Dåb
Fra : Ham fra Viborg

Dato : 15-01-07 12:04

Det har er min dåb syn.

Dåb

Man bliver døbt som spædbarn. Man bliver døbt som troende. Johannes døberen
døbte Jesus. Paulus døbte ikke nogen, undtagen et par stykke. 3000 lod sig
døbe på Pinsedagen. Jesus måtte igennem en lidelses dåb. Jesus sagde vi skal
gøre alle folkeslag til Hans discipler idet vi døber dem. Ved sin himmelfart
sagde Jesus at om ikke mange dage skal vi døbes med Helligånden. Er du
forvirret? Paulus skriver til Efeserne at der er kun ét dåb. Forvirringen
kommer fra at vi har undladt, i vore vestlige bibeloversættelser, at
oversætte ordet dåb. Ordet betyder ikke andet end at neddyppe. Det var et
hverdags ord ved denne tid. Man døbte sin jernestang i koldt vand (hvis man
var smed), man døbte sine tøj i sæbevand, man døbte sin fiskestang i søen
o.s.v.
Dåben i Mk 16 - den som tror og bliver døbt skal bliver frelst - handler
ikke om nogen form for vanddåb, ellers vil forbryderen på korset ikke kunne
frelses, men om dåben i Kristus (Rom 6:3) som er Guds egentlige frelsesplan.
Vanddåb afspejler i det fysiske, det som allerede er sket i det åndelige.
Vanddåb frelser ikke nogen men er en symbolsk, offentlig bekendelse af at
have opgivet styring af sit liv og at have overgivet sig til Jesus
herredømme.

--
Hej fra Børge.
http://jesusfordanmark.webbyen.dk/

Fra : struer

Dato : 17-01-07 03:25

Ham fra Viborg wrote:
> [...]
> var smed), man døbte sine tøj i sæbevand, man døbte sin fiskestang i søen

Hvad så med de små spædbørn, de bliver så ikke døbt (neddyppet)
og er så efter dit skriveri ikke døbt (neddyppet) ?

> Dåben i Mk 16 - den som tror og bliver døbt skal bliver frelst - handler
> ikke om nogen form for vanddåb, ellers vil forbryderen på korset ikke kunne
> frelses,

Hvordan skulle forbryderen på korset kunne blive døbt til Jesus død
og opstandelse (Rom 6 v 4) når Jesus ikke var opstået, da røveren
levede ?

Rom 6 v 4 Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til
døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde
ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv.

> [...]
> Vanddåb frelser ikke nogen men er en symbolsk, offentlig bekendelse af at
> have opgivet styring af sit liv og at have overgivet sig til Jesus

Bibelen siger elles at dåben frelser,

1 Pet 3 v 21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer;
ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med
Gud, ved Jesu Kristi opstandelse,

Kære Børge prøv at forstå Kol 2 v 9 - - -

Kol 2 v 9 For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod, v10 og i
ham, som er hoved for al magt og myndighed, er I blevet fyldt med den.
v11 I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at
aflægge det syndige legeme, ved --- omskærelse --- til Kristus, v12
da I blev begravet sammen med ham i --- dåben--- , og i den (dåben)
blev I også oprejst sammen med ham ved troen på Guds kraft, der
oprejste ham fra de døde.

Erik

Fra : Ham fra Viborg

Dato : 17-01-07 09:31

Du blander det hele sammen synd for dig,at du er den eneste her i Danmark
der forstår frelsen.
Børn der ikke bliver døbt har Jesus sagt lad de små komme til mig.
Og his du ikke bliver som barn på ny kommer du slet ikke ind i himmelen.
Godt jeg ikke så klog som nogle skrift kloge her.

--
Hej fra Børge (oz5vib)

http://www.123hjemmeside.dk/oz5vib

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-01-07 13:00

Ham fra Viborg skrev:
> [...]
> Og his du ikke bliver som barn på ny kommer du slet ikke ind i himmelen.
> Godt jeg ikke så klog som nogle skrift kloge her.

For lige at tage det sidste først er det tankevækkende, at nogen kunne
drømme om at forblive i uvidenhed, men fair nok. Sådan er alle jo vidt
forskellige.

Du topposter, hvilket er meget dårlig netikette - se evt. mere på
http://usenet.dk

Det dåbssyn som struer gav udtryk for er han vist ikke ene om at have,
men den slags må I sørme selv slås med... Tømmerdrengen sagde meget, men
det kan ikke undre at forvirringen hersker når man ikke engang kan blive
enige om noget så fundamentalt.

"Intet nyt under solen..."

