersen wrote:

> Med de briller på er hver graviditet et massemord, kun en (og sjældent
> et par) potentielle liv der overlever processen. Hver potent mands
> skridt er et veritabelt holocaust.

så er det fame slut med at brøste tænder doh - ikke aflive baktusser

og rotterne i kloakkerne..... ups - hvad med dem?

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : Vidal

Dato : 11-02-07 21:44

Bænni wrote:

> og rotterne i kloakkerne..... ups - hvad med dem?

Kan de ikke bruge kondomer?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-02-07 20:10

Jakob Munck skrev i news:45cf2e80$0$930$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Helt enig. Men det er nu ikke ved hjælp af kondomer at lutheranerne vil
> udrydde de fattige, det er gennem abort. Massmord.

Hvorfor svarede du mon ikke på at den katolske kirke har slået mange flere
ihjel end lutheranerne har??

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Poul Nielsen

Dato : 11-02-07 12:45

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen naturligvis, kun for at glæde de stakkels mennesker.
>
> Smart ikke? Tænk hvor mange problemer man kan løse på denne måde.

Der må være tale om et psykiatrisk tilfælde her, har du husket dine
tabletter i dag. Vi andre sidder og ryster på hovedet, det er simpelthen
sørgeligt at læse dine udgydelser. Søg hjælp!.