Gennembrud 2007 ?
Fra : struer

Dato : 15-01-07 03:26

http://www.kbc.dk/ Profet konference igen og igen og igen ---

Siden man i midten af firserne kørte de første "Profet konferencer" i
Herning er ingen af profeternes løfter om vækkelse blevet til
virkelighed, Jeg taler om en årrække på nu over 25 år hvor de
Profeter i tale ikke har bragt en eneste vækkelse til Danmark.

Hvor dumme kan folk værer, de giver deres liv og penge til
selvudråbte profeter der uden kraft år efter år profitere gennembrud
og vækkelse.

Når jeg skriver sådan et indlæg er jeg så "negativ" eller
"åbenmundet"; Da jeg har fakta på min side mener jeg "åbenmundet"

Jeg må give BÆ ret, de kristne er sku dumme,

Erik

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-01-07 08:50

struer wrote:
> [...]
> "åbenmundet"; Da jeg har fakta på min side mener jeg "åbenmundet"
>
> Jeg må give BÆ ret, de kristne er sku dumme,

Tja, nogle lader sig desværre tydeligvis lokke af en tvivlsom
herlighedsteologi, hvor man åbenbart i ramme alvor opfatter kristentroen
(for da slet ikke at tale om selveste hin samme Helligånd, disse mennesker
ellers så påfaldende ivrigt påberåber sig ærbødig respekt for?) som en anden
form for primitivt "instrument", der - hvis den altså bare udtrykkes
tydeligt nok gennem enten højrøstet bekendelse eller gerninger - direkte kan
"bruges" til en form for metafysisk manipulation på en måde, der mest af alt
minder om dèn "magiske magt" som f.eks. indianske medicinmænd eller
afrikanske heksedoktorer hævder sig i besiddelse af, og som mere eller
mindre direkte sælges for penge: Dermed kan det altså hurtigt blive svært
ikke at tænke på den berømte Apostelgerning-beretning om Simon "Mageren"
(som jo netop begik dèn synd at forhåne Helligånden ved at reducere den til
en salgsvare), når man ser forskellige sekteriske prædikanter, der efter
værste amerikanske forbillede hævder at "profetere" - vel at mærke imod
klækkelige kontante bidrag.

Mange af de samme herlighedsteologer lider tilsyneladende også - sådan som
du nævner - af dèn mærkelige misforståelse, at tro så at sige skulle
manifestere sig kvantitativt ved de "massevækkelser" som de prædiker,
fremfor at være en kvalitativ bevægelse dybt i de enkelte kristne (som der
altså ifølge Jesu eget udsagn skal være få af og temmeligt langt imellem!),
og her finder jeg det alvorligt skræmmende at det så vidt jeg kan se netop
også er blandt sådanne sekterikere, man kan finde de uhyggeligt naive
utopiske forestillinger om at det skulle kunne lade sig gøre at indrette det
dennesidige samfund teokratisk, altså mere eller mindre erstatte al gældende
versdslig lovgivning med Bibelen: Der synes i hvert fald desværre at være en
stærk, såkaldt "evangelisk" (dog her absolut ikke i luthersk forstand!)
bevægelse i dèn retning i USA, og man kunne hurtigt frygte at dette dystre,
massehysteriske vanvid ligesom så meget andet derovrefra også i løbet af få
år risikerer at ramme os...

Anders Peter Johnsen