Henrik, Dianalund
http://thesupergifts.com/henrik
http://www.kortlink.com/context-ad

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-01-07 14:23

Henrik Vestergaard skrev i news:45AE0FB7.6060205@gmx.net

> Tømmerdrengen sagde meget, men
> det kan ikke undre at forvirringen hersker når man ikke engang kan blive
> enige om noget så fundamentalt.
>
> "Intet nyt under solen..."

Nej der er absolut intet nyt under solen, og da slet ikke inden for
jødedommen.

Er der 2 jøder tilstede er der mindst 3 meninger foruden 5 holdninger og 7
modstridende tolkninger.

En jøde kan ikke engang blive enig med sig selv om hvad han er uenig med sig
selv om.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : struer

Dato : 18-01-07 02:28

Ham fra Viborg wrote:
> [...]
> Og his du ikke bliver som barn på ny kommer du slet ikke ind i himmelen.
> Godt jeg ikke så klog som nogle skrift kloge her.

Så har vi helsikker fastslået hvor meget du står for,

Intetsigende økumenisk herligheds lejesvend!

Erik

Fra : struer

Dato : 18-01-07 02:45

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]

Typpisk herlighedslære, de beskylder andre for falsklære for at klare
sig i en diskution

Synd for Børge han ikke gider læse bibelen, han snyder kun sig selv.

> For lige at tage det sidste først er det tankevækkende, at nogen kunne
> drømme om at forblive i uvidenhed, men fair nok. Sådan er alle jo vidt
> forskellige.

Jeg mener vi er skabt ens, men kulturkløfter gør os forskellige,
nogle i hver kultur bliver indoktrineret til f. eks af herlighedslæren
hvor lejesvendene banker medlemmer på plads med skræmme kampagne.

> [...]
> men den slags må I sørme selv slås med... Tømmerdrengen sagde meget, men
> det kan ikke undre at forvirringen hersker når man ikke engang kan blive

Jeg mener ikke af have skrevet andet end der fremgår af de fremviste
Bibelskrifter

> "Intet nyt under solen..."

Erik

Fra : struer

Dato : 18-01-07 03:18

Andreas Falck wrote:
> Henrik Vestergaard skrev i news:45AE0FB7.6060205@gmx.net

> Nej der er absolut intet nyt under solen, og da slet ikke inden for
> jødedommen.

jeg er ikke helt enig med dig kære hr. Falck, " det nye under
solen" var at tempel offringerne blev flyttet fra templed til
korset. Og de som Paulus nu udpeger som Jøder er ikke dem fra Israel.

Rom 6 v25 Vel gavner omskærelse, hvis du holder loven, men
overtræder du loven, er du trods din omskærelse blevet som en
uomskåret. v26 Hvis derfor en uomskåret holder lovens forskrifter,
skal han så ikke anses for en omskåret, selv om han ikke er det? v27
Og den, der i det ydre er uomskåret, men som opfylder loven, skal
dømme dig, som overtræder loven, skønt du har lovens bogstav og er
omskåret. v28 For jøde er man ikke i det ydre, og omskærelse er
ikke det, som ses på kroppen. v29 Jøde er man i det indre, og
omskåret er den, som er det i sit hjerte, i Ånden, ikke efter
bogstaven. Hans ros kommer fra Gud, ikke fra mennesker.

og Paulus skriver i Kol 2 hvordan man bliver omskåret ved dåben

Kol 2 v11 I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at
aflægge det syndige legeme, ved omskærelse til Kristus, v12 da I
blev begravet sammen med ham i dåben, og i den blev I også oprejst
sammen med ham ved troen på Guds kraft, der oprejste ham fra de døde.
v13 Også jer, der var døde i jeres overtrædelser, uomskårne på
kroppen, gjorde Gud levende sammen med ham, da han tilgav os vore
overtrædelser.

Med dåben er det, som vandet der skildte sig ved Moses stav, Havde
Jøderne ikke gået gemmem det skildte Hav, ville de have levet i Faros
trældom den dag idag, med Faros død betød det et nyt liv for
Jøderne
Det samme er det med dåben Rom 6, vi kommer op til et nyt liv og det
gamle liv i verden er begravet i vandmasserne.

Peter stadfæster Paulus i 1 Per 3 v 20 det var dem, som var ulydige,
dengang Gud ventede langmodigt i Noas dage, da arken blev bygget; i den
blev nogle få, nemlig otte sjæle, frelst gennem vand. v21 Det vand
er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af
legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi
opstandelse,

Jeg tror Gud har lagt et slør for herlighedsteroristernes
dåbsforståelse, de kan/vil bare ikke forstå den af Gud indførte
Dåb, Ap.G. 2 v 38--

Det er ren og skær bibellærer jeg kommer med og ikke andet

Erik